Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilke deler til Tamiya Tiger?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilke deler til Tamiya Tiger?

    Jeg har fått kjøpe en Tamiya Tiger BILLIG. Men der manglet det litt deler. Jeg trenger i første omgang belter og fartsregualtor.

    Hvilke belter bør jeg kjøpe, passer beltene til HL tigeren? Varer plastbeltene lenge, eller bør jeg gå rett til metallbelter? Har ikke lyst til å kjøpe belter for flere tusen når tigern kosta så lite...

    To rimelige fartskontrollere og en V-mikser burde vel være det som trengs for å få kjørt litt? Noen tips om hvilke som kan funke bra?

    Etterhvert skal resten av mekanikken repareres. Det er ikke noe i tårnet, så jeg må fikse både roter tårn, og opp/ned av løpet. Rekyl og lys/lydeffekter skal også inn, men tenker først å få det elementære på plass.
    Om det ikke kan modifiseres, hva er da vitsen....

  • #2
    Heisann

    Har prøvd 2 esc'r og v-miksing uten at det var noen stor sukess... Men det går. Men har ikke du den girkassa som har en motor til drift og en motor til styring? Jeg ville heller ha gått for orginal ESC som er den dyre svære boksen...samt lydmodulen, hvis ikke det er samme da.

    Jeg er ikke sikker på lengdene, men det burde gå fint med Heng Long sine belter, men ikke kjøp plastbeltene. Da tror jeg heller du kan få noen av meg. Men Tamiya sine plastbelter er litt bedre hvis jeg har skjønt dette rett.

    Men hvis vi kan få se den så kanskje vi kan finne ut hva som går greit å anskaffe??
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #3
      Her er litt bilder av Tigergutt.

      Alt som fulgte med er på bildet. Tårnet er helt tomt (trøbbel i tårnet...) Det er ikke noe mekanikk for rotering av tårn, eller elevasjon/rekyl av løpet.


      Ganske tomt på innsiden, kun motorer, gear og mottaker


      Separat motor og girkasse for hvert belte.


      Mangler skjørt foran-venstre og bak-høyre

      Last edited by PunyV; 18 June 2010, 12:02. Reason: Skrivefeil...
      Om det ikke kan modifiseres, hva er da vitsen....

      Comment


      • #4
        ser ut som en virkelig fin modell du har fått tak i der. proft lakket Lyst til å dele med oss hvor mye du ga for den?

        jeg er ikke så bevandret i elektronikk til disse tanksene men hva med elmod utstyr. Tror du kommer billigere ut en en dmd unit fra tamiya..
        Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
        Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

        Comment


        • #5
          Jeg tenkte også på en elmod. Men har ikke lyst til å måtte kjøpe både elmod og metallbelter, blir litt for teit å betale 2-2500 kr for utstyr når jeg betalte 100,- for tanksen..... (ikke kommafeil).

          Men det spørs om ikke jeg må ta til takke med men tamita dmd, hvor kan jeg i så fall finne en slik til en fornuftig pris?
          Om det ikke kan modifiseres, hva er da vitsen....

          Comment


          • #6
            100 spenn, hehe, det der må du fortelle om, trodde jeg gjorde en god handel når jeg byttet en defekt traxxas t-max mot en strøken
            tamiya 1/16 for noen år siden. men 100 spenn ja, da kan du flinge ut et par lapper for elektronikk og fortsatt ha en billig tamiya tiger. Eller jeg kan sende min HL tiger mot din tamiya,

            Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
            Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

            Comment


            • #7
              Med den girkassa kan du gjøre som du hadde tenkt. Uten problemer. Trenger ikke så vasse ESC'r heller.
              Eller kjøpe ferdig slik som DMD eller ElMod. Du kan faktisk også kjøpe Heng Long sin, men jeg mener nå at den suger big time....

              Som sagt du kan få HL belter av meg. Kjøp innmaten til tårnet og tårn motoren orginalt. Det tror jeg du vil spare MASSE trøbbel med. Sikkert noen på evilbay som selger "billig".

              Sjekk om det er kulelager, for det burde du skaffe først som sist med Tamiya.

              Det letteste vil jo være å skaffe DMD, men det blir visstnok bedre med ElMod. En slik flott tanks fortjener egentlig ElMod da...Da kan du kjøre med en ordentlig sender uten å gjøre tusen triks for å få til skyting eller oppstart.

              Så kan du eventuelt kjøpe metallbelter seinere. Jeg ville ihvertfall fått den kjørbar først.
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • #8
                @NoBrainer, har sendt deg en pm.

                Tamiya DMD'n har jeg ikke lyst på, vet ikke hvorfor, kjøper heller en Sabertooth 2X10 R/C eller en elmod. Eller så venter jeg med det og finner et par rimelige esc i paralell og bruker de inntil videre.

                Hvordan finner jeg ut om der er kulelager, må hjulene demonteres eller ser jeg det fra innsiden?

                Innmaten til tårnet blir orginalt eller en "custom"jobb, blir ikke å kjøpe noe halvbra til dette fra ebay.

                Jeg kjøpte tigergutt på et "swapmeet" i forbindelse med IPMS øst sin årlige (første gang på flere år) konkurranse/utstilling. En av selgerene der hadde denne med en prislapp på 250,- men ha sa at han dro ikke tigeren med seg hjem igjen. Mot slutten av dagen dant jeg en 1:32 modellbil jeg ville kjøpe til datteren min, men måtte prute litt, og da sa selgeren at jeg fikk tiger og modellbil for 100,-. Hvem kan da si nei!!!
                Om det ikke kan modifiseres, hva er da vitsen....

                Comment


                • #9
                  i he... hva slags møter er dette....hehe han har hatt den som en statisk modell sikkert da. Godt kjøp mister.
                  Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
                  Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

                  Comment


                  • #10
                    Er litt spent på om Heng Long beltene faktisk passer til Tamiya. Du får si i fra her ihvertfall, så veit vi andre det også.
                    Dette er billigbelter, men da kan du kanskje få den til å gå før du anskaffer ordentlige belter.

                    Forresten, Tamiya sin ESC er billig og burde fint kunne brukes til de 380 motorene som sitter i Tiger'n din. Men ser at butikker i norge så er disse drit dyre. Sjekk om noen har brukte de vil selge. Burde etter min mening ikke koste mer enn 150,- pr stk...

                    Men når det gjelder kulelager, så ville jeg uansett demontert den og sett tilstanden. Jeg er enig i at dette mest sannsynlig har vært en Static modell og at det da mest sannsynlig IKKE er kulelager men enten messing eller plast lagre. Du kan fint kjøre uten, men de lagrene blir fort slitt og du bruker mere strøm for å kjøre. Altså kortere kjøretid.
                    Ut i fra manualen ser det ikke ut til at du kan se om det er kulelager eller ikke. Men jeg har aldri bygget en slik en så...

                    Wackywheels har mange manualer
                    Last edited by NoBrainer; 20 June 2010, 11:20.
                    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                    Facebook -> Mini-Z Norway

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by NoBrainer View Post
                      Er litt spent på om Heng Long beltene faktisk passer til Tamiya. Du får si i fra her ihvertfall, så veit vi andre det også.
                      Dette er billigbelter, men da kan du kanskje få den til å gå før du anskaffer ordentlige belter.

                      Forresten, Tamiya sin ESC er billig og burde fint kunne brukes til de 380 motorene som sitter i Tiger'n din. Men ser at butikker i norge så er disse drit dyre. Sjekk om noen har brukte de vil selge. Burde etter min mening ikke koste mer enn 150,- pr stk...

                      Men når det gjelder kulelager, så ville jeg uansett demontert den og sett tilstanden. Jeg er enig i at dette mest sannsynlig har vært en Static modell og at det da mest sannsynlig IKKE er kulelager men enten messing eller plast lagre. Du kan fint kjøre uten, men de lagrene blir fort slitt og du bruker mere strøm for å kjøre. Altså kortere kjøretid.
                      Ut i fra manualen ser det ikke ut til at du kan se om det er kulelager eller ikke. Men jeg har aldri bygget en slik en så...

                      Wackywheels har mange manualer
                      Beltene er montert på, det ser ut som de sitter helt fint, men det er litt vanskelig å si før jeg får fart på tigergutt. Nok en gang takk for beltene forresten!

                      Om det er noen som har en rimelig tamiya regulator (dmd mf-01 eller noe slikt) så ta gjerne kontakt!

                      Jeg kommer til å bestille meg ombyggings-kit til flyradioen min slik at den blir 2,4GHz istedet for 35MHz . Da får jeg meg en flott 9 kanals radio som ikke forstyrrer flytrafikken...

                      Har lastet ned maualen til tiger'n. Flott link!
                      Last edited by PunyV; 20 June 2010, 12:41.
                      Om det ikke kan modifiseres, hva er da vitsen....

                      Comment


                      • #12
                        Da har jeg vært på første tur med tigergutt! Etter jeg satte på beltene, så måtte jeg bare.... Koblet motorene direkte til en justerbare stømforsyning jeg lagde på videregående. Med litt fram og tilbake med hvordan jeg koblet ledningene fikk jeg testet fram og tilbake, sving til høyre og venstre og til slutt rotasjon om egen akse (ett belte fram og ett bakover)

                        Jeg er hektet! Må ha tigergutt opp i drift snarest!!!
                        Om det ikke kan modifiseres, hva er da vitsen....

                        Comment


                        • #13
                          så bra!
                          Bare hyggelig å hjelpe.
                          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                          Facebook -> Mini-Z Norway

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X