Ser det er mange etterhvert som sliter med å få start på bilene sine, så jeg tenkte jeg skulle lage en tips-tråd som kan hjelpe dere litt på vei.
· Sjekk luftfilter, er dette tett eller vått? Rengjør, olje på nytt og monter igjen. Dytt på outerwear hvis du ikke har så ta deg en tur i undertøyskuffen til madammen/mora di og finn ei strømpebukse – klipp til og sett fast.
· Er det fersk bensin m/oljeblanding på tanken?
· Krøll/klem på bensinslanger? Hvis du har hatt av slangene på forgasser, er disse satt på riktig plass?
· Plugg – er det gnist? Gnisten skal være sterk nok til at den ikke "dør" ut under kompresjon. Gammel plugg bytter du kjapt. NGK Cmr7h er standardpluggen som passer Zenoah og CY motorer.
· Defekt stoppbryter?
· Er coilen kommet for nær svinghjul? ”Rette” avstanden er 0,3 mm (ifølge HPI manual)
· All eletronikk slått på?
· Hvis du kjører med killswitch, er denne aktivert?
· Nok strøm på batterier? lad opp og prøv på ny..
· Får motoren falsk luft? Start motoren og bruk f.eks startgass som du sprayer rundt pakningene på forgasser for å se/høre om motoren ruser seg opp. ruser motor seg opp når du sprayer, tyder det på dårlige pakninger/ dårlig trukket til.
-husk på at du ikke sprayer rett inn i luftfilter, da vil den uansett ruse seg opp.
· Har du forgasser med choke, er du heelt sikker på at choken er i rett posisjon? (hvis motoren starter men så dauer den ut igjen...)
Om jeg ikke har fått med alt så kan andre supplere med sine bidrag.
· Sjekk luftfilter, er dette tett eller vått? Rengjør, olje på nytt og monter igjen. Dytt på outerwear hvis du ikke har så ta deg en tur i undertøyskuffen til madammen/mora di og finn ei strømpebukse – klipp til og sett fast.
· Er det fersk bensin m/oljeblanding på tanken?
· Krøll/klem på bensinslanger? Hvis du har hatt av slangene på forgasser, er disse satt på riktig plass?
· Plugg – er det gnist? Gnisten skal være sterk nok til at den ikke "dør" ut under kompresjon. Gammel plugg bytter du kjapt. NGK Cmr7h er standardpluggen som passer Zenoah og CY motorer.
· Defekt stoppbryter?
· Er coilen kommet for nær svinghjul? ”Rette” avstanden er 0,3 mm (ifølge HPI manual)
· All eletronikk slått på?
· Hvis du kjører med killswitch, er denne aktivert?
· Nok strøm på batterier? lad opp og prøv på ny..
· Får motoren falsk luft? Start motoren og bruk f.eks startgass som du sprayer rundt pakningene på forgasser for å se/høre om motoren ruser seg opp. ruser motor seg opp når du sprayer, tyder det på dårlige pakninger/ dårlig trukket til.
-husk på at du ikke sprayer rett inn i luftfilter, da vil den uansett ruse seg opp.
· Har du forgasser med choke, er du heelt sikker på at choken er i rett posisjon? (hvis motoren starter men så dauer den ut igjen...)
Om jeg ikke har fått med alt så kan andre supplere med sine bidrag.
Comment