Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nikko Rhino/Bison

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nikko Rhino/Bison

    Heisann forumet. Registrerte meg her fordi jeg har et ønske om å ta opp interessen fra barndommen igjen med R/C elektro-bil! Til min store fornøyelse ser jeg også at det eksisterer et miljø rundt vintage-biler (Tamiya)

    Jeg har et lite spørsmål som kanskje noen her kan hjelpe meg med..
    Først litt historie: Fra 80-tallet har jeg bla. en Nikko Bison (også kalt Rhino), som jeg modifiserte lett med veltebøyler, kulelagre, og diverse andre tune-up parts fra Nikko.
    Dette er selvfølgelig ingen ekte Tamiya, men, etter hva jeg har hørt, ligner den ganske mye på The Hornet og endel av delene kan brukes om hverandre
    Da jeg skulle prøve bilen igjen for noen år siden ble det stor skuffelse da servo-motoren ikke fungerte lenger.
    Kan jeg bruke en servo-motor fra The Hornet (el. andre biler?)
    Å skaffe reservedeler til en Nikko-bil er vel ganske vanskelig i dag regner jeg med.

    Takker for alle svar.

  • #2
    Har du noen bilder?

    Så lenge det er plass går det sikkert fint!

    Forutsetter da at den har "separate" komponenter, dvs:
    -mottaker
    -servo (x2, en til styring og en til fartsregulator)
    -mottakerbatteri

    Men endel ferdigbygde biler kom med ett printkort, og da sliter du litt... Dvs. det er jo bare å bytte ut alt da...

    Og ALT kan moddes!!!
    Life's too short to go slow! www.ymr.no

    Besøk mitt showroom

    Comment


    • #3
      Lodde

      Det ser ut som du må lodde litt, men her er det en som har satt inn en Futaba-servo, så det skal vel gå.



      Kanskje enklere å hive ut den ubeskyttede elektronikken og kjøpe mottager, servo og fartskontroll i moderne utførelse.

      Comment


      • #4
        Jeg vil nødig drepe drømmen om vintage-tamiya, men hvis du er nogen lunde seriøs med tanke på å ta opp RC igjen, så vil jeg kanskje heller anbefale å kjøpe en ny RTR bil enn å sette i stand en gammel. Å sette i stand den bilen du har er sikkert ikke noe stort problem, men si at du bruker 7-800kr på mottaker, regulator og ny servo så er du godt på vei til en ny bil Og hvis du kræsjer den gamle bilen så vil du sannsynligvis slite med å få tak i nye bærearmer og lignende.

        Bare en liten heads-up
        Traxxas Rustler VXL og Slash 4WD 1/10 VXL | HPI Baja 5b med 30,5 4-bolt Race Port

        Comment


        • #5
          Merkelig problem

          Hei igjen, og takk for svar!

          Her er to bilder..

          Fant fram bilen i dag og satte i batterier i kontrollen og bilen. Jeg klarer ikke å forstå om det er kontrollen som er ødelagt eller noen komponenter i bilen. Slik er problemet:

          Med én gang jeg skrur på kontrollen går servoen automatisk til enten venstre el. høyre (avhengig av hvor langt til venstre el. høyre den står i utgangspunktet).
          Kontrollen fungerer som regel ikke og servoen tvinger seg mot enten venstre el. høyre (dvs. henger seg opp). Etter å ha skrudd av/på et par ganger fungerer det plutselig å svinge med kontrollen, men servoen vil aldri stille seg i null-posisjon (dvs. hjulene rett frem)..

          Noen som kan tenke seg hva dette kan være? Er det et poeng å forsøke med en ny kontroller?
          Jeg tenker at det skader vel uansett ikke å kjøpe en ny kontroller med grønn krystall (27.5 mhz) som denne bilen har fra før. Da har jeg uansett en ny kontroller til en nyere bil også
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Vet ikke helt hva som feiler kontrollen din, men sist jeg var borti noe som lignet så var det den følern inni servoen som vet hvor servoen "er" som var gåen. Så da veit ikke servoen hvor den står hen og skjønner ingenting. Veit ikke helt åssen jeg skal forklare detta :P

            Men angående kontroll så vil du ha mer glede av å kjøpe 2,4ghz med en eventuelt ny bil, så vil anbefale deg å styre unna å kjøpe en ny FM kontroll. 2,4ghz har bedre rekkevidde, tilnærmet null glitch og fikser frekvenser selv så du slipper å bruke krystaller.
            Traxxas Rustler VXL og Slash 4WD 1/10 VXL | HPI Baja 5b med 30,5 4-bolt Race Port

            Comment


            • #7
              Originally posted by tahe View Post
              Det ser ut som du må lodde litt, men her er det en som har satt inn en Futaba-servo, så det skal vel gå.



              Kanskje enklere å hive ut den ubeskyttede elektronikken og kjøpe mottager, servo og fartskontroll i moderne utførelse.
              Skal du gjøre noe, så må du bytte ut hele sulamitten som nevnt her!

              Og da går du for en billig 2,4 GHz sender!

              Når du har kjørt i stykker, og ikke får tak i deler, putter du bare alt over i en ny bil...
              Life's too short to go slow! www.ymr.no

              Besøk mitt showroom

              Comment


              • #8
                Servo

                Originally posted by jorgenms View Post
                Vet ikke helt hva som feiler kontrollen din, men sist jeg var borti noe som lignet så var det den følern inni servoen som vet hvor servoen "er" som var gåen. Så da veit ikke servoen hvor den står hen og skjønner ingenting. Veit ikke helt åssen jeg skal forklare detta :P

                Men angående kontroll så vil du ha mer glede av å kjøpe 2,4ghz med en eventuelt ny bil, så vil anbefale deg å styre unna å kjøpe en ny FM kontroll. 2,4ghz har bedre rekkevidde, tilnærmet null glitch og fikser frekvenser selv så du slipper å bruke krystaller.
                Du beskriver problemet ganske riktig: Det virker som at servoen ikke helt forstår hvor den er
                Kan jeg ikke bare bytte ut den gamle servoen med en en lignende ny/brukt servo? El. vil jeg trenge andre deler også? Jeg vil bare gjøre dette så rimelig som mulig for å få denne gamle bilen kjørbar igjen. Ser at jeg heller kommer til å gå for en ny bil med ny teknologi i tillegg.

                F.eks denne servoen ser jo ut som den vil passe helt fint:

                Men kan jeg bare lodde den på komponentplaten som er i Nikko'n?
                Last edited by bisonf10; 18 January 2010, 12:42. Reason: legge til info

                Comment


                • #9
                  Originally posted by SHY View Post
                  Skal du gjøre noe, så må du bytte ut hele sulamitten som nevnt her!

                  Og da går du for en billig 2,4 GHz sender!

                  Når du har kjørt i stykker, og ikke får tak i deler, putter du bare alt over i en ny bil...
                  Nei, du har en felles print med ledninger ut til "ikke komplett styreservo". Så NEI, du kan ikke "bare bytte ut servoen". Du må ha ALT nytt. Igjen - se linken som er tipset om. Han har hatt samme problem som deg.

                  Life's too short to go slow! www.ymr.no

                  Besøk mitt showroom

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by SHY View Post
                    Nei, du har en felles print med ledninger ut til "ikke komplett styreservo". Så NEI, du kan ikke "bare bytte ut servoen". Du må ha ALT nytt. Igjen - se linken som er tipset om. Han har hatt samme problem som deg.

                    http://bigedzrccars.com/151.aspx
                    Yes, takk for tipset- jeg har faktisk sett på siden til Big Ed tidligere også. Det blir litt for mye prosjekt å sette inn så mye nytt i en så gammel bil: Som det ble sagt tidligere er det mer økonomisk å heller kjøpe en ny bil.

                    Skrudde alt fra hverandre i går kveld og fant faktisk en ledning til servoen som hadde løsnet.. Loddet den på, men ingen forbedring..
                    Alt av ledninger var skikkelig sprøtt og gammelt. Tror nok denne bilen bør pensjoneres for godt nå. Kan stå på hylla som et minne fra en bekymringsløs fortid

                    Men hvis noen kommer over en Nikko Bison/Rhino F10 er jeg interessert i å kjøpe!!

                    Comment


                    • #11
                      Hei!

                      Sjarmerende bil det der. Hadde satset på å skaffe en delebil billig fra Ebay.

                      Har hatt en slik selv. Drivverk, hjul, kulelagre mm er direkte kompatibelt med Grasshopper og Hornet. Kommer originalt med 540 sølvkanne og 18 tanns pinion.

                      Et alternativ er å erstatte printkortet med Tamiya standardregulator (TEU101BK) og am/fm mottaker og standardservo. Totalt overkill å surre med 2,4ghz utstyr her. Mosrom bil å kjøre

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Timsi View Post
                        Totalt overkill å surre med 2,4ghz utstyr her. Mosrom bil å kjøre
                        Timsi, man kjøper ikke FM radio nå! Det er heeeelt ut! Og 2,4 GHz er blitt veldig rimelig det også!
                        Life's too short to go slow! www.ymr.no

                        Besøk mitt showroom

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Timsi View Post
                          Totalt overkill å surre med 2,4ghz utstyr her. Mosrom bil å kjøre
                          mente bare at det er veldig unødvendig å _kjøpe_ en FM radio til denne bilen. Da er det bedre å investere i en 2,4ghz som man kan bruke på en annen bil senere. Eurgle radioen fra r2hobbies koster omtrent 500,- rett i postkassa. Og da har man en 3kanals 2,4ghz med modellminner og det hele. Har hatt min i et halvt år nå og den funker knall fortsatt. Unødvendig å gi 3-400 for en FM radio i dette tilfellet.
                          Traxxas Rustler VXL og Slash 4WD 1/10 VXL | HPI Baja 5b med 30,5 4-bolt Race Port

                          Comment


                          • #14
                            vel vel, nå bør det vel sies at anbefalte 2,4 ghz radioer koster fra 2000 så vidt jeg har skjønt. Det var med dette som utgangspkt at jeg mente noe om saken.

                            Comment


                            • #15
                              Jeg har en Bisof F10 i hylla jeg egentlig ikke trenger, send PM hvis du er intresert

                              Ang elektronikk så ville jeg som en annen skrev puttet inn en Tamiya regulator, vanlig servo og en normal motaker, dette gjorde en kamerat av meg på tidlig 90 tall (minus esc'n da selvfølgelig), og denne funket mye bedre enn den gjorde orginalt.

                              Sender kan du kjøpe på Biltema, denne går på FM båndet og koster 500kr og har minne for 4 modeller og epa m.m.
                              NB: Pass på at du får med krystall i både sender og motaker, kameraten min sin sender manglet dette og vi måtte bytte i butikken da dette skal være med..
                              Ekstra motaker koster litt over 100 lappen hvis du vil bruke dette i en annen modell..
                              Masse Tamiya...... DX3.0
                              http://www.norcc.com/

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X