Announcement

Collapse
No announcement yet.

Børsteløs skravletråd.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Børsteløs skravletråd.

    Dette er noe som ikke er her inne...
    Ser at folk lager jo en ny tråd før vær gang noen lurer på noe..

    Men nu er det jeg som lurer på noe...

    fant denne motorn å har løst å sette denne i en v-båt på 1m+ og 10/12s

    Hobbyking - the world's No1 Online Hobby Store. We stock a huge selection of RC products from Planes right through to Drones and all accessories. Visit Us Today.


    Men det jeg lurer på er om jeg MÅ gå helt opp til 1/4 aksling eller holder det med 3/16 ?
    For etter jeg har klart å få med meg så har disse 4mm en tedens til å ryke når man kjøre på propeller over 40mm.
    Last edited by Glenners; 29 November 2011, 15:30.

  • #2
    den motoren er IKKE gode. de er berømt for å bruke masse strøm,bli varm og har en tendens til å ryke og ta med ESC i samme slengen
    klaus toppe 1974

    Comment


    • #3
      Hvilke andre motora tåler 36v ?

      hva er forskell på 2 og 4pol BL ? i strømforbruk og effekt?
      Last edited by Glenners; 29 November 2011, 18:50.

      Comment


      • #4
        motorer

        skal du kjøre 10/12s er det 700-900kv som er passe

        dette kommer litt ann på båten også er det en stor båt som trenger en forholdsvis stor propell for å fungere kan 27000rpm og 10-12cell me en stor propell funke like bra som 35000rpm ved samme celler og med en mindre propell, noen skråg har faktisk begrensning på hvor liten propell de kan fungere med, for eksempel deltaforce 33 funker ikke med propeller under 42mm. propellen klarer ikke å skyve skråget og slipper i vannet og du får vingling på båten.

        en 4 pols motor har fire poler på magnetet og det er 4 magnetiske pulser per omdreining, en 2 pols har 2 poler på magneten og 2 pulser per omdreining, derfor har du 40-50% mer dreiemoment i en 4pols. Du kan sammenligne 2pols med 4cyl bilmotor og 4pols blir dqa 8cyl bilmotor, dobbelt så mange forbrenninger per rpm (dobbelt så stor effektpotensiale per rpm). I tillegg er 4pols motorer en nyere teknologi som også har høgere effektivitetsgrad ofte 90%+ mens en 2 pols ligger kun på 70%. En 4 pols som drar 1000watt har da 100watt i varmeutvikling som ikke er effektiv, en 2 pols har 300watt. Dermed blir 2 poleren myye varmere du kan selv bare tenke deg varmen av en 300watts lyspære..

        Når det gjelder gode 4 pols motorer har du lehner,plettenberg,neu, og leopard. Sistnevnte koster kun halvparten av de andre og tåler tilnærmet like mye. Jeg bruker leopard 4082 1000kv 3500watt selv på 10cell og har en toppfart på 120kmt i en 33" 84cm lang deltaforce mono. Motoren er ikke engang lunken.

        Skal du ha motor i 1 meters båt ville jeg prøvd leopard 5692 730kv. Den er fin på 10 og 12s. Muligens du kunne brukt 1000kv utgaven også på 10s. motoren tåler 4500watt 6,1hk

        Er båten enda større ville jeg prøvd leopard 5698 på 835kv og kjørt 12s. den tåler 5500watt.
        7.5hk


        for å få en rask båt bør turtallet ligge på 30000rpm - 40000rpm når du ganger volt med kv. (eks 12s=44.4v x 835kv= 37074rpm)

        hobbycity har kommet med en leopard kopi som heter xk5692 og xk4082 men jeg er skeptisk.. det står mye dårligere specs på dem enn på orginale leopardmotorer. Jeg tok inn en leopard 4082 1000kv med kjølejakke, den kom på 1000kr så det er ingen vits i å kaste bort penger på hobbycitymotorer som mest sannsynlig tar regulatoren din samtidig som motoren ryker.
        Last edited by rs4evo; 29 November 2011, 20:13.
        full gass!

        Comment


        • #5
          skal ha denne mot jul eller like over... kommer an på økonomien...


          men lurer på hvilken regulator jeg skal ha som tåler MYE... den skal ikke bare tåle en 4072 men også en 56xx ?

          Fant lite tråder hær om folk som go extrem på børsteløs....

          kv*v=rpm men så må man jo ha power, også å da kommer jo W inn i bilde, så hvor magne w bør man ha på et 1meter v-skrog før å bekke hundre?

          Vel å merke med rett propell osv...
          Last edited by Glenners; 29 November 2011, 20:27.

          Comment


          • #6
            du trenger HV high volt regulator, da har du ett bankers valg det er swordfish 240amp hv (max 12s) fra offshore kommer på en 1700kr, ellers har du mye dyrere castle hydra ice 240a hv den er bra den og men du må ikke kjøpe den som bare går til 33.3v du må kjøpe den som er opp til 50volt 12s isåfall..

            Så kjøper du i tillegg: http://www.offshoreelectrics.com/pro...prod=etti-e041 kapasitorbanke som du lodder inn på + og - ledningen (batledning) inn på regulator disse hjelper kapasitorene som alt er på esc ved harde belastninger.

            Så trenger du en motstand som du har mellom batteri + og esc + ledning så du slipper et smell hver gang du setter i batteriet.
            såkalt shot key.

            Har du behov for mye watt er det høg volt som gjelder, da slipper du å trekke så mye ampere ut av batteriene og alikevell få mye effekt/watt. watt= ampxvolt eksempel 6cell oppsett =22.2v x 150amp = 3330watt. Men problemet her er att få batterier er glade i så høge amperetrekk. og kjører du 150amp ut av ett 5000mah batteri har du 1.5minutts kjøretid det vil ingen ha..

            Beste er high voltage og 100ampere i strømtrekk. for eksempel 10cell 37volt x 100ampere = 3700watt. da har du 3 minutts kjøretid på full gass, du kjører aldri full gass hele tida hehe det går bare ikke så en 5minutts kjøretid kan du regne med.

            Du kan fint strekke deg til 110-120amp men over det er ikke særlig effektivt for motoren heller.

            12cell gir jo mest med 44.4vx100amp= 4440watt og kjøretid 3min (5min)

            Du bør ha 40c batterier. 5000mah.+

            skal du over 100kmt i 1 meters båt, vil jeg tro du trenger 3500watt +
            Last edited by rs4evo; 29 November 2011, 20:49.
            full gass!

            Comment


            • #7
              Dette var absolutt en fornuftig trå å lage. Den burde kasje vært en STICKY mod??
              Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

              Comment


              • #8


                her ser du en 47" deltaforce 119cm lang med leopard 5692 1000kv på 8cell (30000rpm) med x455 octura altså 1.4pitch og 55millimeter diameter. Det går ikke alt for fort, han vill fått mye mer fart med 10cell og x450 propell.. Husk at når du øker kun volt ved samme kv og propelldiameter vil du øke amperetrekket fort med 30-40ampere, så du bør i de fleste tilfeller går ned på propelldiameter når du øker volt (ved den samme kv vel og merke)

                Når det gjelder propell til mono og offshore katamaran og andre båter som ikke skal ha mye løftpropell, da er det octura x serien og m serien som gjelder. x serien har tunge m serien er en modified x uten tunge, her ser du hvordan du fjerner tunga på x serien:


                tunga er et ekstra område som har nesten ingen pitch den hjelper deg opp i plan fortere men så fort båten planer er tunga unødvendig og virker bare som brems p.g.a veldig lite pitch. Ingen som kjører løp og saw (dragrace) bruker tunge på propellene.
                Du får mer toppfart uten tunge og du får bedre aks så fort båten er i plan og du får lavere amperetrekk.
                full gass!

                Comment


                • #9
                  båter som skal ha hekken ut av vannet som hydro og riggere skal ha high lift prop, som octura y serie. Her er bladet annerledes vinklet så det også dytter oppover ikke kun framover. Det er litt løft i en x og m serie octura også men ikke mer enn att det egner seg for mono og katamaran.
                  full gass!

                  Comment


                  • #10


                    her ser du en bensin segad katamaran ombygd me leopard 5692 730kv på 12cell lipo. den går 108kmt denne båten er 140cm lang mener jeg å huske, så det er mye punch i en slik leopardmotor. 5698 er enda råere =) men også litt tyngre
                    full gass!

                    Comment


                    • #11
                      hadde vært artig å se en video at dfen din i 120 kmt.

                      med tanke på 2 og 4 polet motor så er ikke det noe forskjeld på effektiviteten bare pga poler men måten de er byggd opp på. det er ikke noe problem å få en 2 polet motor med 90% efektivitet. men den kommer til å gi effekten litt annerledes en hva en 4 polet motor gjør. det er en grunn til at vi ikke alle kjører med 12 polede motorer som i følge teorien her da burde gi mye mere dreiemoment en hva 4 polede motorer gir.
                      klaus toppe 1974

                      Comment


                      • #12
                        Dette er jo morro med slike fyldige flotte svar.
                        Har jo fått svar på masse man har sett men ikke fått helt til å gå opp...

                        men hvilken C rating bør et lipo ha før å gi en flow på 100-120a ?

                        hvor viktig er disse ladebankene? kan man merke at regulatorn "går tom" eller?

                        Comment


                        • #13
                          hvis du har ett batteri på 5000mah altså 5ah og ganger med antall c (eks 25c)si for eksempel 5x25c=125ampere kontinuerlig batteriet kan levere.
                          Men du må huske på att du bør ligge noe under maxen for att et batteri skal holde lenge lønner det seg å ligge på 80-90%max av max amptrekk. Jo mer c jo bedre, batteriet vil jobbe lettere. Generelt sett vil jeg si 40c+ i båt.

                          Når det gjelder kontakter holder ikke deans til mer enn ca 80ampere kanskje du kan strekke det til 90amp. Men over det bør du ha bullets 5.5mm eller større evnt de nye ec5 kontaktene. (ec5 tåler 130amp)

                          Og det er som jeg sier jo flere poler jo flere "forbrenninger" per rpm og mer dreiemoment:

                          tror ikke lee fra castlecreations har mistet peiling på brushless teknologi


                          når du har kjørt en stund og volten begynner å droppe i batteriet prøver kapasitorene på esc å holde volten oppe og blir varme derfor lønner det seg med ekstra sett som hjelper dem og øker kapasiteten flere ganger. hvis du kjører oppsett som utnytter batterier på grensen til hva de kan levere er ekstra kapasitorer ett must.
                          full gass!

                          Comment


                          • #14
                            hvis du kjører en kapasitor over ca 100 grader C vil den eksplodere så elektrolyttvesken spruter. En ødelagt kapasitor kan ofte repareres med å lodde inn en ny. du har en side på kapasitorene merket med hvit stripe med - tegn i det er minus siden og pluss siden er den andre. Dette må loddes på riktig på esc, ellers sier det momentant pang igjen når du setter strøm i regulatoren igjen. Du må også huske å bruke kapasitor som tåler nok volt i forhold i hvor mange celler du kjører på antall volt står på kapasitor. Kapasiteten på kapasitor måles i uf. 1000uf er en bra størrelse.
                            hvis du ikke kjøper kapasitorbrett men enkle kapasitorer skal dem loddes i paralell inn på + og - ledning til esc.

                            Kapasitorer virker som en hurtigleverende strømbuffer som instant kan bøtte ut med strømmen de har i seg under bråakselereasjon osv. De lades og utlades med sinnsyk hastighet. Du kan sammenligne strømleveransen fra en kapasitor med ei bøtte vann som blir snudd på huet i forhold til batteriet som er en hageslange som bare har passe stor diameter og kapasitet til å levere så så mye.
                            Jo flere kapasitorer jo mer punch. Kapasitorer loddes på + og - (rød og svart) ledning som går inn på esc så nær esc som mulig.
                            Last edited by rs4evo; 30 November 2011, 09:06.
                            full gass!

                            Comment


                            • #15
                              kjører du uten shot key (motstand ved kobling av batteri) vil det smelle mer hver gang du setter i batteriet jo flere kapasitorer du har fordi det er kapasitorene som brålades og fører til smellen.
                              full gass!

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X