Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken nitro blanding bør jeg kjøre med?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken nitro blanding bør jeg kjøre med?

    Er helt ny innenfor RC biler og har nettopp kjøpt meg en eller annen Kyosho med en motor som det står O.S. max 10 på en side og FP på andre siden for en billig penge, kunne tenkt meg litt mer info om denne motoren hvis noen har. Men spørsmålet er hvilken fuel bør jeg kjøre på for å få en mest holdbar og vedlikeholdsfri motor
    ?
    Kyosho chassi. O.S. Max 10. FP. 90' Corvette ZR1 karroseri.

  • #2
    Den almenne oppfatningen her på forumet vil vel si at alt utenom jero funker bra.
    Jeg bytta fra jero til bluethunder og det funka kjempe bra
    Espen Solbakken1982 - Mo i Rana.
    HPI: Savage X 4.1(med 4.6) -Savage XL 5.9 -SILVERLIT: PICOOZ

    Comment


    • #3
      Ok Men hvilket blandingsforhold var vel det jeg lurte på når jeg tenker meg om
      Kyosho chassi. O.S. Max 10. FP. 90' Corvette ZR1 karroseri.

      Comment


      • #4
        Når jeg kjørte på JERO så var det vel 11% olje og 25% Nitro.
        Blue Thunder er vel 11% olje og 20 % Nitro..
        Espen Solbakken1982 - Mo i Rana.
        HPI: Savage X 4.1(med 4.6) -Savage XL 5.9 -SILVERLIT: PICOOZ

        Comment


        • #5
          Ok.. Tusen takk
          Kyosho chassi. O.S. Max 10. FP. 90' Corvette ZR1 karroseri.

          Comment


          • #6
            vet ikke om noen andre har et forslag til innkjørings fuel, siden mitt forslag er på "vanlig" fuel

            Noen?????
            Espen Solbakken1982 - Mo i Rana.
            HPI: Savage X 4.1(med 4.6) -Savage XL 5.9 -SILVERLIT: PICOOZ

            Comment


            • #7
              Normalt sett trenger man ikke noe "innkjøringsfuel" og om Hansix kjøpte den brukt er den sannsynligvis innkjørt.
              MTA4 med OFNA Force .32, Team Losi sport pipe og masse alusnacks |TT01|Snøskuterprosjektet mitt - http://forum.radiostyrt.no/vb/showthread.php?p=252024 |Walkera DF 4|TMBK| Rapicon Fuel

              Comment


              • #8
                Til en slik liten motor så ikke bruk mer en 16% nitro.

                En grei regel, men ikke fasit er at 0 til .12 motor så bruker du 16% nitro eller mindre.
                .18 til .21 så går det fint med 16% til 20% nitro.

                .21 og større så er 25% nitro ok.

                Bruk f.eks MRF 15/12 eller MT Dynaglo 16%. God fuel som er lett å tune.
                TEAM ELEFUN

                Comment


                • #9
                  Hmm.... Kjører STSen min som er .30 på 20%
                  Er det dumt?
                  MTA4 med OFNA Force .32, Team Losi sport pipe og masse alusnacks |TT01|Snøskuterprosjektet mitt - http://forum.radiostyrt.no/vb/showthread.php?p=252024 |Walkera DF 4|TMBK| Rapicon Fuel

                  Comment


                  • #10
                    Ikke dumt.
                    Men du får litt mere futt i motoren med å gå over til 25%.

                    Men er du fornøyd med slik motoren din er nå, så la det være med det.
                    TEAM ELEFUN

                    Comment


                    • #11
                      jeg kjørte min inn på 20% så prøvde jeg med 16% siden en kompis har 21 motor, gikk fint det og.
                      så kom tredjemann med bil og vi skulle kjøpe fuel sammen og han kjøpte en 15% med 15%olje og nå vil ikke min gå skikkelig, får den til å gå på tomgang men gir jeg gass så drukner den, og struper jeg den så tar den helt av på turtallet.
                      noen idè?
                      Schumacher fusion 28 | VTX-b1r | Losi desert-truck | Traxxas slasher | TLR 22 | Spektrum DX3R
                      T-rex 500 | Cessna 182 EP | P51-D Mustang EP | Spektrum DX7

                      Comment


                      • #12
                        På båt bruker man noen ganger opp til 60% nitro på 21 motorene.

                        Men skal du kjøre på så høy nitro blanding må du ned i 0,2mm klaring mellom topp og stempel for att nitroen skal antenne.

                        En st force motor ligger på ca 0,5mm så den går dorligere på 60% nitro enn på 25%. ( dette har jeg testet ut)
                        Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

                        Comment


                        • #13
                          Vet dette er en gammel tråd, men kaprer den.

                          Jeg har en .15 motor i en TR-15 jeg kjøpte brukt, og da jeg kjøpte fuel, så oppga jeg motorstørrlesen ( .15 ci/2,5cc) og at det var en 1/10-bil. Mener det står Byron 30% nitro på fuelen de anbefalte. Risikerer jeg å ødelegge motoren med så mye nitro? Har startet den, og det gikk helt greit. Motoren rakk antakelig aldri å bli helt varm, men den nektet å "rivstarte" på gressplenen, da kvalte den seg. Hvis jeg økte turtallet litt forsiktig, så gikk det greit å kjøre litt.

                          - Øivind
                          Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                          Comment


                          • #14
                            tror 30% er litt mye, høyere nitro gir mindre levetid.
                            skal du kjøre på gøy eller kjøre løp med bilen?
                            de som kjører løp bruker høyere nitro for å få mere "sprut" ut av motoren.
                            men slik som meg som bare kjører på gøy så bruker jeg lavt for lengst mulig levetid på motoren.
                            hadde det vert min bil så hadde jeg gått ned i 15-20%
                            Schumacher fusion 28 | VTX-b1r | Losi desert-truck | Traxxas slasher | TLR 22 | Spektrum DX3R
                            T-rex 500 | Cessna 182 EP | P51-D Mustang EP | Spektrum DX7

                            Comment


                            • #15
                              En 7 år gammel TR-15 er knapt noen løpsbil, så ja, jeg kjører for gøy - dvs til nå har jeg mest forsøkt å få den tilbake til opprinnelig stand.

                              Hvorfor slites motorene mer? Klarer de høyere turtall på denne blandingen? Mener jeg leste at temperaturen i motoren var lavere ved høy nitroprosent, eller var det omvendt?

                              De hadde dessuten bare en sånn gallon-size fuelkanne, så jeg har mye 30%-fuel. Kanskje noen som er interessert i å bytte i noe som er litt lavere nitroprosent på?

                              Tidligere eier hadde horet den opp med lys og bakmontert eksos. Må ha ødelagt kjøreegenskapene totalt. Den har fortsatt hull i etter diodene, men jeg kjøper deler når jeg kommer over dem på eBay. Selvsagt økonomisk dustete siden den nå sikkert har kostet like mye som en ny 1/10-fuelbil av noe slag, men rc-hobby er uansett ikke noe overskuddsprosjekt. Fordelen er at utgiftene fordeles utover en periode, og jeg vet ikke om jeg kommer til å kjøre den så mye...

                              - Øivind
                              Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X