Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av truggy/monstertruck for en som har oppdaget RC igjen :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøp av truggy/monstertruck for en som har oppdaget RC igjen :)

    Heisann..

    Etter en heller fuktig hyttetur med guttegjengen i helgen hvor det ene ledet til det andre, og endte opp med at en kamerat kjøpte seg en HSP Brontosaurus 4x4 på Svinesund,så ble jeg skikkelig bitt av basillen jeg hadde som MYE yngre.
    Det jeg derimot skjønte ganske fort var at jeg må opp i pris for å få noe som varer lengre enn 5 minutter som var tiden det tok før drivaksel venstre foran hoppa ut av festet sitt.

    Jeg drev som sagt med RC biler for 20 år siden, men da var det hjemmelagde (fra bunnen av) konkurransebiler som jeg overtok fra min onkel. Jeg har da tilnærmet null peiling på markedet i dag så her trenger jeg hjelp.

    Det jeg har fått med meg er at børsteløst er kult. Med Li-Po er det VELDIG kult.
    Type bil jeg vil ha er vel truggy/monstertruck (4x4) med bra fart. Her kommer det til å gå i kjøring på gress, grus, asfalt, skog, hopping osv..
    Med tanke på budsjett kan jeg vel strekke meg mot 5000,-.

    Hva burde jeg gå for her?

    EDIT: Hvis selvbygg er en mulighet så gjør jeg gjerne det
    Last edited by Zephyr; 22 June 2015, 22:20.

  • #2
    for den summen du har avsett så er valget relativt åpent.

    rtr er definitivt mere valuta for pengene for en som ikke har noe somhelst, da du trenger bare en god batterilader ved siden av.
    kit er dog mere morro, men når du er helt på bar bakke, er det mye førstegangs innkjøp som gjør normalt sett en billig bil til en som koster omtrent like mye som en rtr.(dog det er lettere og spre kostnadene ut over en lengere periode med kits)


    kan starte med rtr.
    merker som er kurante og lett og få reserve deler til i norge er traxxas og hpi. hpi er billigere men har rykte på seg for og være mindre robust enn traxxas. traxxas selger mer eller mindre bare rtr, hpi er litt mere blandet mellom rtr og kit.

    en børsteløs traxxas ligger på mellom 5500-7000 i norge. børste kan du få 2-3k billigere.
    er du litt kreativ og løsnings orientert kan du fint kjøpe en børste utgave, hive ut motor+esc og kjøpe en ny motor+esc combo. de pleier og ligge på ca 7-1200 for en helt ok combo.

    hpi ligger på mellom 3-5k for rtr og ca 1-2k lavere for kit. av de jeg har sett så kommer rtr alltid med børsteløs combo.

    du har også losi og vatera.
    de har mest rtr men også litt kit. har aldri eid noen av dem så kan ikke si noe om dem.
    hvis du ikke har noe imot og handle utenfor lande grensen for både bil og deler, er thundercat et rtr merke med brukbare monster biler.

    rene kits er det lite av i dagens marked.
    det meste kjente merket er xray. de selger kun kit men de er mere for konkuranse bruk og det går kun i bane biler og buggy.
    team assocaited kjører mer eller mindre samme lista.

    dog det er et kitt som har fått litt oppmersomhet i det siste: pro-line: pro-mt. en 2wd monster av den gamle skolen.
    (dog den er mindre enn vanlige 1/10 monster biler)
    du har jo også kongen av kits: tamiya, men det er biler kun for kosekjøring. de tåler ikke røff kjøring.


    skal du ha kit er det mye du må ha som førstegangs innkjøp.
    bilen, sender+mottaker, styreservo, esc+motor, kjørebatteri som matcher esc, ymse små-værktøy, lexan lakk, batterilader og tålmodighet.

    her er utvalget så himla stort at det ikke er noe poeng foreløpig og nevne noe.

    annbefaler sterkt at du tar ett par time på youtube med rc biler. se på fabrikk filmene, så se på bruker filmene og omtaler.
    jo mere du finner ut på forhånd jo enklere blir det for deg og velge.
    IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
    Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

    Comment


    • #3
      Takker for langt og fyldig svar.
      Da har jeg tatt noen timer på youtube og jeg har vel funnet ut at det er Traxxas E-Revo 1/10 som jeg liker best.
      Som du sier så får Traxxas gode anmeldelser på holdbarhet og det finnes masse deler, både originale og oppgraderinger.

      Denne finnes jo i et utall versjoner med forskjellige ESC/motor varianter, men den børsteløse versjonen faller dessverre utenfor mitt budsjett. Det billigste jeg har funnet er vel 7300,-.
      Det finnes da en versjon med doble Titan 550 motorer som jeg har funnet til 4800,-.
      Denne er jo grusomt mye tregere enn den børsteløse skal man følge det som står i reklamen, men man får jo et solid fundament for å konvertere til børsteløst etterhvert.

      Siden denne har to motorer, kan man da bytte ut disse med en, eller må man ha masse andre deler også?
      Jeg har ikke funnet at det er noen andre forskjeller på disse versjonene enn ESC/motor, men det kan være at det er noen drev osv. som må byttes til stål?

      Jeg er heller ikke negativ til å kjøpe fra utlandet så hvis noen har sett et kjempetilbud på den børsteløse varianten et eller annet sted så hadde jeg vært veldig takknemlig.

      Comment


      • #4
        bra du fant ut hva du hadde lyst på.
        har selv en 1/16 utgave av e-revo som jeg er meget fornøyd med. kjøpte børsteutgaven og bygde om til børsteløs. (jeg liker mindre størrelser)

        for selve ombyggingen trenger du bare singelmotor festeplaten fra den børsteløse utgaven + motor deksel og motor drev + spur drev.
        når det gjelder selve esc+ motor combo finnes det mange anbefalinger og guider på ulike forum + youtube.

        traxxas selv skriver att ingenting av driverket trengs og oppgraderes når du hiver ut titan motorene til fordel for børsteløs.(de skryter av att driverket tåler 6s lipo batt, men den er jeg litt tvilende på. 4s klarer det nok defintivt)

        har sjekket utlandet og prisene er ikke så mye lavere der. (pluss du kan risikere toll og da kan du legge på 1500-2000 på slutt summen)

        eventuelt kan du jo prøve finn.no. er en del som vil selge sin børsteløse e-revo der. av de jeg har sett nå i dag lå de fleste på mellom 3500-5000.
        IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
        Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

        Comment


        • #5
          Jo mer jeg leser om denne bilen, jo mer får jeg lyst til å ha den børsteløse da
          Det kan hende budsjettet mitt får seg en skikkelig knekk her gitt.....

          Jeg kikket litt på Finn også, men jeg synes flere av de så slitne ut og noen var vel gamle versjoner.
          Det så ut som om motoren satt litt forskjellig på flere av dem.

          Comment


          • #6
            annbefaler denne videoen hvis du ikke har sett den før:
            Q: Why haven't you made new videos since 2013?A: My local RC track facility was forced to move a long ways away. Meanwhile, nearly every open space in my hea...


            kvalitet koster, og rc er ingen unntak.
            IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
            Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

            Comment


            • #7
              Har sett på den før, men så den igjen nå.
              Ser vel ut som om jeg må ha med 2x2s Li-Po og en lader til disse også gitt. Gikk endel bedre med det.
              Da er det bare å vente på feriepenger og noen gode tilbud så blir det morro i sommer

              Comment


              • #8
                Bare et siste spørsmål.
                Jeg har lett etter en lader som kan lade 2 batterier og som kan ta både NIMH (8,4V 3000mAh) og Li-Po opp til 3S med en fornuftig ladetid (under 1 time).
                Hva er et godt valg da?

                Comment


                • #9
                  tja, da kan du jo satse på en slik en http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=30448

                  eller denne: http://www.amain.com/rc-cars/hitec-x...c44167/p214203
                  IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                  Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                  Comment


                  • #10
                    Du er heller ikke langt unna prisen på en konkuransetruggy med prisen av en E-revo.
                    Er litt ventetid på denne her, men det skal være en rå bil. Har desverre ikke testet den selv.
                    Om du må på nettet for å bestille deler til den betyr veldig lite for det er minimalt som ryker på en slik bil.
                    Last edited by fjelling; 26 June 2015, 08:30.
                    B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
                    Smash shark m/3674
                    HPI 4life

                    Comment


                    • #11
                      Heisann.
                      Det er jo absolutt en mulighet ja. Jeg har vel sett meg litt blind på E-Revoen nå, men jeg må kikke litt mer på den der tror jeg.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg vurderte faktisk også en E-revo for herjing, men jeg fikk høre det at siden jeg var vandt med konkurranseutstyr fra før så kom jeg aldri til å bli fornøyd med en traxxas. Dette gjelder vel også for din del om jeg har skjønt det riktig?
                        Så jeg endte opp med en durango truggy og jeg angrer hvertfall ikke på det. Om man velger den ene eller andre konkurransebilen spiller nok liten rolle, men denne mugen har fått veldig god omtale og er til en fornuftig pris glargjort for el.
                        En skikkelig truggy har jo vesentlig bedre kjøreegenskaper enn en bil som e-revo, men kan selvfølgelig settes opp slik at man får mye av samme opplevelsen om man ønsker det. Bare det med 3 differ beregnet for silikonolje hjelper jo mye. Og de tåler jo hvertfall ikke noe mindre. Da får du jo også gleden av å bygge en flott bil som er mange timer med kos for min del hvertfall.

                        Angående lader så har jeg brukt en 2x200w DC lader i mange år. Da kan jeg lade opp til 2stk 5S på 10A samtidig. Eneste minuset med en slik er at man trenger et power hjemme, men på tur så lader man jo fra bilens batteri.
                        Last edited by fjelling; 26 June 2015, 14:14.
                        B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
                        Smash shark m/3674
                        HPI 4life

                        Comment

                        (RS) Radiostyrt.no Statistics

                        Collapse

                        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                        Welcome to our newest member, Erik-M.
                        Working...
                        X