Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har noen batterier og lurer hvordan jeg skal lade dem(Ni-Cd og Ni-Mh)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har noen batterier og lurer hvordan jeg skal lade dem(Ni-Cd og Ni-Mh)

    Jeg lurer når bør jeg lade dem i vinter?
    hvordan bør dette skje? Skal de tappes først? bør de lagres kaldt?
    På sommeren så brukes de i båten min, og jeg lurer, skal de kjøres helt tomme?

    De er på 7,2 volt
    Ni-CD 2x 2000 mAh
    Ni-Mh 3300 mAh
    Lader: Delta peak charger 2, 3,5 og 5 A

    På horhånd takk

  • #2
    Dette var gode spørsmål, men gjelder gamle batterier. Ikke overfør disse rådene til andre typer batterier! Nickel Cadnium batterier liker utrolig nok best å bli fullstendig utladet(bruk en glødepære, f.eks en H4 pære til billys), for så å bli kortsluttet i tom tilstand frem til neste lading NIMH skal såvidt meg bekjent helst lades fullt opp, da de har en høy grad av selvutladning, og sliter fort litt med å komme seg opp igjen. Begge typer kan ha en memory effekt, og kan gjerne cycles noen ganger før de skal brukes igjen(lade helt ut og opp igjen)
    Retroræcertryne Kyosho Lazer ZX mk1 og Ultima Pro A&L, Team Losi JRx2Pro og Mini-T Pro, Schumacher Cougar SV, RC18T FT, JConcepts BJ4WE,Team Magic E4,Hot Bodies Cyclone 12X x 2. Novak,LRP,Nosram,Futaba,Spektrum, Sanwa,IP,Fibre-Lyte,Lunsford

    Comment


    • #3
      øverst på ønskelista til jul: http://shop.smallsize.no/product_inf...e97004b0303cf3

      Er den brukbar til cycling og slikt vedlikehold?

      Comment


      • #4
        Den der er nok helt super den. Cycling er enkelt og greit bare å be laderen å lade ut batteriet, og så lade det opp ex antall ganger. Den laderen der tar også alle dagens batterityper.
        Retroræcertryne Kyosho Lazer ZX mk1 og Ultima Pro A&L, Team Losi JRx2Pro og Mini-T Pro, Schumacher Cougar SV, RC18T FT, JConcepts BJ4WE,Team Magic E4,Hot Bodies Cyclone 12X x 2. Novak,LRP,Nosram,Futaba,Spektrum, Sanwa,IP,Fibre-Lyte,Lunsford

        Comment


        • #5
          Originally posted by KapteinFredrik View Post
          øverst på ønskelista til jul: http://shop.smallsize.no/product_inf...e97004b0303cf3

          Er den brukbar til cycling og slikt vedlikehold?
          Samme lader har de billigere hos Throttlestore.

          Angående lagring av NiMH batterier så lagres et seks cellers batteri (7,2V) best på 7,7V, etter hva jeg har funnet ut etter litt research. Siden nikkelbatterier har selvutlading, og minneeffekt, bør de cycles en gang i blant når de ligger over en lengre periode og ikke blir brukt.
          Team RC Companiet - Minicupen.no
          VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

          Comment


          • #6
            Når er det på tide å avslutte leken med kjøring på Ni-Mh batteriene? Bør de kjøres helt tomme? Eller når vet man at de er "tomme"?

            Comment


            • #7
              Originally posted by KapteinFredrik View Post
              Når er det på tide å avslutte leken med kjøring på Ni-Mh batteriene? Bør de kjøres helt tomme? Eller når vet man at de er "tomme"?
              De kan, men kreves ikke å kjøres "tomme". De er tomme nok når futten dabber av.
              Last edited by Crowe; 2 August 2011, 20:26.
              "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

              Comment


              • #8
                Originally posted by KapteinFredrik View Post
                Jeg lurer når bør jeg lade dem i vinter?
                hvordan bør dette skje? Skal de tappes først? bør de lagres kaldt?
                På sommeren så brukes de i båten min, og jeg lurer, skal de kjøres helt tomme?

                De er på 7,2 volt
                Ni-CD 2x 2000 mAh
                Ni-Mh 3300 mAh
                Lader: Delta peak charger 2, 3,5 og 5 A

                På horhånd takk
                Angående NiMh så lagres de best ved 50-60% ladet. Hverken mer eller mindre. Noen NiMh batterer må etterlades flere ganger gjennom vinteren. Best å sjekke hvordan dine er selv. Lades de for mye ut så kan de bli permanent skadet. Lagring kaldt er best. Varmt er ikke bra.
                "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X