Announcement

Collapse
No announcement yet.

walbro forslag å litt hjelp :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • walbro forslag å litt hjelp :)

    hei kjøpte en bensin båt fra tyskland med zenoah 26cc i, å ønsker mer fytt i den den var laget for høyt turtall fikk jeg vite men vet ikke hva som er gjort med den, så det jeg lurte på er , kan jeg sette på en større walbro gasser i den eller vil dette bare bli helt feil ?
    er fersk på dette så takker for alle svar jeg kan få

  • #2
    hva slags gasser sitter der i dag? du kan prøve 257 big bore, eller 1047 big bore, men så mye tror jeg ikke du får ut av det med bare å bytte gasser, propell, potte har større betydning på farta,,, hva slags båt er dette??
    thor asbjørn nielsen

    Comment


    • #3
      Originally posted by petrol View Post
      hva slags gasser sitter der i dag? du kan prøve 257 big bore, eller 1047 big bore, men så mye tror jeg ikke du får ut av det med bare å bytte gasser, propell, potte har større betydning på farta,,, hva slags båt er dette??
      Hei du det er en insane sport hydro men føler at den er litt slakk i pelsen har kjøpt en wt 1048 men vet ikke om det vil hjelpe noe, ellers har jeg ingen anelse på hva som er på den nå

      Comment


      • #4
        Originally posted by stiantrd View Post
        Hei du det er en insane sport hydro men føler at den er litt slakk i pelsen har kjøpt en wt 1048 men vet ikke om det vil hjelpe noe, ellers har jeg ingen anelse på hva som er på den nå

        de båtene pleier å gå bra, ligger på 110-120 kmh, blir kjørt i norgescupen, så vil heller tro at hvis du ikke får noe futt i den, så er den ikke trimmet nok, vet de kjører med cupet propeller, men kjører ikke den klassen selv, så er ikke rette man til å svare deg på det, prøv en gps oppi, så ser du hva den yter
        thor asbjørn nielsen

        Comment


        • #5
          Originally posted by petrol View Post
          de båtene pleier å gå bra, ligger på 110-120 kmh, blir kjørt i norgescupen, så vil heller tro at hvis du ikke får noe futt i den, så er den ikke trimmet nok, vet de kjører med cupet propeller, men kjører ikke den klassen selv, så er ikke rette man til å svare deg på det, prøv en gps oppi, så ser du hva den yter
          Har målt den til 89 km så er ikke mye rask. Holder på å justere den litt enda men føler at det ikke blir noe bra kjøpte ny prop som var anbefalt da gikk den fra 86 til 89 . Men vet ikke hva som er gjort med motoren. Kun at den var laget for høyt turtall, derfor jeg tenkte å sette på wt 1048 å se om det hjalp litt
          Hva

          Comment


          • #6
            ja det var ikke mye, tror ikke gasseren din vil gi 20 -30 kmh til, så går ut fra at motoren ikke er sprek nok, er ikke altid turtall har så mye å si, men hvor mye motoren orker å dra av propell,,, ville tatt av sylinderen og sett hva som er gjort med den
            thor asbjørn nielsen

            Comment


            • #7
              Kjempe skal ta litt mer testing i helga hvis været er bra så får jeg se hvordan det går tusen takk for hjelpa så langt

              Comment


              • #8
                bare hyggelig,ser du er fra sandnes, det er en klubb det som heter sandnes modelbåt klubb, eller noe sånt,, ta kontakt med de hvis du trenger mere hjelp, tror de kjører på ålgård ett eller annet sted,,, rudi arnesen driver klubben
                thor asbjørn nielsen

                Comment


                • #9
                  Stemmer det er med i klubben å kjører med di men ikke alle kjører bensin å har tid,

                  Comment


                  • #10
                    ok,,, fortell hvordan det går da
                    thor asbjørn nielsen

                    Comment


                    • #11
                      Det skal jeg gjøre

                      Comment


                      • #12
                        fint......
                        thor asbjørn nielsen

                        Comment


                        • #13
                          89 km/t er da bedre enn ingenting. Det er et greit utgangspunkt.
                          Er det en G3 eller G4?
                          Den Zenoah'en, hvem er det som har trimmet den? Er det hjemme-mekk eller proff?
                          Du har kjøpt en brukt båt med brukt motor antar jeg? Motoren kan jo være bra, eller kanskje utslitt? Hvem vet? Slarkete kulelager og slitt stempelring er ihvertfall ingen suksessoppskrift.

                          Å bytte forgasser pleier ikke hjelpe stort, men det kan være endel å hente på å rense og justere inn den forgasseren som er tilpasset motoren hvis dette er fra en proff motorbygger.
                          Hvis motoren er sliten kan du enten overhale den du har, eller du kan kjøpe noe nytt, feks en ferdigtrimmet QD Pioneer 29,5 cc longstroke. Den passer rett inn i motorfestene du har, men du må sannsynligvis endre litt på pushrod til forgasseren.

                          Husk at en motor som er bygd for høyt turtall ofte betyr at den ikke orker store propeller, dvs stor diameter eller mye stigning. Jeg syns det er bedre å ha en motor med bra dreiemoment enn høyt turtall når det gjelder rundbane. Toppfart er i teorien uinteressant, det er rundetidene som er viktig.
                          Last edited by Haralde66; 17 July 2013, 00:15.
                          I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                          sigpic
                          For n'te gang Sofus, trykk F5...

                          Comment


                          • #14
                            Hej.

                            Jag har en Insane G4.

                            Beroende på vilken svängfena du har, kan skrovet gå "tungt och vått", - det finns 2 fen-varianter .
                            Den ena fena är "Vinklad och Droppformad" Den andra varianten på fenan har en "Hook" i botten.


                            Bak/fram-vinklingen på den fena som har "Hook" göra att båten går "tungt eller lätt" i vattnet.
                            Trycks den framåt går båten lättare, MEN det finns en risk att båten lyfter, ju mer den styrs fram.
                            Utgångsläget är att fenan ska vara plan, - när båten står på struten och "tofflorna"
                            Då jag inte har den "Vinklade och Droppformade" fenan kan jag inte ge någon setup.
                            - men troligen är den inte lika känslig på vinklingen.


                            Som dom andra skriver, - spelar det liten roll vilken förgasare du har.
                            Viktigare är att hitta rätt nål/bränsle inställningar Och att motorn får tillräckligt med Luft ,
                            Motorn ska gå med något en fett-blandning på land, för att orka i vattnet.

                            Vet inte hur mycket du hållit på med båtmotorer, men Pipans avstämda-längd, kan också göra stor skillnad.
                            Förlängd,- då blir motorn "starkare" på lägre varv, men varvar mindre.
                            Kort manifolder/piplängd, - tvärs om, svag på låga, men varvar mer (om motorn orkar komma upp i varv)
                            Enklast kan vara att gå från lång till kort manifolder/piplängd, prova att korta i 5-6mm steg, tills motorn inte orkar.
                            Backa sen tillbaka pipan till dit den orkade.


                            Mina inställning på G4:an
                            Mått: Från Struten´s undersida till skrovet är ungefär 25-27mm och mycket lite ner-vinklad.
                            Sväng Fenan är något fram-skjuten. (Min fena är den som har en "hook").


                            Läs Insanes Setup instruktioner.
                            G3
                            www.insaneboats.com/wp-content/themes/insaneboats/images/setups/hydro3setup.pdf
                            G4
                            www.insaneboats.com/wp-content/uploads/2010/12/Insane-Gen-4-Hydro-Set-Up-Instructions.doc


                            En propp som fungerat bra till min G4 med QD25HT motor är ABC 2716/2 rake15* och "rundade öron".
                            På filmen kör jag med en något moddad 6719/3.
                            Just den 6719/3 ger troligen aningen för mycket "lyft", då båten "hoppar" lite i bakändan så andra modifieringar kan fungera bättre.


                            Whiplash GV/QD25HT. Insane G4 Mobster/QD25HT. Hydro VX RCMK RX254. Jannini 58"/QDP26
                            Speedcraft G3 Zen260, X-Craft 53" QDP26, T-Rex QDP26, CrackerBox 254Evo www.umeaak.se

                            Comment


                            • #15
                              Tusen takk for svar skal prøve å filme den i helga såkan dere med god erfaring komme med tips om hva som bør gjøres setter utrolig pris på hjelpa deres

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X