Announcement

Collapse
No announcement yet.

Li-Po Batteri til M-chassie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Li-Po Batteri til M-chassie?

    Hallo
    Jeg har bestilt meg en Tamiya M04 med org tamiya ESC. Men jeg vil gjerne bruke Li-Po batteri på denne da jeg skal ha flere biler etterhvert.. Og da vil jeg kunne veksle på batteriene fra bil til bil..
    Men "problemet" er at formen på batteriet er ovalt, og de Li-Po batteriene jeg finner er kantete..

    Noen som har tips til batteriet som har den formen? Og hva man bør ha? Er jo 2S, 3S osv.. samt 20C, 25c.. men vet ikke hva jeg skal ha?
    Gjerne med link, da jeg er 100% ny med dette..
    hvor lang tid bruker man på å lade slike batterier, mtp hvor mange batterier jeg bør ha..
    supert hvis noen hadde linket en bra lader også(til en overkommelig pris)

    Og hva slags "adapter" må man ha for å kunne bruke Li-Po på org. tamiya elektronisk fartsregulator?

    takker for all hjelp

    Bilde for å vise formen jeg må ha:


  • #2
    Hei. Jeg har en M03 og kjøpte et Team Orion 7.4 volt 4000 mah 25c hos XS Modellhobby i Porsgrunn. Det har rette formen og funker bra det ved å bare koble det til uten å gjøre noe andre settings. Men en LIpo cutoff kan jo anbefales iom at det ikke er innebygd i ESC. Har ikke noe link til det her men stikk innom XS.
    Magne Follaug ,Porsgrunn Tlf: 40607217 - www.follaugrc.no post@follaugrc.no
    Team Durango Dex210 - DESC- XRAY XB4 Mugen MBX6-ECO
    Tekin - Vampire - Sanwa - dBoots - www.mustit.no FB FollaugRC

    Comment


    • #3
      takk takk Husker du pris på de?

      Hvis andre har tips til bra batterier utenfor Norges grenser(regner med det er en del rimligere?) så er det bare å komme med linker
      Last edited by amoen; 28 December 2010, 19:54.

      Comment


      • #4
        Tror disse skal funke.

        We sell RC Rock Crawlers, Drift, Touring, Truck, Car kits, Parts, ESC, Motors, Servos, Tires, Bearings, Bodies, Damper & RC Accessories. We ship worldwide!


        We sell RC Rock Crawlers, Drift, Touring, Truck, Car kits, Parts, ESC, Motors, Servos, Tires, Bearings, Bodies, Damper & RC Accessories. We ship worldwide!


        We sell RC Rock Crawlers, Drift, Touring, Truck, Car kits, Parts, ESC, Motors, Servos, Tires, Bearings, Bodies, Damper & RC Accessories. We ship worldwide!


        Selv så har jeg
        ORCA Q LiPo 4000mAh 25C STICK RACE PACK



        De er lange men funker. Har vel ikke noe negativt å si om de heller. har blåst ut den ene litt men det har med at jeg har kjørt med 4.5T på de :P
        ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

        Comment


        • #5
          takker
          Men hva står 20C osv for?

          hvilken av disse 2 ville dere gått for?
          We sell RC Rock Crawlers, Drift, Touring, Truck, Car kits, Parts, ESC, Motors, Servos, Tires, Bearings, Bodies, Damper & RC Accessories. We ship worldwide!




          og hva er de små stikkene som kommer ut av batteriet til?

          Comment


          • #6
            Dei små stikkene er balanseringskontaktene til batteriet, dei brukes under lading el. evnt om du har overvåkning av cellene under kjøring. Husk at om du skal over på LiPo så må du somregel også ha ny lader, der bruker du denne kontakten for å balansere cellene i batteriet så disse har en lik lading.

            C verdien betyr hvor fort du kan tømme batteriet, har du for eks 25C på ett batteri på 4000mAh (som dette http://www.rc-batteri.no/gens-ace-li...-hardcase.html ) så kan du trekke maksimalt 100A kontinuerlig (25 * 4000mAh = 100Ah)

            Du bruker også C verdi i forhold til lading, så det batteriet jeg linker til for eks kan lades med 5C, dette betyr da 5 * 4000mAh som blir maks 20A lading (ferdig på ca. 12-15 min om du har lader som kan levere så mye strøm).

            En ting du bør tenke på om du har ett motor oppsett som bruker litt strøm er at Tamya pluggene (dei du har på batteriene du linker til) tåler på langt nær 100A kontinuerlig uten å ta skade, så kjører du børsteløst for eks så bør du vurdere å bytte til noe annet alla banan, trx, t-plug (deans), ec3 el.l.
            Rasmus Fauske
            http://www.rc-batteri.no
            TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

            Comment


            • #7
              takker for utfyllende svar Men mente jeg leste at man ikke skulle lade med mer en 1c? ellers kunne de ta fyr?

              Blir å bruke standard tamiya motor(enn så lenge) så kan evt lodde på nye kontakter senere.. Eller burde jeg lodde på ny på den org. tamiya fartsregulatoren?

              Noen ladere som er å anbefalle?

              Og hvor lenge kan man kjøre på et slikt batteri med 540 motor?

              Comment


              • #8
                Jeg har 6 stk av Yeah Racing sin 3200mAh batterier fra RCMart, fungerer som bare fy. De selges ofte på "tilbud" to og to sammen.
                Bruker en cellemåler til å sjekke når batteriet begynner å bli tomt. Hver celle kjører jeg aldri under 3V.
                Med orginal 540 motor 27T fra Tamiya så har jeg ihvertfall 20-30 min kjøring. Da "koker" motoren.
                Kjører kun på teppe.

                På M-chassi bilen jeg har til utebruk, så har jeg et Hobbywing EZRun 13T børsteløs kombo. Fungerer gull det også. Der er det innebygd cut-off.

                Uansett, aldri sett sammen bilen uten å ha fullt kulelagersett. Det er bare tull å kjøre med plastlagrene. Samt at bilen går så mye bedre med kulelager.

                Hvis du ikke har så mange biler, så burde du vurdere Deans, Traxxas eller 4mm bullet connectorer på alt av utstyr du skaffer deg. Selv om det blir litt jobb å gjøre om, så tåler de vesentlig mere strøm og varmegang enn det Tamiya takler.
                Jeg har byttet til 4mm bullett connectorer siden jeg tester ut touring og short course. De bilene trekker MYE strøm. Kjipt hvis man bare kan bruke et batteri til en bil hvis du bare skal teste noe. Eller at man må ha med en masse overganger for å få ladet. Sikkert glemt hjemme den ene du trenger...
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #9
                  Originally posted by amoen View Post
                  takker for utfyllende svar Men mente jeg leste at man ikke skulle lade med mer en 1c? ellers kunne de ta fyr?
                  Hvor stor lade strøm en kan bruke er avhengig av batteriet, noen støtter maks 1C andre mer enn dette Bruker du 1-2C er du stort sett alltid safe og du får mer ut av batteriene dine over tid.

                  Originally posted by amoen View Post
                  Blir å bruke standard tamiya motor(enn så lenge) så kan evt lodde på nye kontakter senere.. Eller burde jeg lodde på ny på den org. tamiya fartsregulatoren?
                  Som han andre nevner så ville jeg vurdert å ta seg bryet med det siden det meste av batterier uansett kommer med Deans el.l. (samt at om du får deg andre biler så bruker dei mest trolig for mye strøm for Tamya kontaktene)

                  Originally posted by amoen View Post
                  Noen ladere som er å anbefalle?
                  Bruker selv iMax RC, og RC Power ladere, godt fornøyd med begge to. men bare pass på å få noe som kan balansere pakkene under lading og at du har mer intelligens enn kun rødt og grønt lys.

                  Ang Yeah Racing pakken så er denne bedre vekt enn en del andre (siden den har lavere kapasitet) og om du ikke har brushless el. på annet vis rikelig stor motor så er dette noe å tenke på
                  Rasmus Fauske
                  http://www.rc-batteri.no
                  TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

                  Comment

                  (RS) Radiostyrt.no Statistics

                  Collapse

                  Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                  Welcome to our newest member, Erik-M.
                  Working...
                  X