Heisann.
Jeg prøver å lære mer om effektene av å ha forskjellige lengder på slangene fra tank til forgasser(drivstoff) og fra eksos til tank(trykk). Min generelle oppfatning hittil fra googling er at korte slanger begge steder gir raskere respons fra motoren men at man også risikerer for høyt trykk i tanken (i ekstreme tilfeller at tanklokk til og med løfter seg) og at man også risikerer flame outs.
Mens lenger slange fra eksos til tank gir tregere og mindre, men mer stabilt trykk fordi pulsene fra ekspansjonskammeret blir om til en mer jevn bølge. Og lenger slange fra tank til forgasser bare gjør at motoren bruker med tid på å dø ut hvis den lander opp-ned. Samt at lenger slange også mister trykk pga. økt motstand hvis det ikke økes fra eksos, og kan føre til bogging og/eller treg/ujevn gass-respons.
Jeg lurer på om det finnes noe tommelfinger regler (utenom det som står i manualer) til hva slags lengder som er lurt å bruke? Noen ganger forandrer jo omstendighetene seg også iht. til manualens utgangspunkter (f.eks. man skifter ut potta, tank eller selve motoren, smalere slange...). Eller må man bare prøve seg frem? Avhengig av tankstørrelse og potte?
I tillegg under googlinga ble jeg litt kjent med fenomenet HTL (half tank lean). Har ikke opplevd dette selv enda, men her gjelder det kanskje å få til et så jevnt trykk som mulig fra full til tom tank, og hvis dette ikke går, tune motoren fra halv tank for å finne en grei mellomting?
Ble litt mye info her nå, men tar gjerne i mot mer info og råd fra erfarne kjørere, gjerne kjørere fra konkurransekjøring hvor små marginer har vært av betydning og hvor disse utfordringene har vært erfart og kan deles individuelt.
Jeg prøver å lære mer om effektene av å ha forskjellige lengder på slangene fra tank til forgasser(drivstoff) og fra eksos til tank(trykk). Min generelle oppfatning hittil fra googling er at korte slanger begge steder gir raskere respons fra motoren men at man også risikerer for høyt trykk i tanken (i ekstreme tilfeller at tanklokk til og med løfter seg) og at man også risikerer flame outs.
Mens lenger slange fra eksos til tank gir tregere og mindre, men mer stabilt trykk fordi pulsene fra ekspansjonskammeret blir om til en mer jevn bølge. Og lenger slange fra tank til forgasser bare gjør at motoren bruker med tid på å dø ut hvis den lander opp-ned. Samt at lenger slange også mister trykk pga. økt motstand hvis det ikke økes fra eksos, og kan føre til bogging og/eller treg/ujevn gass-respons.
Jeg lurer på om det finnes noe tommelfinger regler (utenom det som står i manualer) til hva slags lengder som er lurt å bruke? Noen ganger forandrer jo omstendighetene seg også iht. til manualens utgangspunkter (f.eks. man skifter ut potta, tank eller selve motoren, smalere slange...). Eller må man bare prøve seg frem? Avhengig av tankstørrelse og potte?
I tillegg under googlinga ble jeg litt kjent med fenomenet HTL (half tank lean). Har ikke opplevd dette selv enda, men her gjelder det kanskje å få til et så jevnt trykk som mulig fra full til tom tank, og hvis dette ikke går, tune motoren fra halv tank for å finne en grei mellomting?
Ble litt mye info her nå, men tar gjerne i mot mer info og råd fra erfarne kjørere, gjerne kjørere fra konkurransekjøring hvor små marginer har vært av betydning og hvor disse utfordringene har vært erfart og kan deles individuelt.
Comment