holder med 30w men 40w er perfekt, det som er viktig er at du fortinner bolten slik at varmen overføres til ledningen\punktet du skal lodde.
Unconfigured Ad Widget
Collapse
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Loddebolt/stasjon
Collapse
X
-
Stemmer det xillianto sier.
Det finnes ikke en for sterk loddebolt. Jo raskere du får varmet opp arbeidsflatene jo mindre varme ledes videre bort til isolasjon, krympeplast rundt batteripakker etc. Eller brenne et kretskort.
Jeg har loddet siden jeg var guttunge (og lodder mye i yrket som elektriker), så jeg mener jeg er rimelig erfaren innen lodding. Dette er en kjempemorsom ferdighet å ha, samtidig som det er lekende lett.
Og den bolten jeg foretrekker er den som selges hos Clas Ohlson. Den er simpel, leveres med mange forskjellige spisser. Til og med en skalpell som er kjempefin for å få rene kutt på for eksempel et RC karosseri.
sigpic
If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
If you put men on a planet without science, they will believe in God.
Comment
-
Er dette riktig da?Originally posted by xillianto View Postkald lodding er når loddetinnet ikke når den tempen den skal ha for skikkelig herding, da vil heller ikke loddetinnet flyte inn over alt og feste seg skikkelig, som resulterer i dårlig feste mellom matterialet og ledning.
Loddetinnet vil herde bra uansett hvilken temperatur det når. Problemet med kaldlodding oppstår når f.eks. kontakten eller ledningen du skal lodde har en temperaturen under smeltepunktet til loddetinnet, da vil ikke tinnet flyte ut på metallet du skal lodde.
Comment
-
Det var en liten enkel bolt, hehe.
Tror jeg må øve en del før jeg begynner på batterier.
Sent from my HTC Desire using TapatalkSlash 1:10 4WD VXL, Tamiya Pajero, Losi Micro Rock Crawler
Art-Tech Decathlon, lite Blade helikopter.
E-Revo upgraded Brushless, yet to be built.
Comment
-
De har paa clhas olsohn til 250 kr. Alt folger med som du trenger.Fg Baja Buggy 26cc
HPI Savage x 4.6 2011 modell 
YouTube "channelen" min : http://www.youtube.com/user/ravn111
Radioutstyr: HobbyKing 2,4 GHz radio, Acoms 2,4 GHz radio, Hitec og Power HD servoer!!!!
Comment
-
Jeg kjøpte denne på Jula for en stund siden, er veldig fornøyd med den. Den er minst like bra som den
på Claes/biltema.
Comment
-
Fordelene med justering av temperatur på loddebolten er at ikke alt tåler like mye.
Er ikke redd for batteriledninger eller ledninger til motor, men når man først har en loddebolt, så er det greit å kunne bruke den til andre ting også.
Det å sette en 40W eller større loddebolt oppi en servo som skal bytte ledninger er ikke alltid like bra.
Da kan det være greit å justere ned temperaturen litt. Eller hvis du skal feste ting på et kretskort.
Så både å kunne justere temperatur og kunne bytte ut spiss er etter min mening viktig. Selv om jeg klarer meg med en billig loddepenn.
Men hvis du har penger og skal ha noe som kan brukes til alt, så ville jeg valgt en loddestasjon med justering av temp til hjemme, og en slik 30-40W loddepenn til å ha i reiseutstyret ditt....Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
Facebook -> Mini-Z Norway
Comment
-
De der til 250 spenn på biltema / Clahs olshon er itno bra, i allefall om du skal lære deg og lodde, kjøpte først en slik til 250 spenn, de funka itte noe! Bare og kaste, så kjøpte jeg den litt dyrere, og da funker det som bare detOriginally posted by Ravn111 View PostDe har paa clhas olsohn til 250 kr. Alt folger med som du trenger.
Comment
-
Skjønner ikke hvordan folk ikke klarer å få den Clas Ohlsonbolten til å funke bra.
Her dekker den alle mine behov. Alt fra lodding av enkeltledninger på Bajaen, til modifiseringer av pickups, coil split koblinger og kondensatorer på elgitarene mine, lodding på kretskort på for eksempel stereoanlegget eller lage batteripakker.
Kjøp loddetinn av riktig blanding så trenger du ikke gå så skyhøyt opp i temperatur før loddetinnet smelter godt nok utover arbeidsstykkene.
Edit: Men det er vel som elektrolæreren min på videregående fortalte meg en gang. En dårlig håndverker skylder på verktøyet sitt. :P
Men jeg støtter argumentet om at temperaturjustering er en fordel når man har skjøre deler i nærheten av loddepunktet. I slike tilfeller så må man bruke en blanding som smelter ved så lave temperaturer som mulig og stille loddebolten inn deretter. Ikke særlig mer man kan gjøre.
Men man skal ikke la seg lure heller. En loddebolt med for lav effekt kan faktisk også gjøre akkurat det samme. Innen begge arbeidsstykkene du skal lodde sammen har nådd smeltetemperaturen til tinnet ditt så kan varmen allerede ha forplantet seg videre og ødelagt noe.Last edited by Motörhead; 10 August 2010, 02:38.sigpic
If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
If you put men on a planet without science, they will believe in God.
Comment
-
Selv kjører jeg kun WellerOriginally posted by casevac View PostJeg har veldig lyst på en Hakko eller den stasjonen de har på Antrade (LRP med display og greier) men det er kanskje overkill når man lodder 4 ganger i året

Jeg tok en baja, kjøpte en HAAUG med bling og options og hva fikk jeg ???
En Baja
Comment
(RS) Radiostyrt.no Statistics
Collapse
Topics: 39,683
Members: 8,163
Active Members: 1
Welcome to our newest member, gaffelape.
Unconfigured Ad Widget
Collapse

Comment