Announcement

Collapse
No announcement yet.

Graupner/Kyosho Fairlady - blitt hekta på "Old School"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Graupner/Kyosho Fairlady - blitt hekta på "Old School"

    eBay er livsfarlig, spesielt de landsspesifikke:

    Click image for larger version

Name:	IMAG0730_web_large.jpg
Views:	1
Size:	69.1 KB
ID:	790247Click image for larger version

Name:	IMAG0728_web_large.jpg
Views:	1
Size:	91.8 KB
ID:	790248Click image for larger version

Name:	IMAG0729_web_large.jpg
Views:	1
Size:	87.8 KB
ID:	790249

    Bilen er kjørt en del, men undersiden er fin. Det er komp i motoren, og den har lettmetallsfelger med hjulkapsler som dekker sentermutteren på hjulene(!). Litt overflaterust på ståldelene, men etter 30 år er det ikke annet å vente. Fjæringen er litt "seig" etter mange år, men ny demperolje + o-ringer og kanskje fjærer, så burde dette bli kjempegøy!

    Fulgte med et ganske skamfert boble-karosseri i ABS-plast, men jeg har bestilt et Fairlady-karosseri fra en kar i Kuwait http://www.marwanrc.com/product.sc?productId=21. Han har også repro-dekk til bilen. Er ikke brennsikker på om min faktisk er en "ekte" Fairlady, siden den har dempertårn og spiralfjærer foran, ihvertfall førsteutgaven har torsjonsfjæring foran og er uten oljedempere. Håper karosseriet ikke tar nedi demperne foran. Hvis noen tror den er baktung, så stemmer nok det. Fulgte med støtfanger med massiv jernsylinder på nærmere kiloen til å montere foran på bilen. Må ha vært farligste mannen i gata med den bilen. Reine rambukken.

    Litt om Graupner/Multiplex/Simprop/Kyosho Fairlady:
    - 1/8-skala "Circuit 20" Buggy.
    - 2WD.
    - Produsert ca 1982.
    - 3.5-kubikks motor (.21).
    - Finnes i flere utgaver, dvs karosseriet varierer og muligens chassiet også.
    - Navnet varierer med karosseriet, så det er ikke bare enkelt å finne deler.

    Antar Marwan tilgir meg at jeg rapper et av bildene hans:
    Click image for larger version

Name:	1982 KYOSHO CATALOG-s.jpg
Views:	1
Size:	49.1 KB
ID:	790250

    Gleder meg til å få gjort denne ren og kjørbar.

    Øivind
    Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

  • #2
    Eg følger gjerne med på denne allerede underholdande tråden med stor interesse
    Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
    FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

    Comment


    • #3
      Originally posted by Heimelaga View Post
      Eg følger gjerne med på denne allerede underholdande tråden med stor interesse
      +1! Har noen 'vintage' prosjekter jeg ikke har fått begynt på enda selv, så dette er interessant lesning
      5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
      Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

      Comment


      • #4
        Det du har där är en Thunder Tiger Black Hurricane.

        Jag har också en sådan.
        Svenskt forum

        Comment


        • #5
          Originally posted by tomolupus View Post
          Det du har där är en Thunder Tiger Black Hurricane.

          Jag har också en sådan.
          Takk! Da vet jeg det. Finnes ingen fabrikkmerker på selve bilen. Virker som om det er en del deler som er like på disse bilene. Håper hjulavstanden er omtrent lik slik at jeg kan bruke karosseriet jeg har bestilt.

          Øivind
          Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

          Comment


          • #6
            Post fra Kuvait, skumle frimerker:
            Click image for larger version

Name:	IMAG0742_640x480.jpg
Views:	1
Size:	68.3 KB
ID:	780528
            Innholdet var like deler polykarbonat og arabiske aviser, jeg kastet avisene:
            Click image for larger version

Name:	IMAG0743_640x480.jpg
Views:	1
Size:	49.5 KB
ID:	780530
            Pene reprodekaler:
            Click image for larger version

Name:	IMAG0744_640x480.jpg
Views:	1
Size:	21.7 KB
ID:	780531
            Karrosseriet så greit ut, det var 2. sortering, men kan ikke se noen alvorlige feil, beskyttelsesfilmen utenpå manglet noen steder:
            Click image for larger version

Name:	IMAG0745_640x480.jpg
Views:	1
Size:	11.0 KB
ID:	780532
            Har definitivt potensiale hvis jeg greier min del:
            Click image for larger version

Name:	IMAG0746_640x480.jpg
Views:	1
Size:	59.2 KB
ID:	780529

            I tillegg har jeg bestilt nye drivstoffslanger, servolinker, girhuspakning (var kork av noe slag som var gjennombløtt av fett og ikke tett lenger.) samt vanntette gjennomføringer til radioboksen. Mulig den motoren ikke blir med videre. Dette er allerede en Frankenstein, så jeg tror jeg skal sette på en moderne .21 motor. Motor med eksos bakover og en potte omtrent som denne tror jeg kan passe stilen.
            Click image for larger version

Name:	LydpotteRoboca.jpg
Views:	1
Size:	28.1 KB
ID:	780533

            Øivind
            Last edited by oih; 17 April 2013, 17:37. Reason: Lagt til info
            Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

            Comment


            • #7
              Nice, er spent på lakeringen.
              living in the fast lane

              Comment


              • #8
                Blir ikke noe avansert lakkskjema ala de som er virkelig flinke her inne. Planen er å være tett opp mot 1980+. Dvs sort panser og lysere farge på skjermer og sider. Rød ser svært bra ut, så en variant som var gul også, men gul og svart er ikke så hett. Hvitt og svart blir litt for mye Rosenborg, men hvis jeg ikke velger rød, så kanskje oransje. Sort og sølv vil også bli vurdert. "Gun Metal" ville også blitt fint mot sort, og da blir ikke kontrasten så hard. På den annen side så er det ok at ting synes på litt avstand også.

                Tror jeg skal gjøre den rein og få den i gang før jeg gjør endelige valg mht lakkering. Marwan har dessuten sikkert flere karosserier. Denne bilen kom originalt med et Trans Am-karosseri, men det har jeg ikke klart å finne repro av. Hadde vært kult med et tidsriktig "Smokey and the Bandit"-karosseri. Vanskelig med T-tak og gullstriper, men Edding lager sikkert gullpenner også...

                Click image for larger version

Name:	Pontiac77TAblk35.jpg
Views:	1
Size:	23.6 KB
ID:	780541

                Øivind
                Last edited by oih; 18 April 2013, 17:38.
                Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                Comment


                • #9

                  Rccarkings har en trans am, er en 200mm body og jeg vet ikke om den kunne passe?
                  Two tone lakkjobb, slår aldri feil.
                  living in the fast lane

                  Comment


                  • #10
                    Målte akkurat akselavstanden min. Den er over 30 centimeter, og det karosseriet er 25 centimeter (10"). Vanskelig å finne 1/8-roadcar karosserier. 1/10 er det store for tiden.

                    Øivind
                    Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                    Comment


                    • #11
                      Litt trivia mens jeg får ut finger'n (grovkuttet karosseriet i går, håper å dremle det pent i løpet av uken.):

                      Denne z-utgaven ble brukt under East African Safari Rally i 1971, og vant. Artig at man modellverdenen adopterte stil og karosseri 10 år senere.

                      http://www.classiczcars.com/forums/help-me/40259-1971-east-african-safari-rally.html


                      Tror ikke jeg skal rokke om på fargene, Blir rød og svart. Må velge om jeg skal beholde panseret glanset, eller legge matt farge på utsiden. Finnes kanskje noe selvheftende jeg kan legge på? Helst fuelbestandig. Tynn, sort gummiduk kunne blitt tøft. Legg også merke til hvordan ekstralyktene på panseret er skrudd eller poppet fast på originalen (tror ikke jeg skal gå meg helt vill her, best å stikke fingeren i jorda.). På lexanutgaven min ser det mer integrert ut.
                      Click image for larger version

Name:	EastAfricanSafariRally1971800px-Datsun_Fairlady_240Z_001.jpg
Views:	1
Size:	77.6 KB
ID:	780557
                      Legg merke til pappplaten under bilen, litt lekk etter hardkjøret.


                      Så en ting; klistremerker - inni eller på utsiden?

                      Øivind (Så mye gøy, så liten tid...)
                      Last edited by oih; 23 April 2013, 13:09.
                      Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                      Comment


                      • #12
                        Blir glad av å skru på denne bilen . Alt er oversiktelig og greit. Nesten alt er festet med M3 skruer og muttre. Man kan skru av bakvogna med 4 skruer, så er den helt atskilt fra resten av bilen, helt annerledes en det man får kjøpt i dag. Antar det er som Land Rover Defender eller Volvo 240 (Har ikke skrudd hverken Land Rover eller Volvo, men jeg har skiftet pære på en Audi uten å vite at man kunne skru ut lykteinnsatsen...).
                        Click image for larger version

Name:	IMAG0749-liten.jpg
Views:	1
Size:	38.2 KB
ID:	780562

                        Må har vært fint å kjøre race i gamle dager. Hvis noe gikk i biter, så var det enkelt og raskt å bytte, men vi får se hvor lenge denne forelskelsen varer. Får groskit under neglene hver gang jeg tar i den, så den trenger en grundig vask og ny pakning til girkassa. Lekker, og tilogmed clutchen er full av fett.

                        Øivind
                        Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                        Comment


                        • #13
                          Skrudd i biter og vasket. Ganske grisete. Polert noen deler og satt inn med voks, og så smått begynt å montere igjen. Skal jeg komme noen veg med karosseriet, så må jeg vite hvor hullene skal være, så da må ramme og karosserifester være på plass. Har kjøpt en ny motor også, en THUNDER TIGER PRO 21 BX-R. Rett nok en moderne sak med eksosen bakover, men det får gå:
                          Click image for larger version

Name:	$T2eC16N,!)UE9s3wBeyoBRPy6ec)jw~~60_1.JPG
Views:	1
Size:	14.3 KB
ID:	780649

                          Rødfargen på kjøletoppen passer greit med temaet.

                          Karosseriet er ikke helt 100%. Hvis jeg jeg får til lakken på dette, så kanskje jeg bestiller et 1. sortering. Bl.a. "bulken" i panseret er ikke symmetrisk, og det er en linje man skal klippe etter som også må kunne betegnes som "veiledende" heller en absolutt sannhet. Ser nesten ut som linja er tegnet på frihånd.

                          Uansett fint å drive med litt unyttige ting på Kristi himmelfartsdag. Burde egentlig pusse opp, men i dag fikk hus være hus.

                          Øivind
                          Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                          Comment


                          • #14
                            Kan ikkje driva med "bråkearbeid" ein sånn dag, så då er det bånn gass i verkstad eller hobbyrom Tar gjerne imot meir bilder her!
                            Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                            FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                            Comment


                            • #15
                              Detalj fra hjuloppheng, felgene er faktisk festet med 4 M4-bolter som er skrudd i en messingsylinder som er kulelagret (foran). Minimalisten i meg ønsker seg en sentermutter, men det er nå vanvittig tøft. Kulelageret ruller også godt etter så mange år.
                              Click image for larger version

Name:	IMAG0757 (1024x683).jpg
Views:	1
Size:	37.1 KB
ID:	780652Click image for larger version

Name:	IMAG0758 (1024x683).jpg
Views:	1
Size:	32.6 KB
ID:	780653Click image for larger version

Name:	IMAG0759 (1024x683).jpg
Views:	1
Size:	36.4 KB
ID:	780654

                              Hjulboltene er m4 unbrako, hodet er slipt kont for utseendets skyld:
                              Click image for larger version

Name:	IMAG0760 (1024x683).jpg
Views:	1
Size:	16.1 KB
ID:	780655

                              Noe sånt hadde jo vært kult på Escort'n din, Lars Are?

                              Øivind
                              Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X