Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av batterier

    Hei

    Jeg har en generell oppfatning av at man burde lade batterier med antall A ettersom hvor store de er, f.eks:

    3000mah = 3A lading.
    5000mah = 5A lading, osv.

    Men hva med volt? Har en imax b606ac lader og den har ikke noe særlige spesifikker rundt hvor mye volt det skal lades med. Hvis jeg f.eks. brukte en statisk lader med statisk antall volt output, hvor mye hadde vært lurt å forholde seg til? Og hvorfor?

  • #2
    Hvis du skal bruke en "vegglader" så er du avhengig av å ha en lader som er tilpasset det antall celler batteriet ditt er på. Altså er en 4.8V lader beregnet på 4 cellers batterier og en 6V lader beregnet på 5 cellers battreier osv, og du må vanligvis manuelt avbryte ladingen når batteriene er ferdige.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Helmet View Post
      Hvis du skal bruke en "vegglader" så er du avhengig av å ha en lader som er tilpasset det antall celler batteriet ditt er på. Altså er en 4.8V lader beregnet på 4 cellers batterier og en 6V lader beregnet på 5 cellers battreier osv, og du må vanligvis manuelt avbryte ladingen når batteriene er ferdige.
      Så m.a.o. skal volten være tilnærmet batteriets volt da.

      Comment


      • #4
        Nytt spørsmål. Jeg har et nytt 7,2 volt 3000mah 6cell NiMh pakke som jeg prøver å lade med imaxen. Men den sier FULL og skriker villt bare etter noen få min, kommer nye batterier ganske ladet allerede? Lader sier at volten ligger på ca 8.6 men billig multimeter fra clas er absolutt ikke enig. Har satt den på laderen igjen på MAN nå med 2.9A så får vi se... har så langt stått 9 min. Den stod på AUT i sted med 2.9 som CUR LIMIT.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Corvinus View Post
          Hei

          Jeg har en generell oppfatning av at man burde lade batterier med antall A ettersom hvor store de er, f.eks:

          3000mah = 3A lading.
          5000mah = 5A lading, osv.

          Men hva med volt? Har en imax b606ac lader og den har ikke noe særlige spesifikker rundt hvor mye volt det skal lades med. Hvis jeg f.eks. brukte en statisk lader med statisk antall volt output, hvor mye hadde vært lurt å forholde seg til? Og hvorfor?
          når jeg lader mine batterier så stiller jeg inn ant. volt og ant mah.
          feks, nimh på 7,2v 3300mah eller 3,3a som det vil vises på laderen
          -79 modell / kjører DBX VE* Xray XB8 solgt!!*

          Comment


          • #6
            Er det fare for å overlade batteriet med mindre det blir varmt? Aner ikke hva nåværende batterikapasitet er på, men er ikke varmt enda.

            Comment


            • #7
              Med forbehold om at det kan være noe galt med laderen din: Sett laderen på en utlade-lade syklus så finner du jo fort ut av om det er fult eller ikke. Hva viser multimeteret ditt? Jeg har også et billig multimeter fra clas ohlson, men det er ikke brukendes til de spenningene vi snakker om her. Missvisningen er rundt 0.3 volt på 3n 3S-pakke.

              Comment


              • #8
                Jeg bare venter til det piper igjen eller når 3000mah. Den har stått på nytt på i 33 min og har ladet opp ca 1600mah, så det er hvertfall ikke tomt lengre. Men skal holde et øye med både temperatur og display, og etter neste kjøring hive det på en utlade-lade syklus og få det skikkelig tomt til neste ladning.

                Bare nyskjerrig på hvorfor den ga "falskt" signal i sted... Kanskje sånt som skjer.

                Comment


                • #9
                  Har ikke vært borte i akkurat det problemet, men batterier vil gjerne ha noen sykluser bak seg før de yter sitt beste. Kan være det som har lurt laderen litt.

                  Comment


                  • #10
                    Litt videre spørsmål.

                    Hva bør jeg ta hensyn til når jeg setter A verdi på discharge current? Lurt å ha samme verdi der som når man lader?

                    Comment


                    • #11
                      når jeg tenker etter har jeg et lrp batteri nimh som er døtt, har prøvd å repparere det noen ganger nå men ser ikke ut til å hjelpe noe særlig. øker mah med mellom 100 og 200 mah pr gang. Beklager å måtte si det men tror det batteriet ditt har gjort jobben sin. etter det jeg har lest her.
                      -79 modell / kjører DBX VE* Xray XB8 solgt!!*

                      Comment


                      • #12
                        stoppet ladingen manuelt på 3000 nå og litt over 9 volt, da var det rimelig varmt også. Så nå blir det kjøyring!

                        Comment


                        • #13
                          ok så bra det da tut -tuuuut!!
                          -79 modell / kjører DBX VE* Xray XB8 solgt!!*

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Corvinus View Post
                            Litt videre spørsmål.

                            Hva bør jeg ta hensyn til når jeg setter A verdi på discharge current? Lurt å ha samme verdi der som når man lader?
                            På discharge har du vel neppe så mange wattene å rutte med så sett den på det pakka er på og la det bli med det. discharge av så stort batteri kan ta ganske lang tid. Herved er du advart.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Helmet View Post
                              På discharge har du vel neppe så mange wattene å rutte med så sett den på det pakka er på og la det bli med det. discharge av så stort batteri kan ta ganske lang tid. Herved er du advart.
                              Tok litt over et par timer, var ikkje så gale Var ikke så mye å rutte med nei, 10W / 2A - satte den på 2 men den gikk uansett ned til 1.3 ca etterhvert. Men den gjorde hvertfall jobben antydelig bra

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X