Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brushless on ultra low budget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hvis du kikker under "Related products" på siden med ESC så finner du DENNE, men det ville jo fordyre prosjektet med nær innpå 33,- kroner så det droppet jeg.

    Programmeringskort kompliserer det hele for meg, da må jeg skjønne a) hvordan innstillinger gjøres og b) poenget med disse innstillingene . Leste også en del anmeldelser av ESC og så at noen mente den funket helt greit rett ut av esken. Det var litt av poenget her, kjøpe en billig plug n´play erstatning for sølvkanne og TEU.
    sigpic Kenneth Skulstad
    70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

    Comment


    • #17
      Et prog kort kan jo være greitt mtp Cut-off etc Men kjøper du flere comboer så kan du jo "fordele" investeringskostnadene på 33 kr på de
      Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

      Comment


      • #18
        denne går faktisk å programmere "set" knappen ser det ut som. skal vist funke greit rett ut av esken. gleder meg til å høre kesku sine erfaringer når han har brukt dette litt. skal bestille meg et sett selv når motor er "in stock" igjen.
        living in the fast lane

        Comment


        • #19
          I går kom pakken fra HobbyKing. 13 dager leveringstid = helt ok for meg.
          Monterte det i en gammel Tamiya Stadium Blitzer i dag.

          Lurte litt på hvilke tykkelse jeg skulle velge på siliconledningene, endte opp med 16AWG, som er relativt tynt, men det er det samme som står på ESC´n. Det hjelper vel lite om jeg skulle dratt til med 12AWG da. Koblet motor og ESC sammen med 4mm bullet connectors og satt på TRX batteriplugg.

          Koblet til 4000mah 2S lipo og tok en funksjonstest...

          JEPP, det virker!!!

          Merker at den har litt brå start, som forventet når det er sensorløst antar jeg, men det var ikke ille.
          Bilen ble nå kun prøved med hjulene i friluft, det pøsregner ute nå så jeg får ikke prøvd bilen før det tørker opp litt.

          Forventer at jeg må ha litt mer grep, de dekkene som står på nå er ikke mye tess til noe som helst egentlig. Har derfor handlet Pro-Line Dirt Hawg II 2.2" og nye Blitzer-felger hos Tower nå i kveld.

          Lurer også på om jeg bør gå ned en tann til på pinionen (hvis mulig), finnes det en tommelfingerregel på slikt? Står 13t på nå.


          Det var det, gleder meg til det blir tørt ute






          sigpic Kenneth Skulstad
          70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

          Comment


          • #20
            så bra da
            med sensor så eliminerer man hakking\cogging fullstendig, men på de de bra sensorløse oppsetene er forøvrig problemet helt ubetydelig\ikke eksisterende.

            Blir spennede å følge med om erfaringene forblir like posetive etter du har fått brukt den litt, mulig jeg hadde fått ett dårlig eksemplar av motoren.

            Comment


            • #21
              Kult
              Det er greit hvis slike oppsett fungerer ok. Da kan "gutten i gata" begynne å kjøpe børsteløst og LiPo.
              Skal også bli litt spennende å se om drivverket holder, selv om jeg mener det burde det. Er jo ikke så vass den motoren.

              har du mulighet for litt video, så hadde det blitt enda bedre.
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • #22
                Da har jeg vært ute i lunsjen og testet bilen på tørr asfalt.

                Yess!!! Det var gøy! Fungerer som bare det jo
                Drar nydelige kontrollerbare wheelies lett som bare det,
                (de dekkene mine var visst ok likevel).

                Det virker som motoren, 11.5T, passer perfekt til bilens giring og vekt; ikke for hysterisk og ikke for slapp. Nå går det jo an å slippe nedi et 3S lipo – og det skal jeg nok prøve – men tror det blir mindre moro å kjøre med.

                Så det negative: Cogging. Den cogger ganske ille ved oppstart. Dette gjelder fra 0 omdreinger og et stykke opp i registeret. Så lenge bilen er i bevegelse så er det helt greit, da kan jeg også ta den ganske langt ned i turtall og opp igjen uten cogging – gjelder altså bare fra stillstand. Må legge inn en kjørestil der bilen alltid er i bevegelse, da unngår jeg problemet. Forøvrig er jo motoren sensored, og brukes mot en sensorless ESC, kanskje den cogger mer pga det?

                Totalinntrykket er bra, tommelen opp for børsteløst system til kr 230,- ferdig levert i postkassen.


                PS. Skal prøve å få tatt en video av systemet i aksjon.

                Edit: Har ikke fått sett noe på temperaturer ennå, det blir jo også litt interessant.
                Har ikke vifte på noe av dette.
                Last edited by Kesku; 25 August 2011, 12:27.
                sigpic Kenneth Skulstad
                70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

                Comment


                • #23
                  så bra.
                  Men nå må du prøve med en sensor ESC også da....
                  Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                  Facebook -> Mini-Z Norway

                  Comment


                  • #24
                    Ja, må gjerne det. Har ikke sett noe sensor-esc hos HK tidligere, men nå har det dukket opp en serie som ser interessant ut:

                    Hobby King 60A Sensored/Sensorless Car ESC (1:10/1:12)


                    Den koster 250% mer enn den andre ESC´n, men ærlig talt, $37 er fortsatt grisebillig.

                    sigpic Kenneth Skulstad
                    70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

                    Comment


                    • #25
                      Neste børsteløse system fra HK ble bestilt for noen dager siden. Det jeg skal prøve nå er disse 380-motorene som er montert i 540-kanne. Har handlet 9T (4300Kv), 11T (3000Kv) og et par 45A ESC.

                      Hadde jeg hatt dagens erfaringer så ville jeg nok bestilt sensor-esc, men nå får vi se da – kanskje det neste systemet cogger mindre (eller mer!) enn det jeg har?
                      Eller forresten, det ville jo ikke hjulpet med sensor-esc, disse motorene er jo sensorløs!

                      Ja, ja – time will show.

                      Last edited by Kesku; 25 August 2011, 11:53.
                      sigpic Kenneth Skulstad
                      70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

                      Comment


                      • #26
                        Den 13T (3000kv) motoren har jeg 2 stk av sammen med 35A ESC og jeg er veldig fornøyd med de billige greiene der.
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by NoBrainer View Post
                          Den 13T (3000kv) motoren har jeg 2 stk av sammen med 35A ESC og jeg er veldig fornøyd med de billige greiene der.
                          Det var jo lovende. Vet du forresten hvordan man beregner hvor mye amp systemet kommer til å trekke? Syned det der er litt vanskelig. Trenger jo den kunnskapen også når man skal velge C-rating (discharge) på batteriene. Prøver å holde meg til ca 100 amp på batterier, dvs. 4000mah og 25C, eller 5000mah og 20C. Men som sagt, dette synes jeg er litt vanskelig.
                          sigpic Kenneth Skulstad
                          70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

                          Comment


                          • #28
                            Der har jeg som regel gått etter maks på motor, men det er det jo ikke alltids er opplyst om.
                            Men en motor som kan maks trekke 65A, trenger en ESC som takler MINST 65A. Men i dette tilfellet, så står det jo ingenting om hvor mange ampere denne motoren trekker maks. Står ikke på noen av de motorene. Men kanskje det finnes noe annet sted?
                            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                            Facebook -> Mini-Z Norway

                            Comment


                            • #29
                              ja, de blå 360\540 motorene er betraktelig bedre enn den du har nå, jeg brukte 100amp senored esc og den cogga for meg å selv med sensoren koblet til.

                              Jeg mener fortsatt at du får betraktelig mere for pengene på f.eks et castle creation short course system.

                              Comment


                              • #30
                                Det pleier å være god butikk i å kjøpe kvalitet fremfor kvantitet, noe som sikkert Kesku her er enig i.
                                Men nå sjekker han om det i det hele tatt er verdt pengene og om det er godt nok for litt kjøring.
                                Ergo ingen konkurranse eller slike parametre.
                                Men rett og slett godt nok for guttungen i gata.

                                Så langt så er det en ting som tyder på at dette oppsettet ikke er godt nok egentlig, og det er cogginga. For det kommer til å medføre at "guttungen i gata" gir full gass og bilen forsvinner alle andre steder enn der han hadde tenkt.
                                Men jeg er helt med på at det er godt at noen gidder å ta seg tid og anledning til å skrive litt om erfaringene, for slike erfaringer har en tendens til å forbli igjen oppi huet på han ene som har testet.
                                Og da har ikke jeg noen nytte av det.

                                Og så kan man sikkert diskutere om CCSC oppsettet du anbefaler er særlig bra for den type bil som kesku her tester oppsettet i.
                                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                                Facebook -> Mini-Z Norway

                                Comment

                                Today's Birthdays

                                Collapse

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X