Announcement

Collapse
No announcement yet.

Økning i turtall under innkjøring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Økning i turtall under innkjøring

    Skal kjøre inn en HPI trophy 3,5 og støter på noe som jeg tror kanskje kan være et lite problem.
    Jeg starter motoren og lar den gå slik at hjulene såvidt går rundt i løse luften, men så aksellerer/ruser motoren slik at hjulene (og motoren) går raskere rundt. Dette skjer uten at servoen rører seg. Har prøvd både med og uten radioen på. Dersom jeg har radioen på aksellerer den også, og jeg kan til dels justere med trimmen på radioen, men etter en stund nytter ikke det heller.
    Spørsmålet mitt er om jeg skal bry meg om dette? Skal jeg bare knyte bilen fast og la den gå så fort den bare vil så lenge servoen står der den skal?

    Forslag/tips/erfaringer mottas med takk.

  • #2
    Om motoren ikke er kjørt inn enda så kan det jo fikse seg etter den er det.
    Kjør den inn SÅ kan begyne og justere osv
    Baja 5T - Savage Flux HP - E-Revo VXL
    Trex 450 Pro - HK Decathlon EPO BL- Micro EPP fly

    Comment


    • #3
      Antagelig er det så enkelt som at tomgangsåpningen er for stor. Etterhvert som at ting går smoothere så vi tomgangen øke.
      Hvor lang tid tar det fra den starter til at den begynner å ruse seg?
      Skjer det umiddelbart så er det mest sannsynlig bare tomgangsskruen.
      Ruser den seg etter et gasspådrag, ja da kan det også være for mager blanding på LSN (low speed needle) men det er mindre sannsynlig, med mindre du har tuklet med innstillingene.
      MBX-6
      Slash 4x4 rtr
      - Midtskogen Raceway-

      Comment


      • #4
        Dette problemet har noen Kyosho 28 motorer når dei blir kjørt på 25% nitro, men dei er i orden når dei blir kjørt på 16% nitro.
        HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
        Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

        Comment


        • #5
          Motoren går fint de første minuttene. Etter 2-3 minutter begynner den å gå raskere (hjulene går fortere og fortere). Dette skjer uten at jeg kan se at servoen rører på seg. Kan ikke anslå hvor mange prosent hastighet av full speed det er, men det er iallefall ikke "slik at hjulene snurrer sakte rundt" (slik det står i innkjøringspapirene).
          Alt er slik som det var når bilene ble pakket opp. Har ikke "tuklet" med noen innstillinger/skruer. De står "flush" med kransen rundt, slik de skal gjøre ved fet blanding/innkjøring.
          Angående fuel bruker jeg det som motoren skal ha iflg. manualen.

          Comment


          • #6
            ok, hvis dette skjer når det har blitt merkbart mindre fuel på tanken så er det en liten kombinaasjon som gjerne skjer.
            - Tomgangsåpningen er satt relativt stor for å kunne gi motoren mye luft på tomgang i forhold til den relativt store fuelmengden forgasseren er innstilt på å gi. Når fuelmengden avtar så blir det mindre trykk på fuelen inn til motoren og motoren får en magrere blanding, en mer effektiv blanding. Dette gjør at turtallet stiger, og clutchen går i inngrep og hjulene går rundt.
            - Motoren startes relativt kald, når temperaturen stiger utvider abc-foringen seg i forhold til stempelet og det blir mindre motstand og motoren går lettere, turtallet øker osv. osv.

            Løsninger:
            - Etterfyll med fuel, når dette skjer (hvis det er pga. at tanken nesten er tom).
            - Juster tomgangsskruen slik at åpningen blir mindre.
            - Rikere blanding på LSN og HSN (for viderekomne, forutsetter høy nok temp).
            MBX-6
            Slash 4x4 rtr
            - Midtskogen Raceway-

            Comment


            • #7
              Takk for kjappe svar. Nei, det skjer ikke når tanken begynner å bli tom. Tanken er ikke halv enda, og dette har skjedd jevnlig. Er det skadelig å la bilen aksellere (med hjulene i luften) og så vente å se hva som skjer? Om den roer seg etter noen minutter eller om den bare aksellerer. Det var en innkjøringsguide her på forumet, og der var et av alternativene innkjøring på høyt turtall.
              Nå har jeg ikke manualen for hånden, men er tomgangsskruen det samme som "hi-speed-et eller-annet"-skruen? Bør jeg justere denne før jeg eventuelt ser hva som skjer?

              Comment


              • #8
                Det er ingen grunn til "å vente og se..." den kommer ikke til å roe seg før du gjør noe med det. I godset, mest sannsynlig på undersiden av luftinntaket (der hvor luftfilteret sitter på) er det en skrue.
                Det er tomgangsskruen - når den jager seg opp kan du skru på denne. For å finne ut av hvilken vei du skal skru så ser du på dette før du starter neste gang. Sørg for at det er skikkelig rent rundt filteret, ta av filteret, sett på bremsen (ikke full brems, det er slit for servoen).
                Så skrur du på denne skruen og ser hvordan den lille glippen blir større eller mindre. Den skal være max 1mm, men dette justerer du når motoren ruser seg opp.
                Sett på bremsen, juster til den roer seg (skru sakte og bare litt av gangen, den trenger litt tid før den "merker det"). Så fortsetter du innkjøringen i henhold til manualen din.
                MBX-6
                Slash 4x4 rtr
                - Midtskogen Raceway-

                Comment


                • #9
                  Justerte litt på tomgangsskruen og nå har jeg snart kjørt en hel tank med liten fart. Takk skal du ha!

                  Comment

                  (RS) Radiostyrt.no Statistics

                  Collapse

                  Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                  Welcome to our newest member, Erik-M.
                  Working...
                  X