Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brushless on ultra low budget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    eg har den motoren du testa no og brukte den først med esc uten sensor,og som du skrive,masse cogging..køyre den no med esc med sensor,ingen cogging..
    Cato Risholm, fullt hobbyrom...

    Comment


    • #32
      Da har jeg testet bilen litt mer. Det er fortsatt moro, men problemet med cogging trer tydelig frem som et ankepunkt for "gutten i gata" som du skriver Lasse. Og for meg også forsåvidt – tror jeg kan leve med det men det er litt annoying.

      Har ellers problem med lite kraft på revers. Det står i manualen (det fulgte med manual!) at "reverse force" kan justeres i 4 nivå. Du må sikkert ha doktorgrad i pipelyder for å klare å programmere det, så det har jeg ikke giddet å prøve på en gang. Ble anbefalt å kjøpe programkort i en tidligere post her, og det må jeg nok ta til meg.

      Originally posted by carish View Post
      eg har den motoren du testa no og brukte den først med esc uten sensor,og som du skrive,masse cogging..køyre den no med esc med sensor,ingen cogging..
      Det hørtes bra ut carish. Hvilken esc har du? Freddy85 skriver at han prøvde med sensor-esc uten suksess, så noen fasit er tydeligvis vanskelig å oppdrive.

      Kvalitet
      Når det gjelder "kvalitet" så sier ikke det ordet i seg selv nok. Sleng på "riktig kvalitet" så er vi et stykke lenger på vei. Når oppsettet skal brukes til sport og bashing så er krav-spec ganske ulik det en vil trenge til mer seriøs og "aktiv" bruk. Men når det er sagt så finnes det jo også noe som heter non-kvalitet, eller søppel om du vil. Å betale for søppel er ikke noen vits, men det var nå det jeg ville finne ut nå da. All erfaring koster sier faderen. Denne erfaringen koster kr 230,-

      Konklusjon
      Konklusjonen så langt (vet jo ikke noe om holdbarhet) er at jeg kan bruke dette, men jeg kjøper ikke et oppsett til.


      Video
      Her er video av bilen. Som alle vet, fryktelig vanskelig å få noe vettugt på film – men det var dette jeg fikk til. Fikk Turbosoppen til å kjøre litt mens jeg filmet. Dessverre så var ikke lyden påslått på kamera, skal se om jeg kan få tatt en film til der cogging og cogge-lyd kommer bedre frem.

      sigpic Kenneth Skulstad
      70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

      Comment


      • #33
        eg bruka hobbyking 150a escen(ja veit,overkill) ellers har eg merka meg at på 3s i slashen blir motor ganske varm..
        Cato Risholm, fullt hobbyrom...

        Comment


        • #34
          På tide med en oppdatering:
          Som nevnt før så var det ganske ille med cogging. For en tid siden tok jeg frem videokamera og skulle lage en cogge-film til denne tråden, men under forsøket så brant esc opp .

          Lærdom: Comboen jeg hadde satt sammen til ultralavt budsjett fungerte ikke.
          Cogging + brann vil vi ikke ha.

          Originally posted by freddy85 View Post
          med sensor så eliminerer man hakking\cogging fullstendig...


          Da gikk jeg over på plan B, lavbudsjett combo.


          ESC kom på NOK 174,- med kontakter og frakt.

          Som dere ser i post 1 var ultralavbudsjettprisen NOK 233,-
          Med sensor-ESC er vi over på lavbudsjettpris NOK 325,- ($58,21)





          Men, virker det nå da?

          Ja! Det virker. Kun kjørt en liten testrunde i går kveld, men ja – det virker. Coggingen er helt borte og bilen kjører fint. Drar wheelies og gjør som den skal. Nå må vi jo få noen flere batteripakker på baken før vi kan konkludere, men dette virker lovende så langt .

          Kanskje denne esc brenner opp også, men det vil tiden vise.
          Motoren er jo på 220 W og batteriet på 7.4 V.
          Deler vi watt på volt får vi amp, stemmer ikke det?!?
          I så fall får vi dette regnestykket: 220/7,4= 29,73 amp.
          ESC er på 35 amp, altså er vi innenfor.

          Tenker jeg rett her?

          Til info: Batteriet er på 4 amp med 20C, kan altså levere 80 amp.

          Ytelse/sammenligning med børstemotor:
          I påvente av ny sensor-esc satt jeg inn ny Traxxas XL-5 esc og ny Traxxas Titan 550 12T motor. Bilen var treigere i frasparket og kunne ikke ta wheelies (dette var overraskende, Slashén gikk jo greit, var kvikk og fin). Ja, ja. Hadde grei toppfart men var ikke moro å kjøre med på små arealer. Nå, med børsteløst lavbudsjettcombo, er den raskere og mer responsiv.


          Stadium Blitzer brushless

          Som vanlig, ikke den beste filmingen, men det er dette jeg har.

          Last edited by Kesku; 21 October 2011, 12:26.
          sigpic Kenneth Skulstad
          70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

          Comment


          • #35
            Tamiya Stadium Blitzer BL

            Legger inn noen bilder av bilen også.
            Den har fått nye dekk, nye felger og lys








            sigpic Kenneth Skulstad
            70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

            Comment


            • #36
              Ooops......
              hvordan gikk det med kameramannen?
              living in the fast lane

              Comment


              • #37
                He, he. Det var ubemannet kamera, heldigvis!

                Originally posted by cybercowboy View Post
                Ooops......
                hvordan gikk det med kameramannen?
                sigpic Kenneth Skulstad
                70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

                Comment


                • #38
                  Har kjørt litt på 3S og 5000mAh batteri i helgen.
                  Holy smoke, det var moro gitt!

                  Bil og drivlinje holdt stand, framhjulene ble nesten ikke brukt.
                  Dette var artig herjing inntil det kom litt smoke som ikke var holy – ESC tok fyr.

                  Dagens lærdom: Valgt oppsett tåler ikke 3S.

                  sigpic Kenneth Skulstad
                  70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

                  Comment


                  • #39
                    Neste ESC ut er 60A til kr 237,- inkl. frakt.
                    Review kommer når den er mottatt og montert.

                    sigpic Kenneth Skulstad
                    70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

                    Comment


                    • #40
                      denne har eg,men har ikkje fått testa den masse endå..står i en corally f1 bil..
                      Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                      Comment


                      • #41
                        Nice. Hvilken motor har du på den da? Planer om 3S?
                        sigpic Kenneth Skulstad
                        70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Kesku View Post
                          Har kjørt litt på 3S og 5000mAh batteri i helgen.
                          Holy smoke, det var moro gitt!

                          Bil og drivlinje holdt stand, framhjulene ble nesten ikke brukt.
                          Dette var artig herjing inntil det kom litt smoke som ikke var holy – ESC tok fyr.

                          Dagens lærdom: Valgt oppsett tåler ikke 3S.
                          Leser det heller dit hen at ESC ikke tåler motoren.
                          Hadde ESC'n taklet mere A så hadde det nok gått bra, siden motoren klarer å trekke så mye strøm.
                          Batteriet leverer ikke mer enn det som blir trekt er min erfaring.

                          Ergo, batteriet burde tåle like mye eller mer enn det ESC tåler. Så burde ESC tåle like mye eller mer enn det motor maks trekker.
                          Da holder det hvis du ikke får vann i den da....
                          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                          Facebook -> Mini-Z Norway

                          Comment


                          • #43
                            eg har den samme motoren som du,berre 13.5t...2s e nok på formel bil..
                            Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by NoBrainer View Post
                              Leser det heller dit hen at ESC ikke tåler motoren.
                              Ja, du har nok rett i det.

                              Men som jeg skrev i post 34:
                              Deler vi watt på volt får vi amp, stemmer ikke det?!?
                              I så fall får vi dette regnestykket: 220/7,4= 29,73 amp.
                              ESC er på 35 amp, altså er vi innenfor.

                              MEN, bruker vi dette regnestykket på 3S får vi 220W / 11,1 V = 20 amp

                              Her går jo strømtrekket ned! Jeg er tydeligvis helt på jordet nå.


                              Her er forøvrig spec på motoren:
                              TP540-11.5T 3350kv Brushless R/C Car Motor w/sensor

                              Specifications:
                              Dimension: 60mm x 36mm(41mm w/Batt-terminal) , 74mm(with shaft)
                              Weight: 180g
                              Diameter of shaft: 3.17mm
                              Length of front shaft: 15mm
                              Kv: 3350rpm/vNo load current: 2.2A
                              Watts: 220W
                              Cells: 2-4S Lipoly
                              sigpic Kenneth Skulstad
                              70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

                              Comment


                              • #45
                                stemmer vel det, men det er jo det kontinuerlige trekket.
                                Motorer kan trekke mye mer på "peak". Siden det ikke står noen "peak" verdi så blir det litt vanskelig å være på den helt sikre siden.

                                Regner med at den ikke døde når du ga gass første gangen, men etter litt kjøring og så full gass eller endret motstand på dekka.
                                Ergo først bygge opp varme på hele drivlinja, for så endre "fort" motstanden for kjøretøyet. Enten via underlaget eller via gass eller da gjerne begge deler. F.eks. asfalt, dekk med grep og full gass trekker mere strøm enn enn løs grus dårlige dekk og full gass.
                                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                                Facebook -> Mini-Z Norway

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X