Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjelp til start med nitro. nybegynner!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjelp til start med nitro. nybegynner!!!

    hei,

    har akkurat skaffet en inferno mp7.5US nitro bil brukt. kjøpte en brukt motor av en på forumet som jeg får om et par dager.

    Jeg har ALDRI drevet med nitro før så aner virkelig ingenting om det i det hele tatt. Kan sånn delvis å skru på dem da jeg har satt sammen den jeg har selv, men utenom det er det helt blankt! å da mener jeg BLANKT. hehe.
    Så nå får dere spørsmål som dere sikkert kan le litt av
    Starter med helt blanke ark. aldri rørt en nitro bil :P

    endel spørsmål jeg lurer på som jeg vill ha svar på før jeg kjører:

    1.er det bare å fylle fuel på tanken? eller må jeg blande fuel`n med et eller annet?

    2.starte bilen: er det bare å plassere glødepluggen\glødern ned på pluggen og dra i snora å starte? skal denne fjernes med en gang bilen har startet eller er dette ikke skadelig?

    3.Hvordan stoppe bilen? Må den kjøres tom for fuel?

    4. Revers: er det ikke revers på nitro biler? finner liksom ikke helt ut funksjonen med revers her, bare gass. hehe.

    5. på fuel tanken så er det 2 slanger. den ene på "lokket" til tanken og den andre litt nedenfor med et filter midt i mellom. den slangen på "lokket", skal den bare ligge løst som lufting? eller skal den også plasseres en plass?

    Ja, nå har dere litt å bry dere med, hehe. Sikkert mange dumme spørsmål her, hehe men slik står situasjonen til her desverre . ALDRI rørt en slik bil.
    kan også opplyse om at jeg aldri har startet eller kjørt med denne bilen, motoren som fulgte med var ikke brukbar for å si det sånn fikk den billig.

    Kjøpte den egentlig for konvertering til børsteøst, men det ble ikke noe av likevel, så det ble nitro og da kommer det masse dumme spørsmål. hehe

    takker for hjelp til dumme spørsmål
    Last edited by bjerk1; 19 May 2009, 01:45.

  • #2
    Her er det litt hjelp.


    HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
    Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

    Comment


    • #3
      @ bjerk1
      1 Fuelen du har er ferdigblandet,bare sørg for at det er rett olje og nitro mengde i den.

      2 Som vist på videoen,så er det lurt å "prime" motoren først.Hold en finger foran potta,dra i snora UTEN å sette på gløderen,når du ser at det er kommet fuel frem til forgasseren setter du på gløderen og starter.

      3 Det er flere måter å stoppe motoren på jeg foretrekker å holde en papirfille E.L foran potta.

      4 Noen biler har revers.Den fungerer enten via en 3.kanal på radioen,eller med en spesiell mixer som aktiverer reversen når bremsen har vært inne en bestemt tid.Det er vel stort sett Monster trucks som har revers.

      5 På tanken er det 2 slanger,den som kommer fra lokket skal inn på eksospotta for å få trykk i tanken.Den andre skal da til forgasser,gjerne med et fuelfilter i mellom tanken og forgasseren.

      Ellers så er innstilling av motor beskrevet i videone i posten over.
      John Rune Henriksen
      74 Mod.Oppland.

      Comment


      • #4
        De filmene der hjalp ganske mye gitt!! takk for den RCislife
        og takk for svar på alle spørsmålene mine johnardo

        lurer på enda 2 ting til:
        den bremsa de snakker om som skal være koplet opp på samme servo som gassen... hvordan skal denne være koplet opp hos meg? skal det gå et lite stag fra servoen og opp til centerdiffen? evt hvordan? har ikke manualen, så ble litt vanskelig akkurat der.

        hvordan vet jeg at fuelen jeg kjøper er rett mengde osv? Hos min lokale kyosho butikk så har dem 3 typer... sjekk her:

        har det noe å si hvilken jeg velger?
        Last edited by bjerk1; 19 May 2009, 11:41.

        Comment


        • #5
          Jeg vil råde deg til å lete opp manualen,er veldig kjekt å ha.
          Bremsene er på samme servo/kanal som gassen,er litt forskjell i den eksakte konstruksjon has de forskjellige merker.
          John Rune Henriksen
          74 Mod.Oppland.

          Comment


          • #6
            Originally posted by johnardo View Post
            Jeg vil råde deg til å lete opp manualen,er veldig kjekt å ha.
            Bremsene er på samme servo/kanal som gassen,er litt forskjell i den eksakte konstruksjon has de forskjellige merker.
            ja, jeg fant ut hvordan det virket. men jeg vet ikke hva det er jeg trenger. virker som om det er et stag eller noe sånt som skal gå fra servo "hodet" til et lite stag på centerdiffen... men hvordan finner jeg ut hva jeg trenger her da?
            ser ut som jeg trenger ett bittelite stag bare... kanskje med en fjær eller noe på... aner ikke :P

            enda en ting jeg lurer på. hvor skal denne "after run" oljen fylles hen? nede i sylindern eller?
            Last edited by bjerk1; 19 May 2009, 13:25.

            Comment


            • #7
              enda en ting jeg lurer på. hvor skal denne "after run" oljen fylles hen? nede i sylindern eller?

              noen som kan svare? får motoren imårra, så da er det tut å kjør hehe

              Comment


              • #8
                Noen sier ned plugg hullet, andre sier i gasser åpningen, og noen sier begge plasser. Jeg vil si bare i gasser åpningen for da slipper du å skru ut pluggen etter hver tur. 2-3 drypp er nok så drar du motoren rundt noen ganger så er alt bra. Viss du bruker for mye kan motoren være vanskelig å starte, og den vil røyke mye i starten Håper dette hjelper
                HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
                Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

                Comment


                • #9
                  Originally posted by RCislife View Post
                  Noen sier ned plugg hullet, andre sier i gasser åpningen, og noen sier begge plasser. Jeg vil si bare i gasser åpningen for da slipper du å skru ut pluggen etter hver tur. 2-3 drypp er nok så drar du motoren rundt noen ganger så er alt bra. Viss du bruker for mye kan motoren være vanskelig å starte, og den vil røyke mye i starten Håper dette hjelper
                  okey, takk for svaret da er jeg sånn nogenlunde klar til å kjøre imårra
                  skal bli morro å prøve en nitro bil for første gang. hehe. blir sikkert noe annet enn Crawlern jeg har.

                  Comment


                  • #10
                    Heisann! Fikk du kjørt i dag? Alltid moro første gangen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Alex View Post
                      Heisann! Fikk du kjørt i dag? Alltid moro første gangen
                      ja, fikk kjørt en liten tur ihvertfall. hehe. var styggmorro. faan som det gikk!!!

                      startsnora røyk og jeg tror pluggen gikk også, men er ikke sikker på om det var strøm igjen på glødern eller om pluggen gikk. skal sjekke det nå etter at jeg har ladet den opp

                      en ting jeg lurer litt på, hva er beste måten å få fueln fram til gassern på?


                      Må nå ha meg ny startsnor ihvertfall, kjøper imårra klarer ikke bruke denne startboksen. bare prakk jo!! treffet jo aldri dette forbanna drevet. hehe. mulig jeg gjør det feil da men. Tips mottas der også. hehe

                      Comment


                      • #12
                        For å få fuel frem holder du framfor potta og turner motoren rundt eller så kjøper du ei fuel pumpe av meg http://forum.radiostyrt.no/vb/showth...448#post318448
                        HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
                        Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

                        Comment


                        • #13
                          Starta igjen nå med startboksen. bilen går bra.. MEN nå skjedde det noe annet rart.. gasse full gass ingenting skjer!!!!! går ikke framover i de hele tatt. når jeg triller bilen uten at motoren går så går ikke mellomakslene rundt!! hva skjer? centerdiffen er jo splitter ny så kan ikke være den... er det clutchen?

                          Comment


                          • #14
                            Det er nesten bare å skru litt. Roterer senterdiffen?
                            HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
                            Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by RCislife View Post
                              Det er nesten bare å skru litt. Roterer senterdiffen?
                              japp, den går rundt. fant ut hva det var. det er frontdiffen som har løsna... men har skaffet nytt, så takk for hjelpa uansett

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X