Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slash 4x4 med en liten diff lekkasje?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slash 4x4 med en liten diff lekkasje?

    Hei.

    Har en traxxas slash 4x4 som er ganske så ny og dette er min første elektrobil ser at det ser ut som den svetter ut olje fra venstre side forran, er det diffrensialen det heter regner jeg med?

    Har ikke dryppet noe på gulvet, men den er våt rundt der etter hver gang den har kjørt.

    Hva burde jeg gjøre og er det viktig og etterfylle?
    Hvordan etterfyller jeg olje der? og evnt hvilken type olje bør jeg fylle på?

    Legger ved et bilde
    Ser at bilde ble noe uklart når det ble lastet opp her, men det er litt fuktig med olje på den metall armen som kommer ut fra akslingen foran.
    Click image for larger version

Name:	leaks.jpg
Views:	1
Size:	36.6 KB
ID:	790608

    Takker for svar

  • #2
    Den svetter antagelig ut diffoljen. Diffen er kurrant å demontere. Les boka som fulgte med bilen for sprengskisser og oljetype. I grove trekk;
    Skru løs stikkakslingen, støtfangerfesttet og dra diffhuset rett frem. Da får du ut selve diffen, som står i ett kulelager på hver side. Prøv å finn ut hvor oljen kommer fra. Inne i den plastkoppen står drevene til diffen i olje.
    Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

    Comment


    • #3
      Takk for svar Gjør det noe om den svetter eller bør jeg få byttet det før jeg kjører mere i helgen?

      Lurer også på om du har tips til å få vekk den lange gjennomsiktige plastikk dekelset som dekker til akselen som går mellom diffene? Har fått inn noe sand der høres det ut som så jeg skulle fått det ut igjen, må man ta av hele bakdelen og motor for og få av plastikk dekeselet?

      Comment


      • #4
        Du kan sikkert kjøre en stund. Du vil etterhvert miste litt "brems" på diffen mellom hjulene.

        Plastdekselet er bare å skru løs og ta rett opp. Du må gjøre noe for å hindre at det kommer sand inn der, ellers vil lageret på motorfestet ryke raskt. Dette er en kjent feilkilde og det er mange utprøvde metoder for å tette. Søk her etter mine innlegg på Slash så finner du en del. Google og youtube vil også gi deg noen. Ta bakparten av fra chassiet (4 skruer, 2 under og 2 oppe), dra ut spurdrevet/slipperclutchen og inspiser lageret med jevne mellomrom. Bytt det ut (delenr #5119) dersom du kjenner at det ikke går lett og jevnt.
        Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

        Comment


        • #5
          Takk for tipsene, skal demontere å utforske på den etter jeg er ferdig med å kjøre i helgen

          Søkte på youtube og jeg har brukt elektriker teip å teipet inntil under der akslingen har en liten åpning, kommer inn litt sand uansett da det er vanskelig å tette helt, vrient å teipe helt foran åpningen ved servoen der om du skjønner hvor jeg mener.
          Tok og børstet drevene som sitter ved motoren å nå ble lyden borte

          Jeg lurer på en annen ting også nå som vinteren snart kommer å dem fleste asfalt plassene vil være saltet, vil det gå greit å kjøre når det blir salt på bakken etterhvert hvis man bare spyler over med vann etter kjøring eller er nøye med tannbørsten, ingen lur ide å kjøre der det muligens kan ligge litt salt?

          skal lese om hva du har skrevet om slash når jeg får tilgang på pcen i morgen sikkert mye nyttige tips.

          Comment


          • #6
            Jeg vil anbefale deg å kjøpe ett sett med nye pakninger ettersom de blå originale sveller en del og kan være 'strevsamme' å få på plass like hele. Delenummer er #5381 og disse har delene du trenger:



            Ellers finner du noe info om Slash i min prosjekttråd link i signaturen min nederst
            5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
            Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

            Comment


            • #7
              trenger enda mere hjelp, finner ikke hvor alle pakningene skal sitte

              Hei, har nå skrudd opp diffen forran og jeg kan ikke finne hvor alle pakningene skal sitte, jeg har kun fått brukt den svarte store som ligger rundt det plastikk huset der drevene ligger oppi, også en blå oring pakning som ligger rundt akselen på drevet, da sitter jeg igjen med en ubrukt blå o ring og en rund svart skive som fulgte med i pakken, hvor skal disse?

              Legger ved bilder

              Det var litt fuktig med svart fett/olje inni men det fløyt ikke olje, skal den være helt full med olje før den blir montert sammen?

              Trenger jeg å legge inn mere fett på det store drevet? og hva med inni diffen der dem 3 små drevene sitter, skal den fylles opp med olje før montering? var bare olje å fett på drevene og på veggene inne i beholderen der dem ligger men det kan være fordi det har lekket ut?

              Redigert: Fant nå manualen med tegninger, den andre blå o ringen skulle på baksiden av drevet som sitter montert i det største drevet man skrur fast inn i plast huset som holder til sammen 3 tannhjul sammen pluss at det sitter montert i det store (regner med at det er denne som er selve diffen, men det jeg lurer på er om den blå pakningen skal inn i plast huset også skal svarte skiven uttenpå den blå o ringen slik at disse to sitter sammen? Kan ikke se at det satt i noe skive fra slik den kom fra fabrikken.

              Fint hvis noen kan forlare litt her og hvor mye olje jeg skal fylle på, skal jeg ta opp drevet på toppen i diffen også helle på med olje og la det renne over når jeg skrur den sammen? Må jeg bestille olje fra en rc butikk eller er det noen andre typer jeg fint kan bruke som gjør samme nytten?

              Click image for larger version

Name:	20131002_204257_resized.jpg
Views:	2
Size:	65.6 KB
ID:	781987Click image for larger version

Name:	20131002_204402_resized.jpg
Views:	2
Size:	26.0 KB
ID:	781988Click image for larger version

Name:	bilde.jpg
Views:	1
Size:	32.0 KB
ID:	781989
              Last edited by raybenz; 2 October 2013, 22:56.

              Comment


              • #8
                Hallo

                Først, her har du en sprengskisse av bilen der du finner diffen din også: 6808-Front-Exploded-View-Slash-4X4-TQi-24GHz-radio
                Alle manualer finner du her.

                Den svarte skiven skal sitte på akslingen som går inn i diff-huset, helt i bunn av akslingen.
                Det følger med 2 stk blå pakninger som skal sitte på hver sin side av diffen, dvs på begge akslingene ut.

                Jeg har fått noen differ som har vært fylt opp med fett, men jeg vil anbefale og bruke diff-olje for best ytelse på banen.
                Du fyller opp sånn ca 80%, dvs til du dekker pinnen men ikke mer. Det blir ca midt på drevene inne i diffen.
                For mye olje vil bare sprenge seg ut og gi deg lekkasjer i verste tilfelle.

                Når det kommer til hvor tykk (tung) olje man skal bruke er det mange meninger og behov om dette.
                Selv kjører jeg på 20.000 front, 100.000 senter og 10 eller 15.000 bak om jeg ikke husker feil.
                Men jeg har også vært nede på 3.000,5.000,2.000. Så her må du prøve deg frem litt, men det er greit å legge merke til forskjellene på fremme og bak, og at du ikke har i tyngre olje bak enn foran.

                Her er ett bilde med tekst på hvordan alt monteres:
                Håper det ga litt mening, lykke til

                Click image for larger version

Name:	Slash-4X4-forklaring.jpg
Views:	1
Size:	45.5 KB
ID:	781991
                5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                Comment


                • #9
                  Takk for god forklaring, jeg vet ikke hva som er i bak fra før den er fabrikk orginal, hvem type anbefaler du å fylle på med forran da?

                  Ut i fra regningen så skal den blå pakningen ligge inne i diff huset inn mot plasten, og den svarte skiven skal ligge oppå der igjen? Eller at den settes inn på drevet men dem vil uansett ligge inntil hverandre men må ha gummi pakningen mot plast huset?

                  Skal jeg smøre inn drev 5379 før jeg lukker igjen med et type fett? Evnt hvilket? Dette drevet er utenfor der jeg skal fylle på olje

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har nå fylt på olje og satt sammen diffen, men da går ikke drevene rundt inni selve diffen? Disse 2 akslingene som stikker ut der man kobler på bak akslingene vil ikke gå rundt hver sin vei, det ble som en stor fast del hele diffen, er det feil? Har lukket den opp og montert den sammen 3 ganger nå og så fort jeg strammer dem 4 skruene rundt på det store drevet så låser aksling pinnene seg og vil ikke gå rundt..

                    Comment


                    • #11
                      Har du sjekket at det ikke allerede var en skive der du spurte hvor den skulle gå?
                      Hvis det allerede er en der fra før så vil alt gå i lås ja.

                      Har du fått de blå pakningene på plass skikkelig?
                      De kan være litt kinkig å få på plass, så her må du være sikker.

                      Viktig at man tar seg tid å sjekker før man heller i olje.
                      Derfor er det greit å tørrmontere alt for å se at alt fungerer

                      Du smører drevene som sitter på diffen ja (De utvendige), mobil 1 fett er greit fett du sikkert får kjøpt på Biltema eller lignende butikker.
                      5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                      Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                      Comment


                      • #12
                        Nå er den montert å kjørt med
                        Alt fungerer og den lekker ikke mere.
                        Denne har hatt lekkasjen ut av esken.

                        Jeg fant ut at det var mye lettere å sette drevet nedi diffen også tre på det store drevet som fungerer som lokk.

                        Veldig fint å få hjelp, tusen takk
                        Nå blir det enklere å fikse ting neste gang når man har lært seg litt å vet hvordan ting ser ut

                        Comment


                        • #13
                          Flottings!

                          Det er bare å spørre, alltid hyggelig å hjelpe andre
                          5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                          Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                          Comment


                          • #14
                            Flott at du synes det

                            Lurer på og bytte ut hjulene med proline gatehjul, tror du den vil klare wheelie med disse dekkene eller må det 3s til for at den skal klare det?

                            Lyst til å sette inn 17t drevet, noen med erfaringer ved å kjøre 2s med 17t drev på motoren?

                            Comment


                            • #15
                              Om du skifter til 3S så trenger du sannsynlig ikke gatedekk for å få til wheelies, tror det blir lettere med originalhjula.

                              Min Slash som ikke var ombygd gjorde wheelies i grustaket med 3S, så spar penga på gatedekk og prøv med 3S først hehe..
                              Men få på stålaksler bak først, originalakslingene vil garantert ryke.

                              Om du setter inn 17T pinion på en 54 spur så vil du ha en økning i fart med 15km/t sånn ca i.flg min mobil-app RC Car Gearing, toppfart rundt 70 km/t med 2S. Og 106 km/t med 3S (Om du har 13/54 i giring nå).

                              Men ta de tallene med en klype salt, men så langt har de stemt noenlunde på de bilene jeg har
                              5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                              Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X