Announcement

Collapse
No announcement yet.

Svinghjul og motoraksling.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Svinghjul og motoraksling.

    Jeg lurer litt på hvordan det er med valg av svinghjul på motorer.
    Jeg har en HPI .15 motor som jeg vil bruke et svinghjul fra en OS .12 motor på, og lurer på om dette vil kunne by på problemer, eller om det går bra så lenge det passer?

    Er det slik at hver individuell motor har et spesiell vekt den trenger på svinghjulet for å i det hele tatt virke, eller vil det bare gi forskjellig bunndrag og aks med forskjellige svinghjul?

    Jeg lurer også litt på akslingen som er på disse motorene. Jeg har sett to typer der den ene er gjenget hele veien, mens den andre er gjenget et lite stykke, mens den helt ytterst ikke har gjenger. Hvordan er det med dimensjonen på disse, er den den samme på begge typer?


    Spørsmålene dukker forresten opp i forbindelse med motorbytte i en gammel stadium truck som det står mer om her:

    Sunnfjord RC Klubb
    ::Tamiya:: TA03R-S | TA01 | FF-01 | TT-01 | TB-02D | Hilux High-Lift | TA03R-S TRF + Taisan body | Pajero

  • #2
    Den bilen vil jeg veldig gjerne kjøpe. Er det mulig?

    Comment


    • #3
      @djupevik:
      Så lenge svinghjul passer skal det etter min mening gå greit.Som du selv nevner så kan ulik vekt gi litt endring i ytelse,men du dreper nok ikke motoren med det.
      Sammenlign med flymotorer de må ikke ha kun en propell for å virke,og der er det jo propell og eventuelt spinner som er svinghjulet.
      Eneste jeg kan komme på i farten er at du kanskje må justere inn motoren på nytt.
      John Rune Henriksen
      74 Mod.Oppland.

      Comment


      • #4
        Originally posted by REED272 View Post
        Den bilen vil jeg veldig gjerne kjøpe. Er det mulig?
        Jeg kan nevne det for eieren av bilen, men jeg tviler på at han vil kvitte seg med den


        @johnardo; Takker for svar Egentlig virker dette veldig logisk så jeg regner med det må gå bra.


        Nå er det bare dette med akslingen som er det store spørsmålet
        Sunnfjord RC Klubb
        ::Tamiya:: TA03R-S | TA01 | FF-01 | TT-01 | TB-02D | Hilux High-Lift | TA03R-S TRF + Taisan body | Pajero

        Comment


        • #5
          Flymotorer er etter hva jeg vet gjenget hele veien, mens bilmotorer er gjenget innerst bare, akslingen på bilmotorer er 5 mm.

          Comment


          • #6
            Men da er det greit, men min bilmotor er gjenget hele veien. "Clutcmutteren" passer i alle fall på den, så om den er 5mm også skal det ikke vere problem å bruke en motor med den andre typen aksling.

            Last edited by djupevik; 19 October 2009, 09:52.
            Sunnfjord RC Klubb
            ::Tamiya:: TA03R-S | TA01 | FF-01 | TT-01 | TB-02D | Hilux High-Lift | TA03R-S TRF + Taisan body | Pajero

            Comment

            (RS) Radiostyrt.no Statistics

            Collapse

            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
            Welcome to our newest member, Erik-M.
            Working...
            X