Announcement

Collapse
No announcement yet.

Re-release biler og kjøring i vintage-klassene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re-release biler og kjøring i vintage-klassene

    heisann alle.
    Forsøker å ta opp igjen en gammel « drøm « om å bli litt mer involvert i RC miljøet. Kjørte både bil og fly på 80 tallet, men så ble alt liksom liggende på hylla i 20år. Som pappa til 2 gutter, er jeg vel obligatorisk forpliktet til å forsyne guttene med noe annet enn
    playstation og tilsvarende dingser.

    Har kjørt litt monstertrucker mv, men synes nå at tiden er inne for å «satse litt mer « altså komme i gang med litt organisert banekjøring.


    For egen del syns jeg hele ideen rundt vintage / bilmodellklasse spesielt egnet for oss « oldboyzgutta « er veldig morsom. Flotte bilder av Grasshoppere, Frog`er, Hotshoter og andre gjør meg både lett til sinns, og også litt ettertenkstom. Jammen har det vært utvikling fra tidlig 80tallets « plastbyggesett med elmotor « til dagens alu, carbon og titanracere. Spesielt batteri og motor / ESC har jo hatt en helt galskap utvikling. Føler liksom at RC bilene gikk teknologimessig fra REVO til TESLA når børsteløse motorer og LIPO batterier ble allemannseie.

    Nok om det. Spørsmålene jeg EGENTLIG har, er mer i kategorien, er det «stuerent « å kjøre i «retroklassene « med relanserte biler ? Er det noen spesielle som utpeker seg som aktuelle, eller er hele ideen at man kjører med det man har lyst til , enten original eller relansert basert på gammelt design ? Hva med motor, er det børsteløst, lipo og avanserte ESC som gjelder, eller kjører man blank sølvkannemotor ? Takler de « gamle designene « av girbokser mv de store kreftene som utvikles av en børsteløs motor ?
    Hva med dempere og fjører, jeg aner meg at de gamle friksjonsdemperne og ganske harde fjørene gir mye mer hopp og sprett enn moderne aludempere som er fyllt med olje, og fjører som er tilpasset underlaget ?
    Er dette en del av « morroa « eller er det vanlig å bytte / modifisere disse ?

    Mye spørsmål, men morra mi lærte meg at jeg må spørre skal jeg få vite noe…

  • #2
    Retro racing ja. Det kunne vært kult, men jeg har ikke sett noe angående klasser.
    Er det noe regelverk?
    Er det noe som kjøres aktivt?
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #3
      Hei! Se www.ymr.no/nvc.htm
      Life's too short to go slow! www.ymr.no

      Besøk mitt showroom

      Comment


      • #4
        Fantastisk morsomt å se våre gamle helter i aksjon igjen. Hvordan ble denne gutten en gråskjegget gubbe på langt over 40 mon tro ?

        Comment


        • #5
          Vil en Tamiya Madbull klasse inn som buggy eller Bigwheeler ?

          Dette er tidenes tøffest byggy, sammen med en Maroui bil jeg ikke hsuker detaljene på, samt Tamiyas Hotshot da selvsagt...

          Comment


          • #6
            Har selv litt nostalgi mot Tamiya sin Manta Ray.

            Comment


            • #7
              Madbull er Big Wheeler
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • #8
                Tamiya 1:10 Wild One Off-Roader (#58525) - Går jo under 2WD, men vil den klasse inn under 2WD Classic eller bare 2WD?
                Skal ikke påstå at jeg skjønner så mye av dette, men det hadde vært morro med litt "gammel moro"


                FAV kom i 1984 og Wild One kom i 1985, så da er FAV 2WD Classic og Wild One 2WD etter det jeg kan skjønne ut i fra reglene, men det er jo samme chassi.
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #9
                  Bare å google "release date" om du er usikker på når en bil kom ut første gang. Er det en Tamiya så har du fin oversikt her: http://www.tamiyaclub.com/cars.asp

                  Ellers så er det mye info og aktivitet ang. vintage her (der kan du også spørre om du er usikker):


                  Neste NORDIC VINTAGE CHALLENGE vil bli i Eskilstuna, innendørs, ca første helg i februar 2015 - ha ustyret klart til da og BLI MED!

                  Det blir nok også å kjøre utendørs NVC der, de får helt nytt anlegg nå. Samt at vintage deltakelsen er MYE større i Sverige.

                  OMK har kveldsløp 1 gang hver måned. Om dere får ut finger'n og begynner å kjøre litt vintage, så kan vi godt sette opp et "Vintage Mix" heat der også (bør helst være min. 5)
                  Last edited by SHY; 5 August 2014, 13:57.
                  Life's too short to go slow! www.ymr.no

                  Besøk mitt showroom

                  Comment


                  • #10
                    joa, bare jeg som fant ut at FAV og Wild One faktisk havner i hver sin klasse.
                    Er jo ikke akkurat mye som skiller dem og at man i følge regelverket kan oppgradere FAV til Wild One spec og stille i 2WD Classic, mens man fortsatt må kjøre Wild One i 2WD.

                    Ikke at det spiller så stor rolle, bare at det er slik.

                    Sikkert flere slike eksempler når man kommer til stykke.
                    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                    Facebook -> Mini-Z Norway

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by NoBrainer View Post
                      joa, bare jeg som fant ut at FAV og Wild One faktisk havner i hver sin klasse.
                      Er jo ikke akkurat mye som skiller dem og at man i følge regelverket kan oppgradere FAV til Wild One spec og stille i 2WD Classic, mens man fortsatt må kjøre Wild One i 2WD.

                      Ikke at det spiller så stor rolle, bare at det er slik.

                      Sikkert flere slike eksempler når man kommer til stykke.
                      Nei, vi er ikke så strenge. Vi ser mer på "første release" av et CHASSIS. Så Wild One burde også få gå inn under Classic (med forbehold om at svenskene også er OK med det, de er litt mer firkantet )

                      Ellers så ser vi en soleklar trend mht populærer biler:

                      Norge - Tamiya
                      Sverige - Kyosho for alle penga
                      Life's too short to go slow! www.ymr.no

                      Besøk mitt showroom

                      Comment


                      • #12
                        hihi

                        Tamiya var kanskje mer "online" i Norge på den tiden.

                        Lurer fælt på en slik Wild One, da jeg tror den hadde kledd meg....
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • #13
                          dette ser bare sprøtt morro ut, selv for en som aldri har kjørt på bane i hele sitt liv.

                          Da er det bare rett ut på finn skaffe meg en bil da, så jeg kan få gjort meg klar ? Antar at også kravene til batterier, ladere, motorer mv er litt mer beskjedne her, da bilene sikkert har både svakere transmisjoner og ikke minst mye dårligere kjøreegenskaper enn dagens monstre...

                          Comment


                          • #14
                            Samme "krav" som for M-Chassi, så du kan fint ta utgangspunktet i det samme som du bruker på M-Chassi.
                            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                            Facebook -> Mini-Z Norway

                            Comment


                            • #15
                              Alt dette kjøres på 1:10 buggy bane ikke sant?
                              Slik at en bane kan lages i et sandtak for trening.

                              er det planer for mer kjøring eller er det ferdig for i år?

                              syntes det var mye bilder av 4wd og lite annet, eller ser jeg helt feil?
                              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                              Facebook -> Mini-Z Norway

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X