Announcement

Collapse
No announcement yet.

Død ESC/mottager?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Død ESC/mottager?

    Guttungen hadde en forholdsvis saftig kræsj med sin 1:10-bil i dag. Venstre bærearm foran ble revet løs fra festet (som forsåvidt var limt etter en lignende ulykke i forgårs) og trykket bakover, såpass kraftig at styrestaget ble noe bøyd. So far so good, dette lar seg enkelt reparere. Det som verre var er at bilen nå ikke viser tegn til å ha kontakt med senderen lenger. Idet man slår den på kommer det lille "knirket" i styreservoen som forteller at her er det liv, men det stopper der. Hverken styring eller gasspådrag fungerer. Har forvrig nettopp byttet batterier i senderen, da det lyste rødt for lavt batterinivå på denne, kan være derfor han kræsjet også.

    ESC er en Ace RC Veloci RS, mottager er en Ace RC TR202A. Sistnevnte får strøm via BEC fra ESCen (strømledningen går forresten inn på CH2 på mottager...hadde ventet at den skulle inn på BATT, men den har nå stått slik siden vi pakket den ut, og det har fungert).

    ESC:


    Mottager:


    Hvis jeg forsøker å kjøre setup på ESCen, vil ikke LED uten videre begynne å blinke slik den skal under denne prosedyren. Først etter at jeg har koblet fra strømledningen fra BEC inn på mottageren, og koblet den tilbake igjen, kan jeg i noen tilfelle få startet setup-prosedyren, men heller ikke den forløper som normalt. Av og til blir også styreservoen "nervøs" etter at jeg har slått på ESC: den står og gir tilfeldige, små utslag fram og tilbake.

    Dessverre finner jeg ikke multimeteret mitt, så jeg får ikke målt BEC-spenningen ut fra ESC. Jeg mistenker at det er mottageren som har tatt kvelden, selv om jeg synes det er rart at elektronikken skal ta såpass skade av en "liten" bråstopp. Lysdiodene på ESC lyser rød+grønn slik den skal gjøre i neutral.

    Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å finne feilen her?

  • #2
    Har hatt lignende problemer i fly,båt,bil,helicopter. Jeg har alltid komt fram til disse tingene.

    Hvis dette er FM sender ( lang antenne )

    Prøv å bytte krystall det pleier å være probleme da det er to friksjons plater inni krystallen som blir lett ødelagt.

    Kan være at antennen som er loddet på krets kortet i motakeren har løsnet og må loddes på nytt.

    Prøv dette og se om du får det til!

    Lykke til!

    Comment


    • #3
      motager

      slettet pga at jeg postet det samme 2 ganger!
      Last edited by andriksen; 15 June 2010, 14:36.

      Comment


      • #4
        Originally posted by andriksen View Post
        Har hatt lignende problemer i fly,båt,bil,helicopter. Jeg har alltid komt fram til disse tingene.

        Hvis dette er FM sender ( lang antenne )

        Prøv å bytte krystall det pleier å være probleme da det er to friksjons plater inni krystallen som blir lett ødelagt.

        Kan være at antennen som er loddet på krets kortet i motakeren har løsnet og må loddes på nytt.

        Prøv dette og se om du får det til!

        Lykke til!
        Tusen takk for kjempegode tips! Hadde nok aldri tenkt på dette selv, spesielt ikke dette med krystallet. Er så heldig at jeg har en i nabolaget med nøyaktig samme type bil, så når jeg får tak i ham skal jeg prøve å få koblet podens bil på hans mottager, og se om ting fungerer bedre da. I så tilfelle forsøker jeg å flytte over krystallet fra hans bil til vår, og se om det gjør susen.

        Comment


        • #5
          Originally posted by andriksen View Post
          Har hatt lignende problemer i fly,båt,bil,helicopter. Jeg har alltid komt fram til disse tingene.

          Hvis dette er FM sender ( lang antenne )

          Prøv å bytte krystall det pleier å være probleme da det er to friksjons plater inni krystallen som blir lett ødelagt.

          Kan være at antennen som er loddet på krets kortet i motakeren har løsnet og må loddes på nytt.

          Prøv dette og se om du får det til!

          Lykke til!

          Ved å koble meg på mottageren til naboens bil, samt kryssbytte krystaller, kom vi fram til at det var krystallet som var ødelagt! Har bestilt nytt fra hobby24.no, er ikke 100% sikker på at det er riktig krystall, men det var nå krystall til Team Associated/Ace, så jeg vil tro det skulle passe. Forhåpentligvis er dette alt som skal til for å komme på nett med bilen igjen.

          Takk for tipset og hjelpen!

          Comment


          • #6
            hehe, så bra! lykke til videre da!

            Comment


            • #7
              Originally posted by andriksen View Post
              hehe, så bra! lykke til videre da!

              Bare for å ta saken helt i mål: nytt krystall ankom fra hobby24.no i dag, og nå fungerer bilen som den skal igjen

              Comment


              • #8
                Så bra! Hvis det er noe du lurer på, så må du bare spørre!

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X