Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sumpbåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sumpbåt

    Hei.
    Har planer om å bygge sumpbåt etter hvert, så jeg er ute etter tips og innspill..
    Kommer til å bruke 23cc motor (den som kommer orginalt i HPI Baja 5b)
    Lurer litt på propell.
    Er det best med push eller pull propell. Utikker på dreieretningen på motoren for øyeblikket.

    Hvor stort bør roret vere?
    Ett eller to ror bak proppellen?

    Skroget blir i aluminium, tig sveiset.
    Ca hvor stort bør det vere?
    Blir glad på forslag og innspill...
    OTteknikk.com

  • #2
    Jeg har også lurt på å prøve å lage en sumpbåt,
    men min blir nok eletrisk...

    Propellen bør sitte så langt bak som mulig og helst peke bakover(push?).
    Størrelsen på rorene er jo avhengig av proppen og ant. ror, men ca mål blir vell 4/3 ganger så høye som bredden.

    Du bør nok ha minst 2 ror, vanskelig blir det uannsett når servoen sitter på andre siden av propellen... propellen bør sitte så lavt som mulig

    Hvordan skal skal skråget se ut?

    Lykke til

    Comment


    • #3
      En MEGET rask og enkel skisse....
      Har egentlig ikke tekt ut nøyaktig åssen skråget blir enda, men noe sånn.
      Noen formening om vinkelen i front?
      Noen formening om diameter og pitch på propellen? Må dreie en form for ovegang mellom motor og propel.
      Attached Files
      OTteknikk.com

      Comment


      • #4
        Det er latterlig enkelt å lage sumpbåt. Du bare limer sammen et trau slik som på tegningen, eller du kan bruke et gammelt akebrett. Om du pusher eller puller spiller ingen rolle, det går like trått uansett.
        Jeg har bygget en slik tidligere, og konklusjonen er at det var bortkastet energi. Det gikk så sakte og treig at det ikke var til å tro. Når jeg prøvde å svinge skled den bare sidelengs. Like spennende som å se maling tørke.
        Anbefales ikke fra meg ihvertfall.

        Bruk heller tid og penger på en båt eller en hydro.
        I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
        sigpic
        For n'te gang Sofus, trykk F5...

        Comment


        • #5
          Viss det er som halarld sier tror ikke jeg gidder bruke penger på en slik allikevell... men hadde jo vært kjekt uannsett

          Comment


          • #6
            Da kan jo jeg ikke bygge på samme måten som deg da.
            Det som er saken er att det er ganske vesentlig om det er push eller pull system.
            Diameter og pich på propellen er vesentlig i forhold til størelse og turtal på motoren.
            Selve karoseriet er ingen problemer, det TIG sveiser jeg i alu.
            Det som er "jobben" er ror, men skal ikke vere store problmet det heller.
            OTteknikk.com

            Comment


            • #7
              Troe jeg skal ha noen tegninger liggende her, skal sjekke å sende deg link til den.
              Hjemmelaget bensinbåt, elektrobåt. Smit nederland, PT-10, Robbe Nordnery og MS Lyngen.
              RC Video Vesterålen modellbåtklubb.

              Comment


              • #8
                Hørest supert ut.
                OTteknikk.com

                Comment


                • #9
                  Her finner du litt info.



                  Her ser du noen alu båter.


                  Her er et forum som omhandler slike båter.
                  Det ligger også en del tegninger ol. i dette forumet.


                  Fant liksom ikke de tegningene som jeg hadde liggende.

                  Håper dette er til hjelp.
                  Hjemmelaget bensinbåt, elektrobåt. Smit nederland, PT-10, Robbe Nordnery og MS Lyngen.
                  RC Video Vesterålen modellbåtklubb.

                  Comment


                  • #10
                    Har vert en del inne på de sidene ja
                    Skråget er ikke noe problem egentlig.. det jeg lurer mes på er propellen........
                    OTteknikk.com

                    Comment


                    • #11
                      Det varierer har jeg sett, noen bruker det ene, mens andre bruker det motsatte.
                      Det er vel egentlig bare å prøve seg frem til hva som blir best på det skroget som du bygger.
                      Lage motor / fester slik at du kan snu motoren.

                      Når det gjelder ror på disse, så er det vel best med 2 ror bak der.
                      Om du lager skroget med en liten kjøl under (bare liten altså), så kommer det nok til å svinge når du skal det.
                      Hjemmelaget bensinbåt, elektrobåt. Smit nederland, PT-10, Robbe Nordnery og MS Lyngen.
                      RC Video Vesterålen modellbåtklubb.

                      Comment


                      • #12
                        Det er som harald1966 sier,sompbåt er noe tullete greier.Eg har en selv og den er ikke mye i bruk for å si det slik.


                        propell til den motoren din blir sikkert en 16x8 eller noe i den duren,tror det er det eg har på balja mi.
                        Attached Files
                        Steinar kvarme (leken gammel mann
                        proto type dragster---Yak54 40%---funtana x100---diverse depron kjerrer---Proto type siv pram---Addiction. RC er like avhengihets skapende som heroin,bare dyrere

                        Comment


                        • #13
                          hvis dem dere har ikke går no bedre en den der, så skjønner jeg godt at dere synes det er kjedelig. laget et prosjekt i styrofoam for noen år siden, klasket på en 40 motor fra et fly og hadde det ufattelig gøy. den gikk så fort at den letta fra vannet. prosjektet har ligget på is et par år nå, men blir plukket frem, når lysten dukker opp igjen. har støpt undersiden i glassfiber, så da er det jo bare resten igjenn
                          Bare husk på at hvis du lager deg en slik så pass på at kontakt flaten mot vannet blir glatt. Jeg brukte voks fra stearin lys som jeg smeltet på og flatet ut med et strykehjern (ufattelig stor forskjell i fart).
                          Hvis ønskelig så kan jeg sikkert ordne no bilder og mål fra min, så har du noe å gå ut i fra.
                          angående propell til motoren din. Hvis du klarer å feste propellen forsvarlig så vil jeg anta at en 14 til 16 x 8 vil bli sånn ca passe. har 20x8 i bensinflyet mitt 45ccm motor.
                          http://www.romedaldogfighters.com/
                          http://www.fjernstyrt.net
                          "Det er dit det går"

                          Comment


                          • #14
                            För drygt 20år sedan så byggde jag ett akebrett med fly motor på
                            som jag hade väldigt morsomt med. Då var det körning på snö och is.
                            Förra vintern så blev det fort ett litet projekt igen...
                            Har man alla ting hemma så går det fort att få i ordning
                            en modell. Klart att det kanske är morsommare att göra något
                            fint... här är i af en bild på den sista jag lagde. Det sitter en .32
                            heli motor på denna men tyvärr för liten lyddempare så
                            den gick inte så bra. den första jag hade var lite mindre och brukte
                            då en .25 och funkade och bra.
                            Må väl erkänna att det var mer göy när jag var i tidiga tenåren
                            än det var nu... men lite morsomt projekt var det ju.

                            //Jonas
                            Attached Files
                            Xray M18 pro lipo
                            Spektrum DX3R

                            Comment


                            • #15
                              Fine prosjekter dette.
                              Poenget med prosjektet er att det ikke skal kosta all verden, og att det ska være morro å holde på. Er ikke nødvendig vis ute etter å sette noen fartsrekord.
                              Har vert inne på tanken å lage ett hydro skråg.. (tror det er det det heter, er ikke helt inne på rc båt.)
                              Man får jo mindre flate som er i kotakt med vannet da, men blir sikkert ett tradisjonelt sump skråg.
                              Vi får c når jeg kommer så langt.
                              Først må kjerringa føde, og da har jeg vel å holde klypene i ei stund Vel, skal ikke love det blir i sommer for å si det sånn...
                              OTteknikk.com

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X