Announcement

Collapse
No announcement yet.

Myth busting: Hvor heftig er MR03 VE egentlig? Svar: SUB-STOCK!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Myth busting: Hvor heftig er MR03 VE egentlig? Svar: SUB-STOCK!!

    EDIT: Etter meget unøyaktig testing, en del ukvalifisert synsing, og mange ekpertuttalelser kan jeg slå fast at tittelen på denne tråden er mongo.

    VE har masse kraft og man kan oppnå minst like høye hastigheter som børstemotorene avhengig av motorstørrelse (KV), dreving, sprut i batteriene og alt det der.

    ****

    Prøvde en speisa fartsmålemaskin her om dagen for å sammenligne VE med Stock klassen. Vi ble mildt sagt overasket over resultatet…

    Vi prøvde totalt 4 motorer:
    1) PN 70t med helt ferske batterier = 29kmt
    2) PN 70t med halvbrukte batterier = 27kmt
    3) VE motoren fra boksen (rød orion) med batterier brukt i 10 min = 25kmt
    4) Grønn VE motor (5500 KV) batterier brukt i 10 min = 20kmt.

    What the FCUK? På VE bilene har vi brukt ICS manager til å konfigurere hovedkortet (meget mulig at vi har klussa dette til*), radioen står på 100% og giringa er VE stock. Loddinga på hovedkortet til den grønne motoren er litt venstrehåndsarbeid, kanskje det er en forklaring? Men den originale motoren burde jo ha mye mer sprut. Folk hevder jo at de skal kunne konkurrere med 33t…

    Så, eksperter, noen innspill? veldig nysgjerrig på dette.


    *På den ene bilen har vi byttet motor til 5500 KV etter at kortet ble konfigurert, det har kanskje betydning? På bilen med original motor var det jeg som klassa rundt på konfigureringen, det kan ha MYE å si...
    Last edited by Bernard B; 22 January 2015, 11:32.

  • #2
    testet på hva da? Tamiya mini 4wd speed checker? eller fartsmåler?
    Samme størrelse på dekka og giring på alle 4 oppsettene?
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #3
      En firkanta boks som du setter bilen opp på og bakhjulene går mellom to ruller. Man trykker gassen i bånn og maskinen måler farten.

      Dekkene var nok en del tykkere på 70t bilene, giringen var stock på rød VE, stock (pinjong med en tann mindre) på grønn VE. Aner ikke giringen på stock bilene, sikkert noe som Rune har pleid å bruke i Stock, det var han som satt opp disse bilene i sin tid.

      Comment


      • #4
        Men uten at dekkene er de samme og giringen er lik, så blir det bare tull å måle.
        Da måler du jo ikke hva motoren gir deg av fart, men av hele oppsettet.
        De blir store forskjeller i fart med store hjul kontra små hjul.
        Girer man med f.eks. 9/53 eller 14/53 så utgjør det også en god del.

        Så du må gjøre oppsettet likt for alle, før du kan sammenligne. Ihvertfall når det bare er snakk om hastigheten maks rett fram....
        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
        Facebook -> Mini-Z Norway

        Comment


        • #5
          Originally posted by NoBrainer View Post
          Men uten at dekkene er de samme og giringen er lik, så blir det bare tull å måle.
          Da måler du jo ikke hva motoren gir deg av fart, men av hele oppsettet.
          De blir store forskjeller i fart med store hjul kontra små hjul.
          Girer man med f.eks. 9/53 eller 14/53 så utgjør det også en god del.

          Så du må gjøre oppsettet likt for alle, før du kan sammenligne. Ihvertfall når det bare er snakk om hastigheten maks rett fram....
          Joa, sikkert mange parametere som er litt i utakt med en vitenskapelig undersøkelse. MEN, er det ikke litt overaskende at en VE med ut av boksen giring og motor med bilbane dekk ala Vestfozzen special service totalt sett gir mindre fart enn et hvilkensomhelst 70t oppsett?


          når vi kjørte så hadde ikke merkbart bedre aksellerasjon heller...

          Comment


          • #6
            vel... i svinger og generelt raske rundertider ja.
            Men ikke nødvendigvis maks toppfart.
            Det er farten igjennom svingene som gjør at du får raskest mulig rundetider og ikke nødvendigvis hva du klarer på langstrekken.

            Men det er jo relativt lett å bare flytte pinion og diffen mellom forskjellige biler og da bruke samme dekkene hele veien.
            Bruk samme batteriene også og sjekk.
            Da utelukker du alt annet enn motor og innstillinger på kortet.
            Da vil resultatet bli mye mere sammenlignbart.
            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
            Facebook -> Mini-Z Norway

            Comment


            • #7
              Bare som referanse Bernard

              Min Stock bil med bilbanedekk fra konkurransen.
              PN70T motor
              12T pinion
              53T Spur
              R1 Wurks batterier
              8858 FET'r
              ca 23mm bakdekk

              Den gir meg maks 22km/t på den speed checker'n
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • #8
                Tøft, mange takk for infoen. Får prøve å gå litt mere systematisk til verks neste gang

                Hvor høy topphastighet får du ut av GTmoden da? Har fått for meg at de skal gå mye fortere/mye bedre aks. Men husker jo fra rundetidene på vestfossen at beste stock tid ikke var milevis unna beste tiden.

                Comment


                • #9
                  Min GT Modified kjører:

                  10T pinion
                  53T spur
                  bilbanedekk med ca 23mm
                  8858 FET'r
                  R1 Wurks batterier


                  PN39T motor
                  Maks 27 km/t

                  PN33T motor
                  Maks 32 km/t
                  Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                  Facebook -> Mini-Z Norway

                  Comment


                  • #10
                    Men husk en ting....

                    Som Rune har påpekt.
                    19km/t kan være knallbra på en runde på banen.
                    Hvor kanskje snittet ligger på 17km/t.
                    Så det er som regel hvor fort bilen klarer svingene som er viktig.
                    Det du eventuelt kan bruke den Speed Checkeren til er å finne en motor som er raskere enn den andre.
                    Ergo hvis du har samme oppsettet på bilen og BARE bytter motor og ikke noe annet.

                    Men ting som virkelig påvirker resultatet er skitne kulelager i motorfeste og smøring/rens av motoren. Såfremt alt det andre er likt.
                    Har du feil mesh mellom pinion og spur, så vil det også påvirke resultatet.
                    Annen størrelse på bakdekka vil påvirke.

                    Men generelt gir mindre pinion deg raskere akselerasjon men mindre toppfart.
                    Større pinion gir deg raskere toppfart og tregere akselerasjon.
                    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                    Facebook -> Mini-Z Norway

                    Comment


                    • #11
                      33T med 10/53 dreving målt med skikkelig utstyr på bane: 35 km/t
                      Det ble målt biler over 37 km/t på i samme løp.
                      VE er vesentlig raskere rett frem med riktig dreving. Den røde motoren er nærmere 43t enn 33t. 9500 (orange) er hakket vassere enn 33t
                      Om jeg har bygget stockbiler en gang i tiden så er det garantert med standard dreving. Her er det avhengig av layout og hva man liker selv
                      Raskeste rundetid i stock den helga i vestfossen var 8.500. Raskeste mod var vel 7.6 mener jeg å huske. Kjørte 7.7 i løp. Et sekunds differanse mellom stock og mod er ganske normalt på den størrelse layout

                      For å få en grei pekepinn på om rundetidene er gode eller ikke på forskjellige layouter så beregner jeg gjennomsnittshastighet. Klarer man gjennomsnittshastighet i mod over 19 km/t så er det i verdensklasse!
                      Mini-ZNorway.com
                      Speedy PigZ Raceway

                      Comment


                      • #12
                        Supert, mange takk for masse bra info! Blir spennende å prøve på nytt med dønn likt utgangspunkt.

                        Fikk masse se nye deler i posten i dag, så i helga skal vi opp på låven å perse hele gjengen, hvis ikke snakker vi reklamasjon!!!

                        Comment


                        • #13
                          Hihi.
                          Detta blir knall!!
                          mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                          "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                          -
                          Röhrl

                          Comment


                          • #14
                            Hvordan går det med testingen?
                            Og denne konklusjonen din Bernard?
                            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                            Facebook -> Mini-Z Norway

                            Comment


                            • #15
                              HA, betimelig spørsmål! Testet faktisk i går kveld etter å ha kjørt med gjengen i ArendalJ

                              Fremdeles ikke helt vitenskapelig utført test, men byttet til kyosho supersoft dekk. Disse så for meg ut til å ha ca like mye gummi som de andre kjører med.

                              Min bil
                              Motor: VE motor (5 500 KV)
                              Batterier: Nesten nylada eneloop 800 Mah
                              Dekk: lett brukte kyosho supersoft (sikkert 3 til 4 ganger så mye gummi som LM Custom sine dekk).
                              Spur: Stock VE 50th ed. Spur
                              Pinjong: 7 tenner

                              Fart: endte opp på 20 km/t. Forrige gang vaket den mellom 19 og 20 (endte opp på 20), mens denne gangen så blinket 21 tallet.

                              Carls bil
                              Motor: standard rød orion VE motor (tror den er 7 500 KV eller 9 500 KV…?)
                              Batterier: Halvtomme eneloop 800 Mah
                              Dekk: Brukte bilbanedekk ala Ola (Disse har vesentlig mer gummi enn LM sine dekk. Tipper 2/3 av mine kyoshodekk)
                              Spur: Stock VE 50th ed. Spur
                              Pinjong: 8 tenner

                              Fart: 25 km/t etter ca 40 min kjøring i batteriene. Oppnådde 27 km/t med denne forrige gang med akkurat samme oppsett og nylada batterier.

                              Stock bilene ala Rune G.
                              Motor: PN 70 turn
                              Batterier: Noen med fancy batterier spesiallaget for Mini Z (R1 Works eller noe i den duren?)
                              Dreving: Standard spur/pinjong
                              Dekk: mye forskjellig, men tykkelsen på dekkene så ut til å være likt med mine dekk

                              Fart: stor forskjell fra bil til bil, men en kar var oppe i 29 med nye batterier. En annen bil var nede på 22.

                              Konklusjon: Rune kan bygge bil!! Må teste enda mer systematisk, men er ikke veldig god tid til testing da man enter kjører eller er påsetter, og det er jo derfor vi er derJ

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X