Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan jeg bruke masten som antenne?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan jeg bruke masten som antenne?

    Først må jeg beklage at denne posten også er gjort i en annen tråd. Det er her den hører hjemme. Håper dette kan tas på Newbie-tabbekvoten

    Hei, Grønnskolling her.

    Innledning:
    Jeg har nettopp kjøpt en Kyoshu Seawind med en robbe Futaba R136F FM mottaker (40 MHz). Jeg har ingen praktisk erfaring fra RC, men er full av idèer som i blant virker .

    Orginal antenneledning er 98 cm lang.
    Masten er to delt, 144 cm lang. (2 x 72 cm) i aluminium og foten står på dekk. Stag og vant er ikke elektrisk ledende. Riggen er ikke jordet.

    Det jeg husker fra radiolæra sier meg at vi bruker vertikal polarisering - og da bør antenna være vertikal. Det er den ikke når den ligger nede i båten, da er den horisontal.

    40 MHz har en bølge lengde på 7 m. Jeg gjetter at org. antenne er en 1/4 bølge (1.75 m.) med en "tilpassing" inne i mottageren siden antennetråden er kortere.

    Spørsmål:
    Hvis jeg
    - isolerer de to mastedelene i skjøten
    - kapper antennetråden til 26 cm.
    - kobler antennetråden til den nederste delen av masten
    - aksepterer kanskje 6 dB tap, fordi en horisontal antenne ved vertikal polarisering vil resultere i større "tap" for ikke å snakke om når båten seiler rett mot meg

    Vil dette i teorien virke som det skal - eh - like bra - Bedre eller ?

    Vennligst se bort fra andre praktiske problemer som, hull i dekk, tilkobling til mast, kortslutting av antennen ved saltvann på dekk, brudd mot Seawind klassereglene (endringer i mast) etc.

    Mvh
    Tom

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
Welcome to our newest member, Erik-M.
Working...
X