Announcement

Collapse
No announcement yet.

Temp på Nitro motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Temp på Nitro motor

    Hei,

    Er rimelig fersk på nitro biler. Har skaffet meg en Losi 8ight rtr og lurer litt på dette med temp på motoren.

    Vet at det ikke er noen fasit på dette, at forskjellige motorer trives best på en viss temp, men lurer egentlig på hva som generellt er øvre grense man bør holde seg under?

    En annen ting jeg lurer på er: hva er best for motoren: Dra opp bra med turtall med en gang for å få opp temp fortest mulig, eller la motoren få litt tid på seg til å varme seg opp, før man drar opp turtallet?

    Sikkert skikkelig N00b spørsmål, men har ikke lyst til å gå i alle nybegynnerfeil, hvis jeg kan unngå det

  • #2
    Hold deg under 120 grader, så er du safe.
    Men så lenge det er bra futt i motoren, den har en fin og ikke masende/jagende lyd og bra ytelse samt godt med røyk ved pådrag, ja det er mye viktigere enn noen grader.
    Når motoren er ganske ny og fremdelses kniper hardt i toppen så kan det hende at den kommer opp mot 130, fremdeles ingen krise.

    Det er like viktig, om ikke viktigere at du får den opp i rundt 100 grader enn at den går for kaldt (30 - 80 grader). På nye motorer som har rik blanding er det særdeles lurt å forvarme den før du starter (varmepistol/hårføner opp til 70-100 grader).
    MBX-6
    Slash 4x4 rtr
    - Midtskogen Raceway-

    Comment


    • #3
      Ok.. Takker og bukker for svar

      Har kjørt rundt 20 tanker på bilen nå, og har aldri vært over 125 grader.

      Men det jeg merker er at det tar ganske lang tid før jeg får opp tempen over 90. Etter det ligger den ganske stabilt på 95-105. 125`ish får jeg kun helt på slutten når det er lite fuel igjen.

      Ellers er jeg veldig fornøyd med ytelsen på motoren når den har fått opp tempen. Trodde det skulle langt mer justering til, men (vel å merke når tempen er over 90) drar den noe jævelig over hele registeret.

      Comment

      (RS) Radiostyrt.no Statistics

      Collapse

      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
      Welcome to our newest member, Erik-M.
      Working...
      X