Announcement

Collapse
No announcement yet.

Newbie - motoren virker litt ustabil og dør ved pådrag? (.28 nitro)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Newbie - motoren virker litt ustabil og dør ved pådrag? (.28 nitro)

    Er totally newbie i nitro-verden, har som de fleste andre hatt noen elektrobiler i barndommen, men nå har jeg ikke hatt noe på minst 15 år. Fikk lyst på noe moro og kjøpte meg en truggy med .28 motor (Cen Matrix TR Arena 1:.

    Har omsider skjønt hvordan jeg skal få gang på den (startboksen rett på 1:1 bilen i stedet for de elendige rocket packene), men må gi den litt gass når jeg starter den, og i tillegg så dør den når jeg prøver å gi litt skikkelig gass, eller faktisk i det hele tatt sette den i bevegelse. Kan ingenting om innstillinger og har prøvd å sette gasseren i fabrikksinnstilling som er flush og 0.5 til 2.5 turn ut uten at det utgjorde stort. Har også prøvd å stille litt på fjernkontrollen (Skyion DX-Pro), men det ble vel igrunnen bare kaos.

    Video:


    (her har den allerede blitt kjørt et minutt eller så før den døde med en stein i bakhjulet).

    Noen tips og råd til en lærevillig nybegynner?

  • #2
    Hei. Ser og høres ut til at den får for mye fuel. Skru.en liten kvart omdreing inn. Så prøv å start men gi gass forsiktig om gangen.
    Magne Follaug ,Porsgrunn Tlf: 40607217 - www.follaugrc.no post@follaugrc.no
    Team Durango Dex210 - DESC- XRAY XB4 Mugen MBX6-ECO
    Tekin - Vampire - Sanwa - dBoots - www.mustit.no FB FollaugRC

    Comment


    • #3
      Takk for det, men jeg vil tro det kan være mer enn som så. Har skrudd masse på skruen med bronsehylse rundt (mange runder). Den stod under kanten - men iflg. manualen skal den være over flush, går ut fra det gjelder hodet på skrua mot kanten på hylsa?

      Men det som skjer her nå gjelder kanskje den som er for høyt turtall? (har ikke funnet den, men lest meg til at det skal finnes)

      Det er disse to tingene en justerer på?

      Comment


      • #4
        Ja akkurat. Det skal finnes guider her på forumet ang justering av nitromotor. Ta og søk etter den.
        Magne Follaug ,Porsgrunn Tlf: 40607217 - www.follaugrc.no post@follaugrc.no
        Team Durango Dex210 - DESC- XRAY XB4 Mugen MBX6-ECO
        Tekin - Vampire - Sanwa - dBoots - www.mustit.no FB FollaugRC

        Comment


        • #5
          Vel Ok, da har en kommet noen steg videre. Først og fremst så fant jeg begge justeringsskruene når nå visste det var to - og den jeg trodde var tomgangsjustering var altså top end, så en alvorlig feil er nå iallfall avdekket og under kontroll. Når jeg da fikk dreisen der, så skjønte jeg det var andre ting også som var galt, og fant ut at den rett og slett ser ut for å lekke i toppen (rundt pluggen):



          Dette er en bil som skal ha vært kjørt 1.5 liter fuel siden den var ny, altså såvidt innkjørt. Det kan jo stemme, men såvidt jeg kan finne ut så er rett og slett "toppen" (altså plata mellom kjøleribbene og blokka - beklager at jeg ikke kan faguttrykkene i RC-verden) gjenga skjevt. Gjengene ser helt fine ut, så jeg tror ikke noen har skrudd i pluggen skjevt, i så fall må det være veldig myk alu, men ettersom den er så tynn og gjenget uten helicoil ville jeg trodd det var en høyfast alu. Hvis jeg skrur inn pluggen mens jeg holder "plata" i hendene kjenner jeg at pluggen løper eksentrisk.

          Dessuten ser den nesten ut som delene jeg dreier (er ingen dreier), så jeg stusser litt på om denne i det hele tatt var montert på denne bilen fra fabrikk eller om dette er noe noen har lagd i ettertid?





          Den observante leser vil her se at pluggen står litt skjevt i, og at tetningsringen derfor ikke tetter som den skal:


          Det var også tre alushims mellom blokka og toppen:

          Comment


          • #6
            Den delen du holder i hånda der kalles "buttonhead" og fås i løsvekt sjekk manual etter delenummer.

            Kjøp ny og ny plugg så blir det nok bra. De shimsa skal være der. Ikke fjern noen da det påvirker kompresjonen. Det er heller ikke normalt at en motor skal sive rent når den er kald. Så at din stopper med gasspådrag betyr ikke at den er justert feil. Forvarm motoren med hårføner f.eks og start den og la den gå litt med gløderen fremdeles på pluggen. Gass opp skikkelig og fjern så gløderen. Hvis den dør ut med en gang eller tomgangsturtallet synker dramatisk fort så kan det være tegn på at pluggen er dårlig. En plugg som gløder betyr ikke at den er 100% i orden.
            TEAM ELEFUN

            Comment


            • #7
              Takk skal du ha.

              Betyr det at dette er en del som er "standard", altså som jeg kan dra på Norwegian Modellers, eller må det bestilles fra produsent av bilen?

              Iflg. delelista på bilen heter den "G70373-19 Combustion chamber", og glødepluggen heter "G70429". Ser den lille drittplata koster nesten halvparten av en ny komplett motor??

              Comment


              • #8
                Det er nok en del som ikke alle har på lager, nei.
                Søk etter den plata på Ebay eller andre nettbutikker utenlands. Ligger på rundt 40 dollar for en slik til RB motor ihvertfall.
                Glødeplugg. Kjøp en O.S. nr 8. Den funker alltid.

                Hvis du tar ett skyvelær og tar alle vitale mål, så kan jeg kikke litt i skuffen min og se om jeg har en som passer. C/C skruehull, diameter total og det viktigste diameter på den delen som går oppi foringen. Høyden kan justeres med shims om det skulle være litt forskjell.
                TEAM ELEFUN

                Comment


                • #9
                  Takk for det. Ser den koster $70 dollar fra leverandør - dyrt syns jeg med tanke på at en hel motor er på tilbud til $189! (ord. 300 står det).

                  Men tror muligens at jeg forsøker å dreie en ny topp. Kan det stemme at gjengene på pluggen er 1/4x28 UNF? Iallfall det jeg kom frem til.

                  Comment


                  • #10
                    Sånn, da var iallfall det gjort.

                    Perfekt emne, alubolt av beste sort - 7075-T6:


                    Fint å gjenge i dreibenk - garantert rette gjenger og dermed god tetning:


                    Neeesten ferdig produkt (mangler hullbildet):


                    Er overhodet ingen ekspert og fikk litt sperr med radiefresen (som skulle vært kvarttoms, men hadde bare R6), men det ordner seg med litt finpussing.

                    En liten skjæring i planen var at pluggen for pokker ikke passer i 1/4"-28 gjenger! All info jeg finner på nett tilsier at det skal være de gjengene der, men det virker på ingen måte slik. På Norwegian Modellers mente de 1/4-24 eller 1/4-28, var litt usikre - og 1/4-28 er jo vanlig UNF, altså virker det ganske sannsynlig. 1/4-24 er midt mellom UNF og UNC, altså veeldig sært, og får lite treff på det og glødeplugger på nett. Noen som vet noe om dette?

                    Skal se om jeg klarer få rota frem en gjengetolk for tommer - må finne ut av det slik at jeg kan få skaffet riktig tapp og dreie ny topp.

                    Comment


                    • #11
                      Finner noe info nå som kan tyde på 1/4"-32 gjenger. Veldig sært i så fall, sikkert bestillingsvare fra de aller fleste. Ser det er å få på f.eks. Ebay for en billig penge, men tenker jeg sjekker med noen norske leverandører i morgen.

                      Comment


                      • #12
                        virkelig bra arbeid Ser du har gjort dette før iallefall

                        Bruker du lang tid ? Tilgang til CNC maskin også ?
                        | Spektrum DX8|
                        | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                        Comment


                        • #13
                          Har ikke fått fatt på tapp enda ettersom det var spesialvare, men har fått "mekka det til" og montert toppen på bilen, så nå gjenstår det bare testing. Er nok jobbing døgnet rundt til og med søndag, men klør i fingra etter å teste før den tid.

                          Originally posted by xillianto View Post
                          virkelig bra arbeid Ser du har gjort dette før iallefall
                          Bare for moroskyld, er egentlig konstruktør (mask.ing.), så jeg pleier sitte i andre enden og tegne det som blir laget, men syns det er moro å kjøre fres og dreiebenk og få ting til selv - også for forståelsen når jeg tegner. Vanvittig kjekt å ha tilgang til verksted på den måten vi har her (prototypeverksted med alt utstyr, materialer osv, dedikert til utviklingsavdelingen, ingen serieproduksjon). Dessverre har jeg sagt opp og flytter til Stavanger og en jobb hvor jeg neppe får tilgang på maskiner. :-( Det blir et STOORT savn.

                          Originally posted by xillianto View Post
                          Bruker du lang tid ? Tilgang til CNC maskin også ?
                          Vi har "alt" her, ja, men jeg kjører ikke de styrte dreiebenkene og fresene selv. Får gjort det meste jeg trenger til privat bruk i manuelt styrte maskiner (+ halvauto sag), og så har en muligheten til å høre med gutta om det er noe spesielt med 3D-kjøring eller spesielle konturer så fikser de det.

                          Lang tid, nei, halvtime kanskje. Dette er en enkel bit som jeg kjørte i en oppspenning uten noen jigger eller noe, så da er det raskt gjort.

                          Comment


                          • #14
                            Da fikk jeg testa med ny topp - tett og fin, men sliter fortsatt med akkurat samme problemene i forhold til justeringer.

                            Hva er betydningen av "flush" i manualen? I mitt vokabular betyr det noe som ligger jevnt med noe annet f.eks. en kant. Det står 0.5 turn ut fra flush på low end og 2.5 turn ut fra flush på high end, men disse funker ikke helt bra. Den går fint på tomgang på 0.5 turn, men high enden er helt ute å kjøre. Der går den ikke i det hele tatt og spytter ut bensin gjennom eksosen selv når den er helt flush, bare kveles når jeg prøver å gi gass. Men skrur jeg den innover i hylsa så tar bilen helt av, gir bånn gass og jeg tør ikke sette den på bakken.

                            Det er forøvrig helt lik med og uten glødepluggen på.

                            Comment

                            (RS) Radiostyrt.no Statistics

                            Collapse

                            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                            Welcome to our newest member, Erik-M.
                            Working...
                            X