Kilder: Dette forumet! | Moment og fart til DC motor | Børsteløse DC motorer | Børste DC motorer | ESC - Elektronisk Speed Controller | RC Universe | RC Wiki | Cogging i DC motor | Wiki Gear
Oppsummering:
Motorer Brushed / Brushless, ESC - Fartskontroller, Gir / Pinions
Hvis man skal kjøpe noe i dag så har man et hav av forskjellige ting å velge i. Ikke alltid like lett å finne det man egentlig leiter etter når man kanskje til og med ikke helt veit hva man leiter etter.
Jeg tar utgansgpunktet i noe jeg selv kjenner og det er tanks og biler. Prinsippene blir de samme for båter og fly, men det blir nok andre kriterier for å velge hvilket oppsett som passer det du skal bruke det til.
Når man skal kjøpe RC-utstyr i dag, så kan det veldig ofte kommer helt ferdig sammenskrudd og du bare lader batteriene og kjører eller flyr. Men av egen erfaring, så holder det en liten stund, før man får lyst på mere kraft / mindre kraft, raskere / saktere, høyere / lavere og sånn går verden videre, man får lyst til å prøve et annet oppsett og så må man ut og:
a) kjøpe alt og prøve selv
b) spørre og grave om alt som man ikke veit hva heter en gang for så kanskje ende opp med å kjøpe det man ikke burde kjøpt
c) en kombinasjon av både a) og b)
d) sette seg realistiske mål og finne ut hva man ønsker, for så å sammenligne med andre, slik at man kjøper noe som faktisk er i nærheten av det man hadde lyst på, slik at man ikke anskaffe alt på en gang.
Har et lite håp om at min metode ( c ) kanskje kan hjelpe noen andre som lurer. Det er så mange av dere der ute som veit alt dette, mensom holder det tett inntil brystet for så å si "Det visste jeg vel, kunna ha sagt det til deg hvis du bare hadde spurt!"
Uansett....
For å kunne kjøre en tanks eller et fly, eller en bil som er elektrisk, så trenger man utrolig ofte:
Det jeg skal ta opp litt her er kun hvordan f.eks. bilen din kan få mere kraft eller gå fortere. Ikke at du har kjøpt feil bil!
Generelt motorer:
Benevnelsene på motorer kan inneholde en benevelse på hvor mange ganger viklingene er viklet.
2x20 betry at det er en 20T dobbel, da bruker man tynnere kobbertråder i forhold til hvis man kun hadde 1x20. Man kan få flere forskjellige typer som singel(1), dobbel(2), trippel(3), osv, som alle har forskjellige egenskaper. Det påstås at man ikke merker så stor forskjell mellom double og f.eks. quad for menigmann, men det er stor forskjell på 1 od de andre.
Man bruker winds for å få fysisk plass til ledningene. Det er lettere å plassere inn 4 tynne ledninger enn 1 veldig tykk. De 4 tynne ledningene vil ikke tåle mer enn f.eks. det antall A som en tykk gjør. Men det vil være lettere å plassere 4 tynne enn 1 tykk, noe som kan gjøre at f.eks. en 9T quad motor vil være vesentlig bedre og mykere i oppstart enn det en 9T singel motor er.
Det spiller ingen rolle for fartskontrolleren din på antall winds som er i motoren. Men pass på anall Turns.
Man får bedre kraft med høye Turns og få Winds, men man får mye høyere hastighet med få Turns og mange Winds
Brushed motor:
Det er en DC motor som har magneter i kassa og en rotor med viklinger på. For å rotoren til å virke som en elektromagnet, så trenger man å få tilført strøm. Dette gjøres ved at man kobler strøm på børstene som overfører elektrisitet over til det roterenede ankeret.
Brushless motor:
Det er DC motor som har magneter på rotoren og viklingene til elektromagnetene i kasse. Da slipper man å måtte overføre elektrisitet til rotoren da den kun inneholder magneter.
Akkkurat hva som roterer på en Brushless motor avhenger av om det er en inrunner eller outrunner. Inrunner, da står kassa stille. Outrunner, da står rotor stille. Dette medfører som regel kun forskjeller for måten man fester motoren på. Fly med propell i nesa, så er det letteste å bruke Outrunner. For biler som gjerne har en girkasse å koble seg til, så er det best om rotoren går rundt og du kan feste motoren til girkassa.
Alle børsteløse motorer har minst 3 ledninger. De som har sensor har også en kabel med mange små ledninger i tillegg. Motorer med 2 ledninger må være vanlig børstemotorer!
På de fleste motorer og regulatorer står det i tillegg hvilke kabler som skal kobles hvor. F.eks. A på regulator mot A på motor.
Sensoren holder styr på hvor rotoren er og kan levere startstrøm til de rette viklingene, slik at man ungår cogging/hakk i motoren.
Det finnes flere måter og koble disse motorene på innvendig, men så dypt gidder jeg ikke gå. Dette gjelder DELTA eller Y-oppsett osv.
Inrunner med gir:
Outrunner:
En outrunner har en større rotationsflate mellom magneter og viklinger enn en inrunner og det gir bedre kraft. Samt at man lettere via ESC og sensorer kan styre hvilke viklinger som skal ha startstrøm, slik at Cogging ikke oppstår.
ESC - Electronic Speed Controller:
Når det gjelder ESC'ene, så må man kjøpe ESC som er beregnet for den type motor man skal bruke.
Derfor må man planlegge litt. Siden det vil medføre enten økte utgifter eller brente deler hvis man velger feil.
Fremtiden ser absolutt ut til å velge børsteløst, både motor og ESC. Så om du gjør det eller ikke, avhenger som regel av penger og hva du skal bruke den til.
En ting man definitivt må legge merke til er at for ESC oppgitt i antall T, så må motoren den skal drive ha en høyere T-verdi enn det ESC'n har.
Ved Lave T-verdier på ESC så kan man sette inn raske motorer, men husk at girene dine kan utgjøre så stor motstand at motoren brenner opp. Så man burde ikke gjøre for store endringer kun på motor uten å tenke på giret.
En annen ting er jo at ved Lav T-verdi på motor og lav T-verdi på ESC, så vil den trekke MYE strøm ffra batteriene og da kan det hende at du burde vurdere noe annet en Tamiya-plugger. Deans kontakter har bedre flate og kan overføre mere A uten å "brenne opp".
Fordeler / Ulemper:
400 eller 540 er gjerne størrelsen på kassa, dette sier ingenting om antall RPM eller hvor sterk den er.
Kv er antall RPM som motoren går med pr volt den får inn, dette sier litt om hvor sterk den er, men ikke så mye.
T er Turns, som er antall kobberviklinger inne i motoren, det sier litt om hvordan motoren er bygget opp.
Winds er antal viklinger som har blitt viklet i parallell, slik at det kan gå mere strøm i dem og dermed høyere hastighet.
Altså Tamiya sin standard 540 motor, sier kun noe om den fysiske størrelsen på motoren.
En 2000Kv motor forteller deg 2 ting, at den er sterk og at den gir deg 2000 RPM pr volt du gir den, her vil batteriene vare lengre enn med høyere Kv.
En 9000Kv motor er da ikke så sterk, men den gir deg veldig mange RPM og trekker mye strøm.
Mens T gir deg mer eller mindre det motsatt av Kv, jo mindre turns jo mindre motstand i viklingene og motoren trekker mer strøm og den går på høyere turtall, flere turns og motoren trekker mindre strøm og går på et lavere turtall og man får mer dreiemoment.
Så Crawlere og Tanks trenger lavt Kv-tall og et høyt T-tall, med få winds.
Driftere vil jeg anta trenger høyt Kv-tall og et lavt T-tall, med mange winds.
Off-Road, her vil man måtte kombinere litt, hvor man trenger både fart og kraft.
Både Crawlere og Tanks bør ha ESC som Forover / Revers, men man kan også vurdere de ESC'ene som har bremsefunksjon, slik at hvis kjøretøyet ditt beveger seg forover og man skal ha den i reverse, så reduserer ESC'n strømmen til motoren, slik at man stopper "forsiktig" opp før den går i revers.
Dette vil spare girene dine enormt mye belastning.
Note1: Ikke alle ESC'r løser bremsing like bra.
Note2: Ikke alle ESC'r takler små utslag på stikka like godt, noe som medfører "stuttering". Altså ikke jevn gange fra bunn og helt til maks hastighet.
Best retard NoBrainer
PS: Utrolig mye kunnskap her på dette forumet. Jeg leiter etter alt det dere har sagt før og klipper og limer litt. Klarer ikke å hjolde styr på hvem som har sagt hva, men jeg prøver å dobbeltsjekke dette opp mot annen informasjon, da internett ikke nødvendigvis inneholder BARE fasitter.
Oppsummering:
Motorer Brushed / Brushless, ESC - Fartskontroller, Gir / Pinions
Hvis man skal kjøpe noe i dag så har man et hav av forskjellige ting å velge i. Ikke alltid like lett å finne det man egentlig leiter etter når man kanskje til og med ikke helt veit hva man leiter etter.
Jeg tar utgansgpunktet i noe jeg selv kjenner og det er tanks og biler. Prinsippene blir de samme for båter og fly, men det blir nok andre kriterier for å velge hvilket oppsett som passer det du skal bruke det til.
Når man skal kjøpe RC-utstyr i dag, så kan det veldig ofte kommer helt ferdig sammenskrudd og du bare lader batteriene og kjører eller flyr. Men av egen erfaring, så holder det en liten stund, før man får lyst på mere kraft / mindre kraft, raskere / saktere, høyere / lavere og sånn går verden videre, man får lyst til å prøve et annet oppsett og så må man ut og:
a) kjøpe alt og prøve selv
b) spørre og grave om alt som man ikke veit hva heter en gang for så kanskje ende opp med å kjøpe det man ikke burde kjøpt
c) en kombinasjon av både a) og b)
d) sette seg realistiske mål og finne ut hva man ønsker, for så å sammenligne med andre, slik at man kjøper noe som faktisk er i nærheten av det man hadde lyst på, slik at man ikke anskaffe alt på en gang.
Har et lite håp om at min metode ( c ) kanskje kan hjelpe noen andre som lurer. Det er så mange av dere der ute som veit alt dette, mensom holder det tett inntil brystet for så å si "Det visste jeg vel, kunna ha sagt det til deg hvis du bare hadde spurt!"
Uansett....
For å kunne kjøre en tanks eller et fly, eller en bil som er elektrisk, så trenger man utrolig ofte:
- Sender
- mottaker
- kjøretøy
- batterier
- servo(er)
- fartsregulator(er)
- pågangsmot
Det jeg skal ta opp litt her er kun hvordan f.eks. bilen din kan få mere kraft eller gå fortere. Ikke at du har kjøpt feil bil!
Generelt motorer:
Benevnelsene på motorer kan inneholde en benevelse på hvor mange ganger viklingene er viklet.
2x20 betry at det er en 20T dobbel, da bruker man tynnere kobbertråder i forhold til hvis man kun hadde 1x20. Man kan få flere forskjellige typer som singel(1), dobbel(2), trippel(3), osv, som alle har forskjellige egenskaper. Det påstås at man ikke merker så stor forskjell mellom double og f.eks. quad for menigmann, men det er stor forskjell på 1 od de andre.
Man bruker winds for å få fysisk plass til ledningene. Det er lettere å plassere inn 4 tynne ledninger enn 1 veldig tykk. De 4 tynne ledningene vil ikke tåle mer enn f.eks. det antall A som en tykk gjør. Men det vil være lettere å plassere 4 tynne enn 1 tykk, noe som kan gjøre at f.eks. en 9T quad motor vil være vesentlig bedre og mykere i oppstart enn det en 9T singel motor er.
Det spiller ingen rolle for fartskontrolleren din på antall winds som er i motoren. Men pass på anall Turns.
Man får bedre kraft med høye Turns og få Winds, men man får mye høyere hastighet med få Turns og mange Winds
Brushed motor:
Det er en DC motor som har magneter i kassa og en rotor med viklinger på. For å rotoren til å virke som en elektromagnet, så trenger man å få tilført strøm. Dette gjøres ved at man kobler strøm på børstene som overfører elektrisitet over til det roterenede ankeret.
Brushless motor:
Det er DC motor som har magneter på rotoren og viklingene til elektromagnetene i kasse. Da slipper man å måtte overføre elektrisitet til rotoren da den kun inneholder magneter.
Akkkurat hva som roterer på en Brushless motor avhenger av om det er en inrunner eller outrunner. Inrunner, da står kassa stille. Outrunner, da står rotor stille. Dette medfører som regel kun forskjeller for måten man fester motoren på. Fly med propell i nesa, så er det letteste å bruke Outrunner. For biler som gjerne har en girkasse å koble seg til, så er det best om rotoren går rundt og du kan feste motoren til girkassa.
Alle børsteløse motorer har minst 3 ledninger. De som har sensor har også en kabel med mange små ledninger i tillegg. Motorer med 2 ledninger må være vanlig børstemotorer!
På de fleste motorer og regulatorer står det i tillegg hvilke kabler som skal kobles hvor. F.eks. A på regulator mot A på motor.
Sensoren holder styr på hvor rotoren er og kan levere startstrøm til de rette viklingene, slik at man ungår cogging/hakk i motoren.
Det finnes flere måter og koble disse motorene på innvendig, men så dypt gidder jeg ikke gå. Dette gjelder DELTA eller Y-oppsett osv.
Inrunner med gir:
Outrunner:
En outrunner har en større rotationsflate mellom magneter og viklinger enn en inrunner og det gir bedre kraft. Samt at man lettere via ESC og sensorer kan styre hvilke viklinger som skal ha startstrøm, slik at Cogging ikke oppstår.
ESC - Electronic Speed Controller:
Når det gjelder ESC'ene, så må man kjøpe ESC som er beregnet for den type motor man skal bruke.
- Børstemotor - ESC beregnet for Børstemotor
- Børsteløs motor - ESC beregnet for Børteløs motor.
- Det finnes ESC som takler begge deler.
- Samme type ESC for Inrunner eller Outrunner.
Derfor må man planlegge litt. Siden det vil medføre enten økte utgifter eller brente deler hvis man velger feil.
Fremtiden ser absolutt ut til å velge børsteløst, både motor og ESC. Så om du gjør det eller ikke, avhenger som regel av penger og hva du skal bruke den til.
En ting man definitivt må legge merke til er at for ESC oppgitt i antall T, så må motoren den skal drive ha en høyere T-verdi enn det ESC'n har.
Ved Lave T-verdier på ESC så kan man sette inn raske motorer, men husk at girene dine kan utgjøre så stor motstand at motoren brenner opp. Så man burde ikke gjøre for store endringer kun på motor uten å tenke på giret.
En annen ting er jo at ved Lav T-verdi på motor og lav T-verdi på ESC, så vil den trekke MYE strøm ffra batteriene og da kan det hende at du burde vurdere noe annet en Tamiya-plugger. Deans kontakter har bedre flate og kan overføre mere A uten å "brenne opp".
Fordeler / Ulemper:
Børstemotor
- Større vedlikehold, da børstene slites.
- Dårligere utnyttelse av strømmen.
- Billigere.
- Billigere ESC.
Børsteløse motor
- Mindre vedlikehold, ingen såkalte slitedeler.
- Bedre utnyttelse av strømmen.
- Driftsikre.
- Dyrere.
- Dyerere ESC.
Det er også flere måter å benevne motorer på. - Større vedlikehold, da børstene slites.
- Dårligere utnyttelse av strømmen.
- Billigere.
- Billigere ESC.
Børsteløse motor
- Mindre vedlikehold, ingen såkalte slitedeler.
- Bedre utnyttelse av strømmen.
- Driftsikre.
- Dyrere.
- Dyerere ESC.
400 eller 540 er gjerne størrelsen på kassa, dette sier ingenting om antall RPM eller hvor sterk den er.
Kv er antall RPM som motoren går med pr volt den får inn, dette sier litt om hvor sterk den er, men ikke så mye.
T er Turns, som er antall kobberviklinger inne i motoren, det sier litt om hvordan motoren er bygget opp.
Winds er antal viklinger som har blitt viklet i parallell, slik at det kan gå mere strøm i dem og dermed høyere hastighet.
Altså Tamiya sin standard 540 motor, sier kun noe om den fysiske størrelsen på motoren.
En 2000Kv motor forteller deg 2 ting, at den er sterk og at den gir deg 2000 RPM pr volt du gir den, her vil batteriene vare lengre enn med høyere Kv.
En 9000Kv motor er da ikke så sterk, men den gir deg veldig mange RPM og trekker mye strøm.
Mens T gir deg mer eller mindre det motsatt av Kv, jo mindre turns jo mindre motstand i viklingene og motoren trekker mer strøm og den går på høyere turtall, flere turns og motoren trekker mindre strøm og går på et lavere turtall og man får mer dreiemoment.
Så Crawlere og Tanks trenger lavt Kv-tall og et høyt T-tall, med få winds.
Driftere vil jeg anta trenger høyt Kv-tall og et lavt T-tall, med mange winds.
Off-Road, her vil man måtte kombinere litt, hvor man trenger både fart og kraft.
Både Crawlere og Tanks bør ha ESC som Forover / Revers, men man kan også vurdere de ESC'ene som har bremsefunksjon, slik at hvis kjøretøyet ditt beveger seg forover og man skal ha den i reverse, så reduserer ESC'n strømmen til motoren, slik at man stopper "forsiktig" opp før den går i revers.
Dette vil spare girene dine enormt mye belastning.
Note1: Ikke alle ESC'r løser bremsing like bra.
Note2: Ikke alle ESC'r takler små utslag på stikka like godt, noe som medfører "stuttering". Altså ikke jevn gange fra bunn og helt til maks hastighet.
Best retard NoBrainer
PS: Utrolig mye kunnskap her på dette forumet. Jeg leiter etter alt det dere har sagt før og klipper og limer litt. Klarer ikke å hjolde styr på hvem som har sagt hva, men jeg prøver å dobbeltsjekke dette opp mot annen informasjon, da internett ikke nødvendigvis inneholder BARE fasitter.
Comment