Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger hjelp med valg av lipo batteri til børsteløs motor! kjapt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger hjelp med valg av lipo batteri til børsteløs motor! kjapt!

    Hei, jeg kjøpte meg en Ezrun 9T 4300KV til drifte bilen min, men jeg aner ikke åssen batteri jeg skal ha, det står på motoren att jeg kan bruke 7,4 V lipo, men må skifte vifte hvis jeg skal kjøre med 11,1V.

    Men det store spm er hva mange C kan batteriet være på og hvor mye mAh ?

    Esc har Continuous current 35A, burst current 190A.
    Men jeg er ikke så stødig på UxR=I formelen så hvis noen kan finne ut åssen batteri jeg kan kjøre med uten å svi ESC, så hadde det vært knall
    Er ett batteri på 7,4 2S 20C 5700mAh for mye eller må jeg gå ned på C ? vil jo gjerne ha litt kjøre tid.

    takker for svar

  • #2
    Originally posted by Dalaræcing View Post
    Hei, jeg kjøpte meg en Ezrun 9T 4300KV til drifte bilen min, men jeg aner ikke åssen batteri jeg skal ha, det står på motoren att jeg kan bruke 7,4 V lipo, men må skifte vifte hvis jeg skal kjøre med 11,1V.

    Men det store spm er hva mange C kan batteriet være på og hvor mye mAh ?

    Esc har Continuous current 35A, burst current 190A.
    Men jeg er ikke så stødig på UxR=I formelen så hvis noen kan finne ut åssen batteri jeg kan kjøre med uten å svi ESC, så hadde det vært knall
    Er ett batteri på 7,4 2S 20C 5700mAh for mye eller må jeg gå ned på C ? vil jo gjerne ha litt kjøre tid.

    takker for svar
    Det batteriet går helt fint Du kan også ha høyere C om du ønsker dette, men om esc klarer og utnytte dette er noe annet
    | Spektrum DX8|
    | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

    Comment


    • #3
      ok, takk, men finnes det ikke en formel som man kan regne ut max amp ifra batteri eller max kv ifølge motor? sånn att jeg ikke svir alt?

      Comment


      • #4
        Hei

        Husk at det eneste som kan "svi" esc, batteri, motor osv, er høyt strømtrekk fra motor. Jo større motstand motoren får(ved for høy giring, store dekk osv), jo mer strøm trekker den.

        Alle motorer tåler en viss strøm. Desverre finnes det ingen kjent formel, ikke som jeg vet om i allefall, hvor man kan regne ut strømtrekk. Det kommer an på vekt, EMS, klemspenning, kv-tall, indremotstand, giring osv. Masse kompliserte faktorer man ikke trenger å inkludere.

        Tommelfingerregelen kan derfor være at om motor kan trekke maks 30A feks, skal esc kunne levere minst 30A helst litt mer, og batteriet skal kunne levere enda mer en esc-en er på. Feks motor trekker 30A, esc må tåle 40A og batteri må kunne levere 45A.


        I det settet ditt trenger du ikke tenke på noe av det der, bare kjøp noen batterier som tåler minst 35A eller større strømtrekk, og kjør i vei

        Husk å kjenne på motor, esc og batteri av og til, og er noe av det varmt, gir litt lavere(større spur eller mindre pinion).

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X