Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeprosjekt: Stor radiostyrt ubåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeprosjekt: Stor radiostyrt ubåt

    Jeg har alltid drømt om å ha en radiostyrt ubåt etter å ha sett filmer som "Down Periscope"
    og "The Hunt for Red October". Så begynte planen om å bygge en ubåt fra scrath. Jeg tittet rundt på nettet for å finne den ene ubåten som fasinerte meg.
    I starten visste jeg ingenting men hadde sett noen bilder som jeg måtte prøve å finne igjen og identifisere. Etter litt leting fant jeg igjen de to ubåtene jeg hadde sett meg ut. Den ene var av "Ohio class" og den andre av "Los Angeles class". Siden jeg syntes ubåten var meget rund tenkte jeg og bruke et PVC avløpsrør til å bygge utbåten.

    Og da dukket problemet opp, jeg hadde anskaffet et rør som var 200 millimeter i diameter og
    "Ohio class" ville blitt nærmere 4 meter lang.
    Dermed falt valget på den elegante "Los Angeles class".
    Jeg tomlet lenge med prosjektet i tankene og fant hele tiden nye ideer om hvordan løsningene skulle bli. I Modell & Elektronikk leste jeg artikkelen om Ralf Diederich sin "Ula" klasse og fikk ny inspirasjon.

    Prosjektet ble startet på i desember tider 2006 og i første omgang bygges den i tre deler. En hoveddel, en frontdel og en bakre del. Jeg vil bygge inn en 8 liters ballasttank siden dette er noe av det første som må gjøres. Først bygges den til å fungere som en normal båt med mulighet for eventuell dykking med motorkraft. Deretter begynner arbeidet og bygge videre deler for dykking, blant annet trimtanker osv.
    Attached Files
    Lars Norberg
    Har det meste som beveger seg i tre plan, alt fra helikopter til ubåter.....

  • #2
    Byggetegninger

    Her er noen CAD tegninger som jeg har brukt i bygge prosessen samt noen bilder av forbildet!
    Attached Files
    Lars Norberg
    Har det meste som beveger seg i tre plan, alt fra helikopter til ubåter.....

    Comment


    • #3
      Er det skjed noe mere her da?
      Thomas Kristoffer Kovacs 1994.

      Comment


      • #4
        Lite oppdatering på prosjektet

        Pluggen til bakenden ble dreid som en kjegle i isopor og deretter dekket med gassbind for å få riktig form, etter det ble den deket med elektroteip før jeg støpte. Som slippmiddel ble det brukt vanlig "Grease".
        Fronten ble dreid i sin orginale form direkte og dekket med elektroteip og fett, deretter støpte jeg fronten på ubåten og slipte ned denne til den fikk en fin overflate. Deretter monterte jeg en tetningsring som inneholder en O-ring av typen stor.
        Attached Files
        Lars Norberg
        Har det meste som beveger seg i tre plan, alt fra helikopter til ubåter.....

        Comment


        • #5
          nice den blir stor
          Thomas Kristoffer Kovacs 1994.

          Comment


          • #6
            Dette kan bli utrolig kult!
            sigpic

            Comment


            • #7
              Originally posted by SpeedDude View Post
              Dette kan bli utrolig kult!
              Det er utrolig kult alt nå:razz:
              Last edited by BlackCrawler; 30 September 2007, 19:23. Reason: Skrive feil
              Thomas Kristoffer Kovacs 1994.

              Comment


              • #8
                Ballasttank

                Da har jeg fått limt inn ballast tanken i røret og jeg har da brukt 3,5x25 mm rustfrie skruer fra clas ohslon. Som tetning og lim har jeg brukt sikaflex 252. Ved ballast tanken vil også lokket med tårn sitte. Lokket er laget av deler av PVC røret som er limt og skrudd sammen med skummet PVC plate.
                Attached Files
                Lars Norberg
                Har det meste som beveger seg i tre plan, alt fra helikopter til ubåter.....

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Lars N View Post
                  Jeg har alltid drømt om å ha en radiostyrt ubåt etter å ha sett filmer som "Down Periscope"
                  og "The Hunt for Red October". Så begynte planen om å bygge en ubåt fra scrath. Jeg tittet rundt på nettet for å finne den ene ubåten som fasinerte meg.
                  I starten visste jeg ingenting men hadde sett noen bilder som jeg måtte prøve å finne igjen og identifisere. Etter litt leting fant jeg igjen de to ubåtene jeg hadde sett meg ut. Den ene var av "Ohio class" og den andre av "Los Angeles class". Siden jeg syntes ubåten var meget rund tenkte jeg og bruke et PVC avløpsrør til å bygge utbåten.

                  Og da dukket problemet opp, jeg hadde anskaffet et rør som var 200 millimeter i diameter og
                  "Ohio class" ville blitt nærmere 4 meter lang.
                  Dermed falt valget på den elegante "Los Angeles class".
                  Jeg tomlet lenge med prosjektet i tankene og fant hele tiden nye ideer om hvordan løsningene skulle bli. I Modell & Elektronikk leste jeg artikkelen om Ralf Diederich sin "Ula" klasse og fikk ny inspirasjon.

                  Prosjektet ble startet på i desember tider 2006 og i første omgang bygges den i tre deler. En hoveddel, en frontdel og en bakre del. Jeg vil bygge inn en 8 liters ballasttank siden dette er noe av det første som må gjøres. Først bygges den til å fungere som en normal båt med mulighet for eventuell dykking med motorkraft. Deretter begynner arbeidet og bygge videre deler for dykking, blant annet trimtanker osv.

                  Flott prosjekt , hvor får du tak i deler som : tetningsringer i div størrelser ,vanntette akslinger og en større L motor ?
                  Last edited by vegar; 19 August 2007, 08:41.

                  Comment


                  • #10
                    Deler osv

                    Skal sette sammen en liten liste over butikker og sider som man kan få skaffet tetningsringer, propeller og alt små stasj fra. Kommer tilbake med det litt senere i dag.
                    Lars Norberg
                    Har det meste som beveger seg i tre plan, alt fra helikopter til ubåter.....

                    Comment


                    • #11
                      Ubåt linker

                      Ubåt linker

                      Diverse ubåt utstyr. Ballasttanker, tetninger, propeller osv
                      http://www.engel-modellbau.de/

                      Ralf Diederich
                      http://home.no.net/radied/

                      Butikk med diverse utstyr, tetningsringer med mer
                      http://www.modelluboot.de/

                      Stort forum for radiostyrte ubåter
                      http://www.subpirates.com/

                      Produsent av ubåtmodeller og håndlagde propeller etter eget ønske
                      http://www.otwdesigns.com/
                      Lars Norberg
                      Har det meste som beveger seg i tre plan, alt fra helikopter til ubåter.....

                      Comment


                      • #12
                        til rc-n00b

                        Svaret ditt var vist blitt borte fra forumet, men kan jo svare deg uansett.

                        rc-n00b skrev:
                        har tenkt til å gjøre nesten det samme, bare at
                        min ikke skal være en kopi av noen ekte ubåt, men
                        jeg har ikke peiling på hvordan en ballast tank
                        erstatter vannet med luft etter at ubåten har
                        kvittet seg med det!

                        noen som hvet om en fortåelig bruksanvisning for
                        nybehynnere?
                        jeg har aldri bygd noe helt selv før, bare moddel
                        skip og slikt:P så jeg er helt ny med dette

                        Som sagt er dette min første ubåt, egentlig første båt jeg bygger fra bunnen i det hele tatt. Det finnes mange forum der man kan spørre og grave om det meste alt fra skala detaljer til teknikker.
                        På min båt er det en ballast tank i midten av båten. Denne fungerer på en måte som en dykkerklokke og har 5 hull i bunnen som alltid er åpnet. På toppen av tanken skal jeg montere to ventiler som slipper ut luft når jeg skal dykke. Siden jeg da slipper luften ut må jeg ha med meg trykkluft ombord i en tank. Når båten skal stige, blir ventilene stengt og jeg slipepr sakte men sikkert luft inn i ballasttanken. Dette vil da presse ut vannet gjennom hullene i bunnen. Som du sikkert skjønner kan jeg ikke kjøre denne båten på hodet, da vil tanken fylle seg med vann av seg selv.

                        Sjekk ut disse to forumene:
                        www.pressluftjunkies.de
                        www.subpirates.com

                        Tegninger finnes det mye av, mye av dem er skala osv. Hva slags tegninger er du på jakt etter?
                        Lars Norberg
                        Har det meste som beveger seg i tre plan, alt fra helikopter til ubåter.....

                        Comment


                        • #13
                          Kult da
                          < Andreas Andersen
                          < 92 modell
                          < Speed Bazooka buggy, ny begynner!

                          Comment


                          • #14
                            Dette blir bra

                            Comment


                            • #15
                              takk for svar, jeg har en trykk-luft tank på 200bar, er ikke det litt i hardeste laget? går det med co2? :? co2 tanker er jo mindre:P

                              men er det ikke mulig å ha en proppell som senker trekker den ned? har en hoower craft (en båt som har en skikkelig sterk vifte på midten:P) som jeg tenkte å bruke delene fra:P denne båten har jeg tenkt å leke med i bassenget (1 m og 60cm dypt og 8-10m langt) så det skall ikke være noen båt som kan ta en tur innom titanic asså:razz:
                              stian berg her =)

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X