Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan bygge en offshore Zenoah-båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Da var det nok broren din jeg var i millitæret sammen med ja.Nei her må det spares kroner og se å få kjøpt seg båt ja.Skal følge med på tråden videre..
    Baja 5T med 30,5 raceporta zen,pro pipe bakmont. futaba 3pm.....

    Comment


    • #32
      Johnny, hva sjer'a?
      I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
      sigpic
      For n'te gang Sofus, trykk F5...

      Comment


      • #33
        Originally posted by harald1966 View Post
        Johnny, hva sjer'a?
        Har fått gjort en del mer, men ikke hatt tid til å skrive om dette enda. Kommer mye iløpet av helgen, forhåpentligvis.
        I`m BACK!

        Comment


        • #34
          Da er det bare å mate på med bilder fra bua Johnny, mens epoxyen herder...
          Nå nærmer helgen seg slutten.
          Last edited by Haralde66; 22 November 2009, 23:11.
          I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
          sigpic
          For n'te gang Sofus, trykk F5...

          Comment


          • #35
            Det har gått en stund siden sist jeg har lagt ut noen oppdatering her,men arbeidet har ikke stått helt stille av den grunn.
            Vi begynner der vi slapp forrige gang; ferdigstillelse av cowling, og montering av festepinner,m.m.

            Når epoxy`n har tørket/herdet, er det klart for å finjustere balsaen slik at den passer helt til kanten på cowling. jeg bruker en skalpel-kniv, fil og sandpapir med 400grit grovhet.
            Neste punkt er å lage cowlingfester i fremkant av cowlingen. Til dette bruker jeg akselstål (samme som brukes i propellakselen). Jeg bestilte med viten og vilje en altfor lang propellaksel hos Orbit Norsk, slik at jeg skulle ha litt ekstra til nettopp disse cowl-festene. Andre stålpinner kan også brukes, men jeg anbefaler min. 4-5mm tykkelse.
            Jeg lager 2 stk "pinner" ca 5 cm lange, runder dem av i endene og pusser den ene halvdelen av dem med grovt smergelpapir/fil. Denne enden skal limes, og dette gir bedre feste for limet.
            Jeg måler ut en linje fra cowling til dekket, 1" (2,5cm) fra kanten på cowling og merker opp slik at jeg har retningen, og slik at pinnene treffer der de skal tres inn under dekket.
            Midt på cowlingkanten borres et hull på 1/4" (6,35mm) på hver side etter retningsmerkene jeg har laget, som pinnene skal limes inn i. Lag disse hullene ca. 2,5cm dype. Bruk epoxylim i hullene (jeg brukte rød Aralditt; 15 min.) og press inn stålpinnene. La dette nå tørke.

            Tid for å lage hullene til cowlingpinnene som skal inn under dekket.
            Smør på litt sort fett eller annet som enkelt kan fjernes på tuppen på pinnene, og legg på cowlingen slik at pinnene treffer der hvor hullene skal borres. Fettet vil nå sette et merke på hver side, slik at du har en cirka-plassering for hvor hullene skal være. Borr en 3mm hull (husk å kjøre drillen i revers for unngå å "rive opp" gelcote`n!), legg på cowling igjen, og se hvor godt hullene passer i forhold til pinnene.
            Erfaringsmessig så må hullene under dekk lages noe større enn selve pinnene. Jeg bruker ca 7mm til slutt selv.
            Attached Files
            I`m BACK!

            Comment


            • #36
              Så var det cowlingfestene bak.
              Jeg bruker Accu-Tech`s cowlfester (som anbefales på det sterkeste, nettopp fordi de er så sterke!).
              Jeg begynner med å tape litt maskeringstape bak på hjørnene av cowlingen, og måler meg ut til 1,3cm fra siden og 2,5cm fra bakre kant. Her kommer hullet til skruen perfekt i forhold til cowlingforsterkningen.
              Husk å kjøre drillen i revers for å unngå å "flise opp" geklcote`n!
              Jeg lager først et lite hull for å sjekke at målene stemmer, og borrer deretter opp til riktig størrelse i forhold til skruen som skal gjennom.
              På innsiden freser jeg et større hull (13mm) i balsaen, slik at skive og mutter som skal på innsiden av cowlingen blir "forsenket" i balsa`n. Det bør brukes store skiver på innsiden av cowlingen, og dette følger ikke med, dessverre. Men det er da Clas`ern, Biltema osv. erkjekke å ha.
              Til festene til den kraftige O-ringen borres det hull rett i underkant av skjøten mellom dekk og skrog, i rett linje bakover i forhold til "knappene" på cowlingen. Husk store skiver på innsiden her også!
              Attached Files
              I`m BACK!

              Comment


              • #37
                Nå er vi nesten ferdig med cowlingfestene. Her kommer foreløpig siste del.
                Når en båt går rundt i høy hastighet, vil ofte cowlingen bli "slengt" ut i fra skroget pga sentrifugalkreftene, samtidig som den dras bakover av trykket når den treffer vannet. Til nå har vi sikret at den holdes nede, men mangler noe for å sikre at den ikke dras bakover.
                Jeg bruker igjen litt av akselstålet for å lage 2 nye pinner som avrundes i endene. Disse lager jeg med en lengde på ca 6cm. Pusser ca 4-5cm av den ene siden som skal limes med grovt smergelpapir eller fil.
                Jeg borrer hull til stålpinnene i balsaen der den er på det tykkeste, ca 4-5cm dypt (ikke gjennom glassfiberen, da, selvfølgelig!!!). Vær veldig nøye med å måle ut hvor dette hullet skal være, siden poenget er at pinnene skal gå gjennom hull i kanten på innsiden av cowling på dekket. (dette ble vanskelig å forklare... Se bildene, så skjønner dere hva jeg mener.) Stålpinnene limes med epoxylim i balsaen, slik av ca. 1-2cm stikker ut.
                Når dette er tørket, bruker jeg igjen litt sort fett på enden av stålpinnen, for å markere hvor hullet den skal gjennom skal være. Jeg lager hullet litt større en selve stålet, slik at det glir lett ned når cowlingen settes på.

                Om du har gjort alt riktig nå, så skal cowlingen være lett å sette på og passe like godt som før vi begynte, og stålpinnene skal passe fint i hullene.
                Og ikke minst; cowlingen sitter som støpt på ved et hvert rundkast! Som tidligere nevnt; jeg har selv aldri opplevd at min cowling har falt av til tross for de mest spektakulære rundkast som kan tenkes!
                Beklageligvis glemte jeg å ta mer bilder underveis i akkurat denne prosessen, men jeg tror de skal duge de jeg har her.
                Attached Files
                Last edited by JohnnyStingray; 29 November 2009, 00:25.
                I`m BACK!

                Comment


                • #38
                  Da er det på tide å montere flexhylsa.
                  Jeg har vært hos Orbit og kjøpt ca 30 cm messigrør med 9mm ytterdiameter, 40 cm teflonhylse og 1/4" flexaksel med firkantende.

                  Med motoren på plass og med påmontert "collet" for "firkantflex" er det bare å starte tilpassingen av røret.
                  Teflon tres inn i messingrøret, og deretter flexaksel. Jeg gjør dette for å unngå å få "knekk" på røret når dette skal formes til.
                  Messingen er lett å bøye/forme til når den blir varmet opp litt mellom hendene, og ved å bøye røret forsiktig over låret, litt prøvemontering, litt mer bøying, osv., så passer det perfekt til slutt. Målet er at flexaksel skal gli lett ut og inn av collet. Dette er VELDIG viktig fordi flexakselen trekker seg sammen mange millimeter ved gasspådrag.
                  Bruk god tid på å få dette riktig, så sparer du mye problemer siden! Bommer du på dette, så vil du oppleve at flexen ofte ryker, teflon blir fort utslitt, og du får mye vibrasjoner. I værste fall løsner hele flexrøret...
                  Jeg vil anbefale en åpen avstand mellom flexrør og collet på ca 2-3 cm. Da har du plass til å dryppe på noen dråper olje, og det er ikke så lang åpning at flex`n får "kastet seg" noe særlig.
                  Messigrøret skal stikke ut 1,0-1,1 cm bak båten om du bruker M&D stingerstrutt. På denne måten kommer røret akkurat passe langt inn i strutten.

                  Når røret har fått den perfekte kurven er det på tide å montere det fast i båten. I dag finnes det gode mekaniske løsninger med bl.a såkalte T-bars, hvor flexhylsa festes med en skrue. Men jeg liker best den "gamle"metoden med å støpe fast hylsa. Fordelen med T-bar er at om flexrøret må byttes, så er dette veldig enkelt; løsne en skrue og dra ut. Men om du gjør alt riktig skal det aldri være nødvendig å bytte flexrør, og da er faststøping like greit.

                  For at hylsa skal ha noe å "hvile på", lager jeg en mal av 10mm finèr (faktisk 2 x 5mm som er limt sammen med epoxy på forhånd). Denne lages slik at den ligger plant i bunnen av båten samtidig som messigrøret hviler på den. Jeg freser også et U-spor for at hylsa skal ligge best mulig hele veien. Etter mye prøving er jeg endelig fornøyd.
                  Jeg pusser raskt over bunnen i båten der det skal støpes med 240 grit pussepapir, og gjør også det samme med messigrøret for best mulig vedheft. Alt vaskes lett med Aceton for å fjerne evt. fett og støv.
                  Jeg fester malen og røret til båten med et par dråper lynlim slik at alt ligger rolig under faststøpingen. Flexakselen har jeg hele tiden inne i røret og i collet`n slik at jeg vet at alt passer.
                  En remse med glassfibervev (fåes kjøpt hos bl.a Biltema) klippes til, slik at den går over messinghylsa og et stykke ut på hver side i bunnen.

                  Litt epoxy (f.eks West System eller NM Epoxy) blandes, og smøres på messingrøret, malen og utover på hver side i bunnen med en pensel. Så legges glassfiberremsa over det hele, og jeg bruker penselen til å "smøre" remsa godt ned i epoxyen. Det hele skal være godt "bløtet".
                  Så er det bare å vente noen timer til det hele har herdet.

                  Legg merke til at jeg har de øverste 2-3 centimeterene av messigrøret i "friluft". Dette fordi teflonhylsa skal brettes rundt enden og stripses past til slutt. (se bilde) Beskytt gjerne denne delen mot epoxysøl med litt maskeringstape.
                  Attached Files
                  Last edited by JohnnyStingray; 29 November 2009, 01:58.
                  I`m BACK!

                  Comment


                  • #39
                    For at en båt skal kunne delta i race, er det påkrevd med tauekrok eller "øye" i baugen for at hentebåt-folket skal kunne få tak i båten.
                    Kravet er min. 10mm "øye", men selv synes jeg det er bedre med noe litt større. Skala- og utseendemessig blir kanskje dette ikke så fint, men praktisk funker det bedre.
                    Jeg har igjen vært innom Clas Ohlson og kjøpt et "baugøye" (art.nr. 31-861-1, M6, kr. 69,-, http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=82523512)





                    Jeg kutter av boltene ca 2 cm siden de er ganske lange, og bytter ut de lange hullplatene med store 6mm skiver ("båtskiver" i syrefast) både oppå dekk og under dekk, samt bruker 6mm sprengskiver for å sikre at de sitter godt fast.
                    Jeg klipper også til en ganske store alu.-plate til bruk under dekk for å fordele belastningen over et større område, og borrer to 6mm hull i denne som passer til boltene på dette "øyet".
                    På tide å borre hull i dekket, og for å sikre at dette blir rett og pent bruker jeg igjen litt maskeringstape og måler meg ut til hvor hullene skal borres.
                    (Husk å kjøre drillen i revers for å unngå "flising" av gelcoat`n!)
                    Som vanlig begynner jeg med et mindre borr og jobber meg oppover til 6mm.
                    Når hullene er klare, tres skivene på boltene til "baugøye", og jeg legger på skikkelig med silicon for å sikre god tetting.
                    Alu.-platen, skiver og muttere monteres fra undersiden, og skrus til.
                    Det vil nå tyte ut silicon (hvis du har brukt nok) rundt skivene på dekket, og denne tørkes bort med litt papir med aceton.
                    Ser ikke så gæli ut til slutt likevel, selv om dette "baugøyet" egentlig er til en mye større båt.

                    Du kan fint lage til en slik "krok" selv, og jeg vil gjerne vise en veldig fin løsning her som Harald Ekkjestøl har laget, men som tar en god del mer tid;



                    Mer bilder av denne finnes her; http://www.ombk.org/bilder/Prosjekte...ic/index2.html
                    Attached Files
                    I`m BACK!

                    Comment


                    • #40
                      Blir du med på et lite veddemål Johnny?
                      Skal vi se hvem som får sjøsatt og kjørt byggeprosjektet først?
                      I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                      sigpic
                      For n'te gang Sofus, trykk F5...

                      Comment


                      • #41
                        Har det ikke skjedd noe siden november i fjor Johnny?
                        Hvor blir det av arbeidslysten?
                        I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                        sigpic
                        For n'te gang Sofus, trykk F5...

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by JohnnyStingray View Post
                          Tenkte jeg skulle starte en tråd der jeg trinn for trinn viser hvordan jeg (etter min mening ihvertfall) bygger en meget bra Zenoah med "top-of-the-line" deler og utstyr.
                          Målet er bygge en fullt konkurransedyktig båt, som også er enkel å vedlikeholde for "hobbykjøreren".
                          Og vi venter og vi venter......

                          "Konkurransedyktig båt", bla, bla, bla...
                          I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                          sigpic
                          For n'te gang Sofus, trykk F5...

                          Comment


                          • #43
                            Nå er det kanskje på tide å offentligjøre siste avsnitt Johnny?
                            I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                            sigpic
                            For n'te gang Sofus, trykk F5...

                            Comment


                            • #44
                              Dette ver veldig interessangt å lese . har du slutten på denne tråden ?

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by normazda View Post
                                Dette ver veldig interessangt å lese . har du slutten på denne tråden ?
                                Jeg tror Johnny gav opp hele prosjektet da han fant ut hvor bra Delta Force var.
                                I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                                sigpic
                                For n'te gang Sofus, trykk F5...

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X