Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt batteri fra Hobbyking ble rimelig varmt.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nytt batteri fra Hobbyking ble rimelig varmt.

Kjøpt meg 4 stk. nye batterier fra hobbyking, TURNIGY nano-tech 5300 2S 50C hardcase
    Etter en 12 min tur i min VE8 med Flux oppsett fra vorza (Mamba monster, 2650kv motor) var ledningene på det ene batteriet smeltet og ser det har vært utrolig varmt rundt bullet kontaktene på batteriet, hardcasen har "smeltet" rundt kontaktene og litt deformert generelt i den enden hvor kontaktene er.

Noen som kan fortelle meg hva som har skjedd? vet jo at det har blitt veeeeeldig varmt, men noe jeg har gjort feil eller feil på batteriet tro?
    Synes det er litt rart at det bare skjedde med det ene batteriet.

Brukte ikke ledningene som fulget med batteriene, men noen jeg hadde liggende og har brukt mye med andre batterier.
    Er det dumt å bruke batteriet mer tro? Skal se om jeg får tatt et bilde.
    Fredly Andre Andresen
    President of Østfold RC Truckers
    Scania R620 6x4 / Scania R620 tipp prosjekt / Scania R730 Topline prosjekt

Høres ut som du har en kald lodding på batteripluggen.. Det gir høy resistanse i selve overgangen ledning/plugg, som blir til varme ved høye strømtrekk..

Det KAN også være kaldlodding ifra fabrikk, på selve batteriet. Du ser vel det helst, på hvor skaden er verst.. Ved batteriet, eller ved pluggen?

Så lenge batteriet fortsatt er i balanse, og ser fysisk iorden ut, hadde jeg kommet til å brukt det videre..
    Er det litt i ubalanse av en eller annen merkelig grunn, så kan du alltids cycle det på 1c et par ganger også..
    Er det veldig deformert, så har det i verste fall vært så varmt at loddingene på selve batteriet ikke er iorden.. Det er verre...

Kald lodding vet du trolig hva er, men jeg sier det for evnt andre intresserte.. Det er lodding med for lite varme (watt,tid, eller begge deler ) som gjør at loddetinnet ikke binder seg skikkelig i ledning eller plugg.
    Tinn ledningsendene godt med loddetinn før en lodder de til pluggen, så bruker mye være gjort..

Comment

Originally posted by Ola View Post

Kald lodding vet du trolig hva er, men jeg sier det for evnt andre intresserte.. Det er lodding med for lite varme (watt,tid, eller begge deler ) som gjør at loddetinnet ikke binder seg skikkelig i ledning eller plugg.
      Tinn ledningsendene godt med loddetinn før en lodder de til pluggen, så bruker mye være gjort..
      Vil bruk av gassdrevet bolt muligens forhindre dette problemet eller er det shit same?
      Lodde tidligere med en 50w møkkabolt, men etter overgang til gass ble det en ny verden
      Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

Comment

Originally posted by john_erlingbakke View Post
        Vil bruk av gassdrevet bolt muligens forhindre dette problemet eller er det shit same?
        Lodde tidligere med en 50w møkkabolt, men etter overgang til gass ble det en ny verden
        Det har ingenting med varmekilde å gjøre, kun effekt og størrelse på tupp (større tupp holder mere energi, og varmer opp raskere det som skal loddes)

Comment

Dette høres ut som ei dårlig lodding ja. Du sier at du ikke bruker de originale ledningene. Er du 100% sikker på at de har samme plugg type som de originale? Om de er ørlite hakk mindre, kan det resultere i dårlig kontakt/varme.

Comment

til tykkere ledninger til mindre varmeutvikling i de
            diverse småtterier og halvferdige prosjekter

du finne meg på facebook og diverse geografiske plassar i norge

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
            Welcome to our newest member, gaffelape.
            Working...
            X