Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilke batterier bruker konkuransekjørerne?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilke batterier bruker konkuransekjørerne?

    Har akkurat kjøpt min første 1\10 elektro buggy(Tlr22), så jeg er fortsatt ganske grønn på det meste. Har foreløpig bare kjøpt ett batteri, men trenger jo flere etterhvert, så jeg trenger tips til hva som duger\er tillatt i konkuranser.#

    Et par spørsmål ang LIPO: 2S gir 7,4 V spenning. 3S gir 11,1 V. Jeg antar at 3S gir mest effekt? (Har aldri skjønt meg på strøm. Fulgte nok for dårlig med i fysikktimen på skolen). Kan man kjøre med 3S i konkuranser?

    Leste såvidt om tilfellene av batterier som eksploderte for noen år siden. Har batteriene forandret seg siden da. Mao er det trygt nå??#

    Takker for svar
    Jon Bratlie 75mod. Oslo

  • #2
    11.1v batteri er ikke tillat i 1/10 buggy løp. Er ikke alltid escene tåker det. Lipo er veldig trygt, så lenge ikke du behandler det feil
    Traxxas Rustler - Team Associated B4.1 - Graupner båt - Speedbåt - 3stk 3RACING F109 - Tamiya M03 og M05- Tamiya CC01- Factory Team B4.2 Blue Edition - Team Associated B44.1 + div helikopter og fly Sponsor: GShobby.com

    Comment


    • #3
      Ganske enkelt og greit. s= antall celler i pakken.
      Hver celle er ca 3.7v (noe høyere når den er fulladet men man regner 3.7v)

      2s = 2*3.7v = 7.4v
      3s = 3*3.7v = 11.1v

      Comment


      • #4
        Originally posted by Dworski View Post
        Har akkurat kjøpt min første 1\10 elektro buggy(Tlr22), så jeg er fortsatt ganske grønn på det meste. Har foreløpig bare kjøpt ett batteri, men trenger jo flere etterhvert, så jeg trenger tips til hva som duger\er tillatt i konkuranser.#

        Et par spørsmål ang LIPO: 2S gir 7,4 V spenning. 3S gir 11,1 V. Jeg antar at 3S gir mest effekt? (Har aldri skjønt meg på strøm. Fulgte nok for dårlig med i fysikktimen på skolen). Kan man kjøre med 3S i konkuranser?

        Leste såvidt om tilfellene av batterier som eksploderte for noen år siden. Har batteriene forandret seg siden da. Mao er det trygt nå??#

        Takker for svar
        Batteriene som eksploderte var ikke Lipo. Det var mens vi enda brukte NiMH at dette skjedde.

        Hva gjelder batteriregler, er det 2s hardcase batterier som gjelder. Disse skal i utgangspunktet være godkjente av Efra(Europeiske forbundet) eller Roar(USA-gutta), men på to sesonger norgescup og NM har jeg fortsatt tilgode å se en kontrollant sjekke dette.

        "Kun NiCad eller NiMH batterier i Sub-C størrelse samt LiPo/LiFe (Lithium Polymer/Fe) iflg EFRA eller
        ROAR sine lister er tillatt. Størrelsene på en enkelt Sub-C celle med nominell spenning på 1,2 V er
        maks 23 mm i diameter og 43mm lengde pluss produsentens toleranser.
        Bilene kan drives av maks 6 Sub-C celler med en nominell spenning på 7.2 Volt.eller 2 LiPo celler
        med en nominell spenning på 7.4 Volt.
        Batteriene kan ikke bli ladet eller byttet i løpet av et heat/finale.
        Ethvert nytt NiCad, NiMH eller LiPo/LiFe batteri må være kommersielt tilgjengelig før det kan brukes i
        konkurranse.
        EFRA Sub-C liste:

        EFRA LiPo liste:

        ROAR LiPo liste:
        http://www.roarracing.org/approvals/lipobattery.php"

        Hva slags type du kjøper, er det ikke så nøye. Kapasitet i en 2wd trenger ikke være mye, vi kjører 8 minutters heat og med en 5000mah pakke på kunstgress klarer du KANSKJE å tømme den på 25-30:P

        En liten heads up er at noen billigprodusenters celler kommer ferdig oppblåst og da er både for høye og potensielt ustabile, en annen heads up er at det er smartest om du kjøper saddle packs. Det vil si at du får to halvdeler som passer om du kjører hekkmotor, midtmotor eller finner på å kjøpe deg en 4wd

        Snakkes på banen!
        Last edited by Razer; 21 August 2011, 13:37.
        Martin Sørlie - 1985
        TLR - Absima - Spektrum
        Darkspeed Racing
        www.teamsmallsize.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by Razer View Post
          men på to sesonger norgescup og NM har jeg fortsatt tilgode å se en kontrollant sjekke dette.
          !
          Ikke ta sjangsen på å kjør med batterier som ikke er godkjennt.. Mista bestetia på dette på 2 løp i fjor Nordisk i fjor å nm i skien i fjor ^^. Så joda, er nok noen som sjekker de likevel ^^.

          Comment


          • #6
            Takk for svar.
            Nyttig å bli opplyst av noen som kan dette.

            Snakkes på banen ja.
            Jon Bratlie 75mod. Oslo

            Comment

            (RS) Radiostyrt.no Statistics

            Collapse

            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
            Welcome to our newest member, Erik-M.
            Working...
            X