Announcement

Collapse
No announcement yet.

FPV beltevogn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hvis du utstyrer den med et minium av intelligens og en utendørs lader, så kan den brøyte oppkjørselen din før du skal på jobb, litt som en robotgressklipper
    Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

    Comment


    • #17
      Originally posted by oih View Post
      Hvis du utstyrer den med et minium av intelligens og en utendørs lader, så kan den brøyte oppkjørselen din før du skal på jobb, litt som en robotgressklipper
      Hehe ja den får seg en programmerbar kontroller i det minste. Kommer til å putte på et STM32 basert kort med hjemmesnekret kode slik som på quad/flyene mine så den kan enkelt få gps og litt annet inn, men det er LANGT opp å frem

      Jeg fikk litt bilder av han som laget den på youtube og jeg lurer veldig på å lage noe lignende. Ser at det er mye arbeid som ligger bak dette så jeg må gjøre en vurdering på tid/penger opp i dette. Jeg begynte å skissere opp en 3d modell av dette hvor jeg hentet mye inspirasjon i Jon sine bilder og løsninger. Ser på andre forum også at det velges forskjellige løsnigner på hjul oppheng og slikt, men jeg liker bedre tanken på å bygge noe solid fremfor noe som er i skala til mitt bruk.


      Click image for larger version

Name:	snowcat.jpg
Views:	1
Size:	17.9 KB
ID:	783926

      Hvordan skjøter man egentlig sammen beltene til disse hjemmesnekra maskinene? Jeg fikk se bilder av hvordan det var gjort på den i youtube filmen over hvor det var skjært ut snitt og limt. Er dette den vanlige måten å gjøre det på?

      Comment


      • #18
        Ville vurdert å få tak i de beltene som er nærmest det du ønsker, og deretter tilpasse designet slik at beltene passer. Hvis det er noe jeg har lært som ingeniør, så er det at jo mer hyllevare man benytter, jo større er sjansen for å lykkes.

        Mine prosjekter har alltid mest driv i starten, og da er det tungt å stange hodet i veggen fordi man har valgt dimensjoner som ingen andre benytter. Ikke undervurder tid som faktor. Lett å miste motivasjonen dersom ikke fremdriften er tilstrekkelig.

        Det finnes en del snøfresere som har belter. Deler er tilgjengelig:


        Går jo an å slakte en brukt freser, men da kjenner man jo ikke slitasjen på delene:


        Click image for larger version

Name:	belte_hjul_komplett1side.jpg
Views:	1
Size:	26.4 KB
ID:	783931
        Last edited by oih; 4 January 2016, 08:42.
        Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

        Comment


        • #19
          Takk for tipset. Hadde ikke tenkt på det men disse er veldig korte så de må vel skjøtes også? Gummibelter som dette ser mye bedre ut for helårs bruk også. Blir fort kostbart å kjøpe 4x slike sett å skjøte sammen da

          perfekte belter... Men så var det prisen da

          Last edited by minim; 4 January 2016, 11:30.

          Comment


          • #20
            Her er en kar som har prøvd på noe i samme gate som det du er ute etter: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1844944

            Med litt googling finner du kanskje noen med bedre oppsett. Heng Long 1/16 koster i det minste ikke all verden.

            -----------
            Tanks: Tamiya T26E3 Pershing
            Biler: Tamiya Unimog 406 U900

            Comment


            • #21
              FPV elektronikk biten har jeg allerede utstyr til som er testet på 7-8kilometers avstand som fungerer bra så jeg kommer til å bruke opp igjen det, men det var det med å finne et chassis som kunne holde dette. Ser for meg at 1/16 blir litt smått(?) til å kjøre rundt bekymringsløst med i forskjellig terreng? Maxsmekker nevnte noe om dette på første siden med grus og slikt som kunne kile belter lett.

              Comment


              • #22


                Click image for larger version

Name:	track01.jpg
Views:	1
Size:	30.9 KB
ID:	783933

                Jeg ser attraksjonen med tankslooken, men feks denne blir svært manøvreringsdyktig med kort akselavstand. Foreslo disse fordi du skulle slippe å skjøte belter.
                Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                Comment


                • #23
                  ikke dumme de der nei, men når det blir kortere og smalere blir ikke bæreevnen i snø litt dårligere? Finst det andre ting enn snøfres som bruker belter som er laget litt mer for å bære på snø? Sikkert mye jeg ikke har tenkt på.

                  Comment


                  • #24
                    Tror ikke bæreevnen blir noe problem, medmindre du hiver på kilovis med utstyr. Virker som du har tilgang på litt kult utstyr, hjulene kan sikkert lettes mye med litt kreativ boring/fresing. Du kan sikkert kaste mange deler også som du ikke trenger. Største aberet tror jeg vil være friksjon. Hel gummi er solid, men det kan forsvinne noen hestekrefter i kraftoverføringen. Fordelen med et sånt utgangspunkt er at det meste er der, inkludert beltesrammer.
                    Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                    Comment


                    • #25
                      Alt utstyret er forsåvidt lett, men motorer, batteri og ramme kommer til å veie en del. Ser at det er en del som lager breie belter til Blizzarden også nettopp av den grunn at den har lett for å grave seg ned med smale originale belter. Du har sikkert rett i det med friksjon også, men det er det jo på tråkkemaskiner også. Går sikkert litt strøm, men lipo batteriene er ikke så tunge

                      Skal spekulere litt på det i kveld, men nå er det tid for å komme seg på hobbyrommet og bygge litt.

                      Comment


                      • #26
                        Håper du får det til. Radiostyrt tåler et sånt prosjekt. Er en del aktivitet her, men byggeprosjekter av denne typen løfter forumet.
                        Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                        Comment


                        • #27
                          Når jeg satt å surfet litt etter slike så kom jeg over noen som lignet på det som ble postet over her, men hadde et ekstra hjul i midten.



                          Jeg har kontaktet dem for å høre om de har noe som passet mitt formål.


                          Så tenkte jeg at jeg kunne gjøre et søk på aliexpress også som jeg har handlet litt via tidligere og da dukket dette opp.


                          Det var mye mer på aliexpress så jeg har sendt e-post til en del forskjellige forhandlere der for å høre om de kan ha noen belter som passer til noe som er ca. 70cm langt og 20-25cm bredt, men helst så lett som mulig så får vi se Drivhjulene til beltene kan jeg CNC maskinere i fra nylonplast litt slik som på tegningen over, men hjulene som skal brukes må jeg nesten finne til en rimelig penge på biltema/jula/clas så de må nesten være som de er. Kan muligens gå ned i diameter på hjulene med rent plast belte i stede for å bruke de 150mm diameter julene fra Jula som er litt i største laget. Da kan også designet endres litt med å kjøre mindre drivhjul litt over center på de andre julene slik som på tråkkemaskiner orginalt siden disse beltene sikkert tåler mindre radius.

                          Vel vel jeg drømmer fælt nå Blir ikke avgjort noe før jeg får regnet litt på totalkostnaden for noe slikt selv om jeg har utrolig lyst tli å lukke øya å begynne å bestille inn deler!

                          Edit:
                          og tenk om de selger belter og hjul/stramming i denne saken der :O
                          Last edited by minim; 5 January 2016, 01:47.

                          Comment


                          • #28
                            Da fikk jeg svar i fra Kina og de hadde jo litt forskjellig.. Det ser jo egentlig veldig bra ut med unntak av at alle har smal sporvidde og at det fort blir dyrt pga vekten og sending i fra Kina. Det er jo en grunn til at tråkkemaskiner bærer så bra i løs snø og det er på grunn av at vekten er fordelt over et stort areal. Nå blir sikkert min kjøring for det meste uten snø, men jeg lurer litt på hvor brukbart det blir med så smal sporvidde når snøen først er her. Hva tror dere?

                            Click image for larger version

Name:	1484721_10152335026785050_7134010067929857625_n.jpg
Views:	1
Size:	47.9 KB
ID:	783935Click image for larger version

Name:	Catch5C47.jpg
Views:	1
Size:	44.1 KB
ID:	783936Click image for larger version

Name:	Catch78BE.jpg
Views:	1
Size:	33.9 KB
ID:	783937Click image for larger version

Name:	CatchC12D.jpg
Views:	1
Size:	32.8 KB
ID:	783938

                            Ellers fikk jeg laget meg sponavsug til cnc-fresen i går så nå er det litt mindre grising ved fresing av nylon/plast/treverk Fortsatt like mye griseri ved fresing av aluminiums deler, men får lage kabinett til den tid.
                            Click image for larger version

Name:	IMG_0319.jpg
Views:	1
Size:	53.3 KB
ID:	783939

                            Comment


                            • #29
                              Har en langtidsplan med en Proxxon M70 og noen eBay-deler for å lage min egen CNC. Er din kjøpt i en bit, eller har du bygget den selv?
                              Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                              Comment


                              • #30
                                Den er kjøpt ferdig i fra Omiocnc (2.2kw modellen).


                                Har nettopp bygget om til annen motor i lekebilen min så jeg hadde en delebil som ble kjørt til vraking i dag. Kom på i siste liten at jeg skulle nappe ut viskermotor og vindusheisen som kanskje kan brukes til å løfte skjæret opp/ned med litt kraft. Har ikke sett på nettet enda, men er det noen som har en formening om hvordan denne styres? Kommer to 2.5kvadrst ledninger ut i fra den som jeg kan kjøre motoren med og så er det tre ledninger til. Er dette kanskje bare et 3pins potmeter som gir ut possisjon eller er det endebrytere?

                                Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	57.5 KB
ID:	783940

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X