Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kontrollert utlading med computerlader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kontrollert utlading med computerlader

    Hei,

    Tenkte jeg skulle ladde ut Lipo batteriet mitt til lagringsnivå 3,8V. Dette gjøre computerladeren min av seg selv, men jeg må sette Amper (A) fra 0,1 - 1,0A før jeg setter igang. Dette er mye det samme som når en lader opp da en setter amper i forhold til 1C.

    Jeg er usikker på hvor mye A en skal velge ved utladning? Prøvde først 0,1 og det tok en evighet. Satt så på 1,0 og da går det raskere men laderen velger å holde nivået på 0,7A under utlading. Hvorfor gjør den dette? Batteriet er et Lipo 2 cellers 5300mAh 30C batteri.

  • #2
    Kan tenke meg at laderen din ikke støtter utladning på mer enn 5W (eller 1A).
    Team RC Companiet - Minicupen.no
    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

    Comment


    • #3
      Enig. Et annet spørsmål jeg lurer på er dette med celle balansering. Computerladeren kobles opp riktig, stilles inn på 1C og balanseprogrammet. Når jeg startet lading lå hver celle på 3,7V. Lading med 1C er ca. 1 time. Etter 40 min. nådde første celle 4,20V den andre lå å vippet mellom 4,18 og 4,19. Laderen tok da ladespenning fra 5,0A (5300mAh batteri) ned til 0,1 - 0,3 der ble den liggende å lade og balansere. Batteriet hadde en god del mA i seg fra en tidligere lagring ladingjeg gjorde så laderen viste at batteriet nå var ladet med ca. 2700mA. Da sikkerhetstimeren som jeg stilte inn nåde 60 min slo den seg av. Cellene var da fortsatt 4,20 og 4,19.

      Det jeg lurer på er da hvor lang tid tar det egentlig før cellene er balansert? og hvis jeg ikke hadde hatt på sikkerhetstimer ville den da bare fortsatt helt til cellene var 4,20 begge to? eventuellt kuttet når batteriet nådde 5300mA.

      Jeg trodde at når cellen nådde 4,20v var batteriet fullt. Har jeg kansje missforstått hva mAh er i forhold til Volt? Er mAh bare hastigheten en lader et batteri med mens kapasitet er Volt? Det vil si at batteriet er fullt når det når 4,20v og ikke nødvendigvis når laderen viser en ladet kapasitet på 5300mAh.

      Comment


      • #4
        Riktig, batteriet er fullt når spenningen når 4,2V og alle cellene er ballansert. Ballansering tar ofte lang tid, så ikke stress. Mine 2200mAh batteri tar til seg 2600mAh før di er full.

        Kapasiteten er mAh. Hastigen under ladning er mA. Lader du et batteri i en time på 1000mA, har det tatt til seg 1000mA i en time, altså er kapasiteten 1000mAh. Om du lader på rundt 1c (5300mA eller 5,3A) kan du bare sette timeren til 120min og la batteriet ballansere seg ferdig. Det holder å ballansere annenhver eller hver tredje gang, vanlig lading går mye raskere;-D

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X