Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer ved lading av lipo (imax B610)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Problemer ved lading av lipo (imax B610)

Hei dere.

Fikk idag ny lader (http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=16440) å 2 stk 4s 6000mAh lipos. Når jeg skal lade disse på den nye laderen så justerer jeg alt inn slik jeg har lært av både elefun, og på youtube, men når jeg sette laderen på 1C (6.0A) å starter ladingen, så stopper bare laderen før den når 2 amp (ofte lavere) og ofte restarter hele laderen seg. Men setter jeg laderen på en lavere laderate (1.0A foreksempel) så går alt greit.

Er det noe galt med laderen, eller er det bare slik det skal være? Laderen burde være istand til å lade mine lipoer på 6.0A, siden det både står på den at max chargerate er 0.1 - 10A, pluss at med litt matte så har jeg funnet ut at 200W som er på ladekanalen også burde være mere en nok!

Øystein
    Øystein Johansen - 85 mod
    Traxxas Revo 3.3 konvertert til EL.

Tåler batteriene dine å blir ladet på 6A da? Ikke bedre å legge seg litt safe å evt ha batterier som holder seg brukbare litt lengre?
    Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

Comment

Hvilken strømforsyning bruker du?
      Team RC Companiet - Minicupen.no
      VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

Comment

Originally posted by john_erlingbakke View Post
        Tåler batteriene dine å blir ladet på 6A da? Ikke bedre å legge seg litt safe å evt ha batterier som holder seg brukbare litt lengre?
        Ja, 6A er jo 1C, så det burde da gå fint

Originally posted by Jonas View Post
        Hvilken strømforsyning bruker du?
        Ja, jeg glemte å skrive det Jeg har en 220w strømforsyning (http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=17617) så den burde være istand til å levere nok, siden 6A x 14,8v = 88,8W.

Vist jeg tar et NiCd batteri på 7.2v og 1600mAh, og lader dette på 10A, som da gir 10A x 7,2v = 72W, så går alt greit å batteriet blir laddet opp som det skal. Også vist jeg tar med laderen ut i bilen, så klarer den å lade med mye høyere amper en gjennom PSUen (får volt error pga for lav spenning da)

Så min konklusjon etter litt testing er at problemet ligger på PSUen, men misstenker at det er noe på selve laderen også, siden jeg fikk feilmeldingen "BRAKE DOWN" i går.

Hva tenker dere?

P.S Har funnet ut at jeg kan lade lipoene på rundt 2.5A uten at laderen gir seg, men ikke høyere en det.

Comment

Jeg setter en knapp på strømforsyninga. Prøv noen ladinger med en solid strømkilde, f.eks. et bilbatteri, og se hvordan det går da. Den "Imax"en der (som egentlig heter ImaxRC) er en billig kopi av SkyRC Imax (som egentlig ikke er noe dyre greier i utgangspunktet), og kvaliteten er nok ofte litt så som så. Hvis spenninga synker betraktelig inn på laderen når ladestrømmen økes, ville jeg tatt kontakt med Elefun og returnert den.
          Team RC Companiet - Minicupen.no
          VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

Comment

Skal nevnes at skyrc sine er av vesentlig høyere kvalitet.

En ting du kan få problem med på den du har der er banan pluggene mot strømforsyningen, her hatt ett par tilfeller der disse har hatt for mye slark så har hatt dårlig kontakt.

Sitter selv og bruker samme strømforsyning nå med en SkyRC B6 Ultra og lader 6S med rundt 8A uten noe problem..
            Rasmus Fauske
            http://www.rc-batteri.no
            TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

Comment

Nå har jeg testet rett ifra et bilbatteri, å ladere kutter fortsatt (nådde 3.4A nå, i forhold til 2.5A på strømforsyningen)

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
              Welcome to our newest member, Mortenporten.
              Working...
              X