Announcement

Collapse
No announcement yet.

7,2v på 1:5 servoene mne.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 7,2v på 1:5 servoene mne.

    Ja nå roter jeg forferdelig her, men jeg driver å forsøker å finne ett passende batteri til servoene mine. For øyeblikket har jeg 3 stk Hitec 5745MG som jeg bruker og tilkoblinga er en standard Tamiya plugg.

    Så bynte hjernebarken a vri seg helt ekstremt da jeg kom til å tenke på at i elektrobiler så kobles det jo 7,2v på servoene. Kan jeg gjøre dette på LS bilen min også? jeg har jo en haug av disse 7,2v batteriene med riktig plugg og godt med plass til å feste dem.

    Kan servoene mine ta skade av 7,2v eller ikke?
    sigpic
    Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

  • #2
    Så lenge du lar strømen gå igjennom mottaker og ikke rett til servoene, skal det gå greit.
    Siden mottaker kun slipper ut 6v til servoene.
    Servoer drar jo som du vet x antall kg på 4,8v og noe mer på 6v.

    Comment


    • #3
      Takker for knallbra svar. Da kommer vi til et nytt spørsmål. Når man har 2 styreservoer så er det lurt å koble batteriet rett på styreservoene med en Y-kabel for at styreservoene skal få bedre med strøm eller for ikke å drepe mottakeren eller noe.

      Om jeg bruker 7,2v batteri så er det lurest å koble det rett på mottakeren da?

      Jada jeg vet at jeg er teit og vanskelig. Bare husk at jeg fortsatt er skikkelig noob og ønsker meg ett overhode best mulig oppsett på servoene mine, men jeg skjønner jo da at det helt riktige er å skaffe meg en 5-cellers pakke
      sigpic
      Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Lathly View Post

        Om jeg bruker 7,2v batteri så er det lurest å koble det rett på mottakeren da?
        Ja.
        Siden mottakeren tåler 8,4v bør du ungå å koble 7,2v direkte på servoene.

        Comment


        • #5
          Knallbra, tusen takk for hjelpa. da skal det mekkes og moddes litt
          sigpic
          Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

          Comment


          • #6
            mottakeren regulerer ikek strømmen. den tar i mot det den får å sender den videre.
            på elektrobiler er det farts kontrollen eller ESC som forer mottalkern med strøm/Spenning.
            ESCŽn sender ikke mer en 6 volt til mottakeren og maks 3 amp.

            det kan funke men jeg vil ikke anbefale å gjøre det.
            A REAL TWIN IS A V-TWIN.
            alt under 1200 cc er en startmotor.
            R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

            Comment


            • #7
              Nå har jo brutter vert så snill å hooka meg opp med ett 6v batteri da og jeg har fått tak i riktig kontakt som jeg har fått koblet til.

              Men for argumentasjonen sin skyld så var det ikke noen ESC på gamle biler som feks min gamle Kyosho Big Brute som hadde mekanisk fartsregulator. De gamle servoene som sitter på den funker fint enda dem
              sigpic
              Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Crazy beetle View Post
                mottakeren regulerer ikek strømmen. den tar i mot det den får å sender den videre.
                på elektrobiler er det farts kontrollen eller ESC som forer mottalkern med strøm/Spenning.
                ESCŽn sender ikke mer en 6 volt til mottakeren og maks 3 amp.

                det kan funke men jeg vil ikke anbefale å gjøre det.

                Helt riktig, det er stor sjanse for å blåse motageren med ett slikt "stunt"
                Sjekk hvor høy spenning den tåler før du kobler om er mitt råd.
                Du kan evt bruke en lipo regulator for å få spenningen ned til 6 Volt http://www.mamut.net/controls/shop/s...gescale&gid=21
                Frank Lyder Clementz Kodal RC
                HARM SX-3, og masse annet...
                www.tktrading.no
                www.radiostyrt.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Lathly View Post
                  Nå har jo brutter vert så snill å hooka meg opp med ett 6v batteri da og jeg har fått tak i riktig kontakt som jeg har fått koblet til.

                  Men for argumentasjonen sin skyld så var det ikke noen ESC på gamle biler som feks min gamle Kyosho Big Brute som hadde mekanisk fartsregulator. De gamle servoene som sitter på den funker fint enda dem
                  har du målt spenningen som komemr i fra den mekaniske regulatoren. tror det sitter en liten motstand som senker spenningen til mottakeren.
                  A REAL TWIN IS A V-TWIN.
                  alt under 1200 cc er en startmotor.
                  R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

                  Comment


                  • #10
                    Hadde dette vore meg så hadde eg kjøpt et batteri til 2-300 kr på 6 volt,istadenfor å kanskje kjøpa ny mottakar og i verste fall nye servoar til langt over tusenlappen!Hadde ikkje villa tatt sjangsen på dette eg,men det er mi "synsing"
                    Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                    FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                    Comment


                    • #11
                      Joda det sitter to motstander i regulatoren, en som gir motoren 1/3 "guffe" og en som gir motoren 2/3 "guffe". Nå trodde jeg ikke at strømen gikk fra batteriet og via motstanden før den gikk til mottakeren, men dette skal jeg sjekke når jeg kommer hjem

                      Uansett så har jeg løst problemet mitt nå da, men det jeg er av den litt finurlige typen som liker å vite hvordan ting fungerer, og om jeg plutselig stod uten batteri en dag så hadde jo vert greit å bare kunne smekke inn et 7,2v batteri som jeg har en bunke av hjemme
                      sigpic
                      Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

                      Comment


                      • #12
                        Leste nå litt på Hitec sin nettside og der står det at servoene er beregnet på 4,8v - 6v (4 eller 5 celler). Så da er det nok veldig dumt å koble til 7,2v. Ihvertfall ikke noe jeg skal teste

                        Fant dessuten noe en annen interesang informasjon.

                        Q. My quarter scale servo came with a y-harness. How do I use it?
                        A.
                        The y-harness is included so you can defeat the Battery Eliminator Circuit of AM receivers. This is required, because that circuit limits the amount of current the servo can draw causing it to behave erratically or lessen its torque. To use the y-harness, plug it into the same channel that you plan on using for your servo. Then plug the switch and battery into one end and the servo into the other end. Do not use a different battery to power the receiver. Because the negative and positive traces in the receiver are linked to each channel, the battery on the y-harness will power the remaining servos and the receiver.


                        Spørs jo om dette gjelder kun AM-mottakere eller alle typer mottakere da
                        sigpic
                        Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

                        Comment


                        • #13
                          dette kan du gjøre på FM mottakere også. det har blitt anbefalt av ekspertene.
                          kjører ikke med det selv men har testa det ut på FM radioanlegget jeg hadde. merket ingen forskjell.
                          hvordan det blir med Spektrum mottaker å 4 servoer er jeg litt spent på.
                          A REAL TWIN IS A V-TWIN.
                          alt under 1200 cc er en startmotor.
                          R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

                          Comment


                          • #14
                            Og viss du har så mange 7,2 volt pakker til overs så kan du jo nappa ut eine cella og lodda om litt så har du 6 volt
                            Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                            FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                            Comment


                            • #15
                              Nå må jeg si at jeg føler meg SKIKKELIG dum. Var å skrudde litt på bilen nå, byttet noen servoer og skulle til å bytte batteripakke. Når jeg fiska opp batteripakka som jeg hadde satt i bilen når jeg satt den sammen så var det pokker meg 5x c-celler i den. Hele tiden har jeg vert sikker på at det har vert 4x D-celler i en firkant, men det viste seg at det var 5 celler i en X-formasjon. Slik går det vist når jeg forsøker å bruke hjernebarken selv. Heretter tror jeg nok jeg heller skal gjøre som MCD og Jan-Erik har ment jeg enn å forsøke å mekke til altmulig på egenhånd. hehehe

                              Ellers så føler jeg meg ikke kompetent nok til å leke med loddebolt og batterier samtidig enda
                              sigpic
                              Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 3
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X