Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo i tanks??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo i tanks??

    Hei folkens.
    Har noen av dere prøvd med Lipo batteri i HL tanks..?

    Originalbatteriet er jo på 7,2 Volt, mens Lipo er på 7,4 Volt. Blir elektronikken til svi bort?

    Grunnen til at jeg spør er for at jeg vurderer å legge 3-4 Lipobatterier på 5000Mah i Tiger'n min. Da vil jeg få en kjøretid på "uendelig" i forhold til i dag.
    sigpic| Tiger 1 Late version | CopterX 450 | P51-Mustang | Cessna Skylane 182 |

  • #2
    Jeg har ikke prøvd det. Tror man må ha en ESC som tåler det da...
    Div. biler og tanks. Den siste er en Traxxas Summit. Og også noen nybegynner helikoptere. Som jeg ikke kan fly....

    Comment


    • #3
      Originalbatteriene er jo på 2000 mAh eller noe sånt. Med et vanlig NIMH batteri på 5000 mAh kjører man jo også i "det uendelige". Jeg blir "lei" av å kjøre før batteriet går tomt. Eller tanksen får en teknisk feil. En pinne i beltet sklir ut, et hjul faller av, eller som noen sliter med: beltet sporer av.
      Belteavsporing har jeg ikke hatt siden jeg kjøpte metallunderstellet med beltestrammere.
      Div. biler og tanks. Den siste er en Traxxas Summit. Og også noen nybegynner helikoptere. Som jeg ikke kan fly....

      Comment


      • #4
        Jeg har et batteri på 5000 mAh og da kjører jeg veldig lenge ca 1 time eller meir. Har aldri tatt tia. Men jeg har mer kjøre tid enn breorsan som har et batteri på 2000mAh. Det tar ca 2 timer å ladde det opp. Fra helt tomt til full. Legger man da to batteri på 5000 mAh i tanksen , da kjører du veldig lenge.. batteri mitt er på 7,2 Volt.

        Comment


        • #5
          Hei folkens.

          Fikk dette svaret i et annet forum: "i min tiger 2 Tamiya har jag en lipo på 5000 mah, på denna kör jag ca 4-5 timmar! i mina andra vagnar har jag 3200mah, dom kör jag i ca 2-3 timmar!"

          Så da tenker jeg det blir lipo iløpet av vinteren... Fant 4000mah på ebay for 50 USD og free shipping.
          sigpic| Tiger 1 Late version | CopterX 450 | P51-Mustang | Cessna Skylane 182 |

          Comment


          • #6
            Han svensken kjører jo Tamiya, der er det da kanskje en ESC som tåler lipo... Hvor stor lipo tenker du på? 7.4V eller 11.1V?
            Div. biler og tanks. Den siste er en Traxxas Summit. Og også noen nybegynner helikoptere. Som jeg ikke kan fly....

            Comment


            • #7
              Svensken har 1 Tamiya og flere HL tanks.. 7,4 Volt hadde jeg tenkt.. 11,1 Volt vil svi av alt
              sigpic| Tiger 1 Late version | CopterX 450 | P51-Mustang | Cessna Skylane 182 |

              Comment


              • #8
                Tanksen vil jo også gå litt fortere med lipo 7.4V kontra 7.2V nimh. Gleder meg til å høre hvordan dette går. Det er bra at du ofrer tanksen din M41A3, som forsøkskanin!

                ps. Du kan jo sende en mail til rctank.de og spørre hva de mener. De pleier jo å svare fort.
                Last edited by Droid; 7 November 2009, 17:16.
                Div. biler og tanks. Den siste er en Traxxas Summit. Og også noen nybegynner helikoptere. Som jeg ikke kan fly....

                Comment


                • #9
                  Spiller ingen rolle om det er LiPo eller NiMH når det gjelder type.
                  Men ikke kjør mer enn 2S eller da 7.4V for elektronikken tåler ikke mer. Det gjelder det samme for Tamiya.

                  Men som for alle LiPo, det er kritisk at man ikke kjører dem tomme. I utstyr som takler LiPo så er det enten en innebygd Cut-Off eller man kjøper en ekstern Cut-Off. Uten Cut-Off så er mulighetene for å ødelegge batteriet veldig stort. Og da kan det bli dyrt.

                  Så hvis du planlegger å kjøre med LiPo så må du skaffe deg en måte å sikre deg at du ikke lader ut battereiene for mye.

                  Jeg ville også anbefale en balanseringsplugg til batteriene, slik at du ikke ødelegger batteriene over tid.

                  LiPo er bra batterier med litt mere trykk men det blir ikke særlig forskjell i topphastigheten med 7.4V kontra 7.2V.
                  Om du kjører med LiPo 5000mAh eller NiMH 5000mAh så er det ikke stor forskjell i kjøretid, men LiPo pleier å levere "guffe" på en bedre måte. Om den gjør det med elektronikken til Heng Long er vel heller tvilsomt, men ville tro at den responderte bedre med et bra LiPo batteri.

                  Lykke til
                  Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                  Facebook -> Mini-Z Norway

                  Comment


                  • #10
                    Siden det ikke er cut-off i HL tanks så kan man kanskje montere inn en buzzer, en sånn ?
                    ps. Dette er for øvrig en veldig bra nettbutikk!!!
                    Last edited by Droid; 7 November 2009, 19:58.
                    Div. biler og tanks. Den siste er en Traxxas Summit. Og også noen nybegynner helikoptere. Som jeg ikke kan fly....

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Droid View Post
                      Siden det ikke er cut-off i HL tanks så kan man kanskje montere inn en buzzer, en sånn ?
                      ps. Dette er for øvrig en veldig bra nettbutikk!!!
                      Hadde tenkt på akkurat en sånn buzzer. Såg den på ebay.

                      Takk for tipset angående nettbutikken.

                      Skulle vi ikke ha hatt en tråd med linker til alle gode nettbutikker for oss "tankere" ? Gjerne sticky slik at den er lett å finne??
                      sigpic| Tiger 1 Late version | CopterX 450 | P51-Mustang | Cessna Skylane 182 |

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by M41A3 View Post

                        Skulle vi ikke ha hatt en tråd med linker til alle gode nettbutikker for oss "tankere" ? Gjerne sticky slik at den er lett å finne??
                        Kjempegod idè! Da må vel moderator lage en "sticky" for oss. Den kunne hete noe sånn som: "Hvor kjøpe rc tank og tilbehør".

                        Noen forslag: http://www.4x4rc.no/ , http://www.rctank.de/index.php , http://www.rccommand.com/index.php , http://www.torro-shop.de/index.php/l...ks.html/page/1 , http://www.asiatam.de/ , http://www.tank-modellbau.de/ og mange flere.
                        Div. biler og tanks. Den siste er en Traxxas Summit. Og også noen nybegynner helikoptere. Som jeg ikke kan fly....

                        Comment


                        • #13
                          Da sender jeg en PM til en av moderatorene..

                          Skulle kanskje ha hatt en moderator blant oss "tankere" også
                          sigpic| Tiger 1 Late version | CopterX 450 | P51-Mustang | Cessna Skylane 182 |

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by M41A3 View Post
                            Da sender jeg en PM til en av moderatorene..

                            Skulle kanskje ha hatt en moderator blant oss "tankere" også
                            Ja da fikk vi "stickyen" vår. Godt jobb M41A3! DU burde da ha vært vår tankmoderator! Blir mye lettere for nye tankere å finne nettbutikker etterhvert nå. Håper mange kommer med linker.

                            PS. Du har PM
                            Div. biler og tanks. Den siste er en Traxxas Summit. Og også noen nybegynner helikoptere. Som jeg ikke kan fly....

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Droid View Post
                              PS. Du har PM
                              Nei det har eg ikke
                              sigpic| Tiger 1 Late version | CopterX 450 | P51-Mustang | Cessna Skylane 182 |

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X