Så er vi over på noe av det vanskligste ved å bygge båt. Hull til å feste gummidemperene i rails`n skal måles ut og borres.
Det er viktig å stille motoren slik at den heller noe bakover. Dette pga. vinkelen på flex-aksel. Stilles motoren helt vannrett i forhold til bunnen vil du oppdage at hylsa til flexaksel må bøyes i S-form, noe som gir mer motstand og effekttap enn om den kun har en svak bue. Dette kommer vi nærmere tilbake til når vi skal montere flex-hylsen. Bare gjør som jeg sier nå.
Gummidemperene bak (altså de nærmest hekken på skroget) skal monteres så langt ned som mulig. Demperene foran skal stå noe høyere. På denne måten får vi litt tilt på motoren. Motoren med påmonterte fester og dempergummi settes ned i mellom rails slik at tennplugg kommer på merket vi satte tidligere. Legg de bakre gummiene helt ned til bunnen der railsen begynner. Jeg bruker så en vanlig kulepenn mellom skrogbunn inntil rails og fremre gummi for å finne den riktige tiltingen jeg ønsket, og setter merke i overkant av dempergummien. Vær veldig nøye med dette, og lag et tynt merke bare.
Når jeg måler gummidemperene, så finner jeg disse til å være 25mm i diameter. Dvs. at hullene i bakkant skal være 12,5mm over bunn, og i fremkant blir de 20mm over bunn.
Dremel med 90 graders forsats og 6mm borr brukes til å borre hullene. Jeg vil anbefale Dremels eget borrsett (4 stk i liten grå boks; 3,4,5 og 6mm) da disse har en sentreringsspiss som gjør det enkelt å treffe punktet du har merket opp.
Når hullene er borret settes de medfølgende skruene til motorfestene i hullene, og dempergummien skrus fast. Jeg har også lagt på en 6mm syrefast "båtskive" (art.nr. 11-1130-641 hos Clas Ohlson, 10 pk kr. 17,-)på baksiden for at skruene ikke skal dra seg gjennom treverket i rails`n.
For å få skrudd disse skruene, må du antagelig gjøre som meg, og kappe umbrakonøkkelen noe, ellers får du ikke tak på skruen pga. vinkelen på skrogbunn.
Om du har gjort alt riktig nå, skal motoren i sine motorfester gli rett ned i dempergummien, og ha en svak tilting bakover.
Det er viktig å stille motoren slik at den heller noe bakover. Dette pga. vinkelen på flex-aksel. Stilles motoren helt vannrett i forhold til bunnen vil du oppdage at hylsa til flexaksel må bøyes i S-form, noe som gir mer motstand og effekttap enn om den kun har en svak bue. Dette kommer vi nærmere tilbake til når vi skal montere flex-hylsen. Bare gjør som jeg sier nå.
Gummidemperene bak (altså de nærmest hekken på skroget) skal monteres så langt ned som mulig. Demperene foran skal stå noe høyere. På denne måten får vi litt tilt på motoren. Motoren med påmonterte fester og dempergummi settes ned i mellom rails slik at tennplugg kommer på merket vi satte tidligere. Legg de bakre gummiene helt ned til bunnen der railsen begynner. Jeg bruker så en vanlig kulepenn mellom skrogbunn inntil rails og fremre gummi for å finne den riktige tiltingen jeg ønsket, og setter merke i overkant av dempergummien. Vær veldig nøye med dette, og lag et tynt merke bare.
Når jeg måler gummidemperene, så finner jeg disse til å være 25mm i diameter. Dvs. at hullene i bakkant skal være 12,5mm over bunn, og i fremkant blir de 20mm over bunn.
Dremel med 90 graders forsats og 6mm borr brukes til å borre hullene. Jeg vil anbefale Dremels eget borrsett (4 stk i liten grå boks; 3,4,5 og 6mm) da disse har en sentreringsspiss som gjør det enkelt å treffe punktet du har merket opp.
Når hullene er borret settes de medfølgende skruene til motorfestene i hullene, og dempergummien skrus fast. Jeg har også lagt på en 6mm syrefast "båtskive" (art.nr. 11-1130-641 hos Clas Ohlson, 10 pk kr. 17,-)på baksiden for at skruene ikke skal dra seg gjennom treverket i rails`n.
For å få skrudd disse skruene, må du antagelig gjøre som meg, og kappe umbrakonøkkelen noe, ellers får du ikke tak på skruen pga. vinkelen på skrogbunn.
Om du har gjort alt riktig nå, skal motoren i sine motorfester gli rett ned i dempergummien, og ha en svak tilting bakover.
Comment