Announcement

Collapse
No announcement yet.

Thunder Tiger Ducati 999R Testastretta 1:5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Thunder Tiger Ducati 999R Testastretta 1:5

    Da har jeg endelig fått kloa i en MC!
    En Thunder Tiger Ducati 999R Testastretta 1:5...

    Den er 100% stock, så jeg lurer jo litt på om noen har noen gode ideer til
    BL system for denne. Hva er fornuftig i forhold til antall turns etc?

    Andre ting jeg bør kjøpe umiddelbart? (skal selvfølgelig få inn spectrum og ny servo)
    Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
    - NiceShot.no

  • #2
    For å sitere noe jeg skrev i en annen tråd her for ett par år siden.

    Når det gjelder modifikasjoner så kan jeg ta litt generelt.

    1. Det "fuelslangeopphenget" på styringen kan med fordel bygges om til systemet Nuova Faor benytter, med fjærer i steden for fuelslangen.


    Fant desverre ikke noe bedre bilde i farten.

    2. Dekkene syklen kommer med, og spesielt framdekket, er så dårlig det får blitt. Byttes med en gang!

    3. Det mye å hente på å flytte veltebøylene så langt bakover som mulig, for å unngå at syklen understyrer ut i geografien hver gang bøylene er nede i underlaget.

    4. Festet for styret kan med fordel flyttes noen mm ned i ramma (nye hull må borres), det gir bedre bakkeklaring og mindre svingradius.

    5. Fjærene i gaffelen kan strekkes litt, evt byttes med noen litt stivere, da blir syklen stivere og blir litt bedre å svinge med i høye hastigheter.


    Det står litt om modifikasjoner her:




    (Fjernet ett par linker fra det opprinelige innlegget som ikke virket lengre)
    Når det gjelder børsteløst så er ikke det noe vits i, den blanke 540 børstemotoren som sitter i orginalt går bedre enn godt nok. NOT!!! Venter på litt deler fra usa, og etter at de er på plass så kommer jeg til å kjøpe med ett børsteløst system (uten sensor) fra Losi, og Lipo batteri.

    Noen kjappe, omtrentlige, teorestiske utregninger bassert på spec'en på Losi bl motorene:

    -----| 4800kv | 6400kv | 7500kv
    7.4v | 61 km/t | 81 km/t | 95 km/t
    11.1v | 91 km/t | 121 km/t | 142 km/t

    Så med ett 5000mah lipo batteri så får du en teoretisk toppfart på 95 km/t og bra med kjøretid. Eller med ett 3200mah lipo batteri får du en bakhjulsmaskin, noe dårligere kjøretid og nesten like høy toppfart. (Sannsynligvis får du en sykkel som er bortimot håpløs å kjøre annet enn rett frem på store åpne plasser...) Dog, lipo og børsteløst har jeg liten greie på så her tror jeg det blir litt prøving og feiling. Men såpass har jeg skjønt; Når børsteløst er montert: Husk å lime dekka, ellers så blir den første prøveturen ualminnelig kort...

    Forøverig er 1. utveksling 69/14 og 2. utveksling 26/9 hvilket gir en total utveksling motor:bakhjul på 14.238094:1
    Bakhjulet er 129 mm i diameter, og ruller 0.405 meter pr. runde

    Sånn, da skulle du ha litt å kose deg med

    Comment


    • #3
      Dette blir jo show/leke-sykkel, og ingenting annet, så selvfølgelig må den kunne gå på hjulet!

      Får heller bare skru litt ned på utslaget om jeg ikke skal ta wheelies =) ..

      Nei. må være noe hinsides med power..

      Må bare få bytta ut radioutstyr og styreservo først og fremst..
      Så blir det motorbytte.

      Begriper ikke hvorfor det er denne "slange"-styringa, men det er vel kanskje
      for at ikke servoen skal jobbe så himla mye hele tiden... En slags servosaver.

      Skal lese og skru litt i helga, så får vi sjå.
      Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
      - NiceShot.no

      Comment


      • #4
        Nå er det litt forskjell på styring på motorsykkel og bil. På motorsykkel har man kraftimpulser/kontrastyring for å starte retningsendring, og resten av tiden balanserer sykkelen av seg selv - også i svingen, mens med bil har man kontinuerlig styrekraft for å få styreutslag for å holde svingen.

        Comment


        • #5
          På biler fungerer styringen utelokkende av at de styrende hjula endrer retning. På motorsykler på foregår svingingen ved en kombinasjon av at det styrende hjulet endrer retning og en forflytning av tyngdepunktet. For å få sykkelen til å falle inn i en venstresving så må enten føreren forflytte seg mot venstre, eller forhjulet må vris mot høyre ett lite øyeblikk så sykkelen kan lene seg mot venstre. På en radiostyrt motorsykkel har du ingen fører til å lene seg over så her er alt overlatt til forhjulet. Hvis du ser etter så styrer faktisk radiostyrte motorsykler motsatt av hva man kanskje skulle tro de gjorde. Skal du kjøre mot venstre så styrer framhjulet mot høyre. Men hvis sykkelen ikke skal velte så må jo framhjulet også kunne styre mot venstre igjen etter at det har styrt mot høyre. I tillegg så må gyrokreftene få gjøre jobben sin med å holde sykkelen stabilt. Slangene kan med fordel byttes ut med fjærer, men de må ikke være for stramme eller for korte, da blir det ett helvete å holde sykkelen i gang. Samtidig må de heller ikke være for slakke eller for lange, da blir det dårlig med styring. Så når du svinger mot venstre så presser servoen framhjulet mot høyre, samtidig må gyrokreftene få gjøre jobben sin med å holde sykkelen i balanse, derfor ser opphenget mellom servo og styre ut som det gjør. Og hvis dette er satt opp riktig så trenger du ikke tenke på noe annet enn svinge dit du skal og holde hastigheten på ett nivå så det er mulig å komme igjennom svingen. Dette er et intrikat samarbeid mellom naturkrefter og mekanikk.

          Comment


          • #6
            Du trenger bare dette så blir trønder tigern brukbar
            Attached Files
            Einar Breilid
            1969 modell

            Comment


            • #7
              Kjøpes her:http://www.formbymodelshop.com/000-m...-kit-738-p.asp skal man holde oppe en viss pengestrøm nå som 1/5 sesongen er på hell tror jeg dette må være tingen . (purpleshoes fyser jo på en så det er vel ikke direkte billig)
              Einar Breilid
              1969 modell

              Comment


              • #8
                Originally posted by Balle klorin View Post
                Kjøpes her:http://www.formbymodelshop.com/000-m...-kit-738-p.asp skal man holde oppe en viss pengestrøm nå som 1/5 sesongen er på hell tror jeg dette må være tingen . (purpleshoes fyser jo på en så det er vel ikke direkte billig)
                Har en sånn på veg fra det store utland.....
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Ser veldig bra ut . Stor tråd om den på rcgroups http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=723492
                  Einar Breilid
                  1969 modell

                  Comment


                  • #10
                    Ja, jeg vet det. Det var derfra jeg fikk intressen for OTO sykkelen. Har du sykkel med McLarney Tornado kit? Eller noe annet?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by xilian View Post
                      Da har jeg endelig fått kloa i en MC!
                      En Thunder Tiger Ducati 999R Testastretta 1:5...

                      Den er 100% stock, så jeg lurer jo litt på om noen har noen gode ideer til
                      BL system for denne. Hva er fornuftig i forhold til antall turns etc?

                      Andre ting jeg bør kjøpe umiddelbart? (skal selvfølgelig få inn spectrum og ny servo)
                      Fått kjørt noe ennå?

                      Comment


                      • #12
                        Fikk kjørt noen runder forrige helg med ... tja. jaja. det gikk forover i alle fall...
                        Må nok ta en heavy runde på demperne foran/bak før det skal bli sånn noenlunde styring på den.
                        Mulig jeg har fått tak i en 3,5T BL sak nå. Det burde holde. (nei. tenker IKKE å la den få 100% .. )

                        får se.. det er litt vinterprosjekt også dette her.. Blir nok litt bytting av deler ja.
                        Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                        - NiceShot.no

                        Comment


                        • #13
                          3.5T burde holde på langsiden ja, spesielt hvis du kjører med 11.1v batteri i tillegg.... Jeg tror jeg skal gå for 4800kv motor og 11.1v lipo på Ducati'en min, så får jeg heller gå opp til 6400kv motor hvis 4800 blir for slapt. Burde gjøre veg i vellinga det også. Men nå går og gleder meg som en unge til T-258 sykkelen dukker opp. Det er vinterprojektet mitt, så får jeg håpe futaba har en mottager som passer på sykkelen, eller så må jeg begi meg utpå å bytte radio også.

                          Comment


                          • #14
                            3,5 Velocity/GTB montert og testkjørt.. Med en trøtt 3600 NiMH stickpack.
                            Det var ikke snakk om noen wheelies nei. Minna meg heller litt om en moped jeg hadde i mine glansdager.

                            Tok en runde i rotekasa etter lipo, men eneste jeg fant var 11,1V noe min
                            esc desverre ikke støtter.. Så da må jeg bare få ut fingern
                            og bestille 7,4 snart.. Må jo ta en wheelie før Mr. Winter kommer til byen
                            Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                            - NiceShot.no

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by xilian View Post
                              Begriper ikke hvorfor det er denne "slange"-styringa, men det er vel kanskje for at ikke servoen skal jobbe så himla mye hele tiden... En slags servosaver
                              Jeg har slitt litt med dette slangesystemet selv, men jeg har fått inn en styringsdemper i aluminium til butikken. Den er nesten som en vanlig støtdemper, tror også at noen har fylt den med olje for å justere egenskapene. Den ligger ikke på nettbutikken vår, men jeg skal få lagt den ut så du kan se.

                              Den fungerer nok bedre enn det opprinnelige systemet....

                              Mvh Kåre
                              www.skala1.no
                              Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
                              DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X