Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel tube lengder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fuel tube lengder

    Heisann.

    Jeg prøver å lære mer om effektene av å ha forskjellige lengder på slangene fra tank til forgasser(drivstoff) og fra eksos til tank(trykk). Min generelle oppfatning hittil fra googling er at korte slanger begge steder gir raskere respons fra motoren men at man også risikerer for høyt trykk i tanken (i ekstreme tilfeller at tanklokk til og med løfter seg) og at man også risikerer flame outs.

    Mens lenger slange fra eksos til tank gir tregere og mindre, men mer stabilt trykk fordi pulsene fra ekspansjonskammeret blir om til en mer jevn bølge. Og lenger slange fra tank til forgasser bare gjør at motoren bruker med tid på å dø ut hvis den lander opp-ned. Samt at lenger slange også mister trykk pga. økt motstand hvis det ikke økes fra eksos, og kan føre til bogging og/eller treg/ujevn gass-respons.

    Jeg lurer på om det finnes noe tommelfinger regler (utenom det som står i manualer) til hva slags lengder som er lurt å bruke? Noen ganger forandrer jo omstendighetene seg også iht. til manualens utgangspunkter (f.eks. man skifter ut potta, tank eller selve motoren, smalere slange...). Eller må man bare prøve seg frem? Avhengig av tankstørrelse og potte?

    I tillegg under googlinga ble jeg litt kjent med fenomenet HTL (half tank lean). Har ikke opplevd dette selv enda, men her gjelder det kanskje å få til et så jevnt trykk som mulig fra full til tom tank, og hvis dette ikke går, tune motoren fra halv tank for å finne en grei mellomting?

    Ble litt mye info her nå, men tar gjerne i mot mer info og råd fra erfarne kjørere, gjerne kjørere fra konkurransekjøring hvor små marginer har vært av betydning og hvor disse utfordringene har vært erfart og kan deles individuelt.

  • #2
    Kan bare svare kjapt at på de bilene jeg har kjørt, så har jeg alltid brukt korte slanger. Ikke helt stramme, men nokså korte jaffal og det har aldri ført til at tanklokket har vært i nærheten av å løfte seg eller skape noe merkbar trykk.

    Under tuning av løpsbilen så har jeg heller aldri opplevd noen som sa noe på lengden på slangen. Det er plenty av andre ting å justere på.

    Hvis du finner ut av noe så må du gjerne dele det her. Ville likt å visst om dette var også noe jeg må tenke mer på.
    OnRoad: Kyosho V-ONE R4 - Xray T3 2011
    Offroad: Baja 5Bv2 - Slash 4x4 Ultimate TQi - Savage Flux HP - Team Associated SC8e - HPI Vorza
    Mini: Team Losi SCT - MiniZ MR02 Aston Martin - Thunder Tiger ZK2

    Comment

    (RS) Radiostyrt.no Statistics

    Collapse

    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
    Welcome to our newest member, Erik-M.
    Working...
    X