Announcement

Collapse
No announcement yet.

kan jeg klippe ledninge på esc'n?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kan jeg klippe ledninge på esc'n?

    Jeg skal koble mamba motor til min hobbywing esc. Men jeg må ha større plugger. Men jeg ser det blir veldig mye ledning. Kan jeg klippe ned ledningene på escn, eller blir det da rot i signalene. Noen som har noen gode råd.

  • #2
    Ikke endre lengde på ledningene. Det blir garantert trøbbel
    Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
    - NiceShot.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by xilian View Post
      Ikke endre lengde på ledningene. Det blir garantert trøbbel
      Harru drekki nå eller??
      Martin Sørlie - 1985
      TLR - Absima - Spektrum
      Darkspeed Racing
      www.teamsmallsize.com

      Comment


      • #4
        Snakker vi ikke om ESC/regulator -> motor da??

        Hvis det er snakk om mottaker -> ESC så er det noe helt annet.
        Da kan du kappe og herje som du vil.
        Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
        - NiceShot.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by xilian View Post
          Snakker vi ikke om ESC/regulator -> motor da??

          Hvis det er snakk om mottaker -> ESC så er det noe helt annet.
          Da kan du kappe og herje som du vil.
          Jo, vi snakker Esc og motor, og disse kan være i akkurat den lengden han vil
          Martin Sørlie - 1985
          TLR - Absima - Spektrum
          Darkspeed Racing
          www.teamsmallsize.com

          Comment


          • #6
            Vil det ikke ha noe å si om det er sensorless system?
            ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

            Comment


            • #7
              Om jeg har forstått det riktig kan det i teorien hende man klipper trådene som kommer fra viklingene i statoren, og da er det bedre å sjekke før man klipper, eller heller korte inn på ESC-sida. Ville for eksempel ikke klippet disse kablene uten å sjekke først:

              Click image for larger version

Name:	wHDlGft.jpg
Views:	1
Size:	30.9 KB
ID:	780549

              Når du først endrer på kablene mellom motor og ESC skader det ikke å sørge for at alle kablene er like lange.

              Comment


              • #8
                Originally posted by MatsNorway View Post
                Vil det ikke ha noe å si om det er sensorless system?
                Nei. Som nevnt over meg vil en motor levert med ledninger kunne være et problem, da disse ofte er en forlengelse av viklingene, dvs at de har et lakkbelegg som gjør de svært vanskelige å lodde.

                det finnes mange gode teorier hit og dit, men mangeårig erfaring har vist at det viktigste er å få loddet skikkelig, og legge ledningene mest praktisk i bilen. I buggy f.eks. Blir det jo ofte mye lengre ledninger enn i touring, uten at det har merkbar betydning. Etter min mening er kortest mulig alltid best.
                Martin Sørlie - 1985
                TLR - Absima - Spektrum
                Darkspeed Racing
                www.teamsmallsize.com

                Comment


                • #9
                  Jaja. Sett i gang og kutt, men pass på loddinga
                  Razer har mye mer peil og erfaring på dette enn meg,
                  men det er vel kanskje også derfor jeg IKKE endrer
                  noe på lengdene. Jeg vil heller ikke anbefale noen
                  å gjøre det.

                  Fortsatt ikke full
                  Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                  - NiceShot.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by xilian View Post
                    Jaja. Sett i gang og kutt, men pass på loddinga
                    Razer har mye mer peil og erfaring på dette enn meg,
                    men det er vel kanskje også derfor jeg IKKE endrer
                    noe på lengdene. Jeg vil heller ikke anbefale noen
                    å gjøre det.

                    Fortsatt ikke full
                    Jeg tror du er litt full jeg altså;-P

                    Men, for å bli litt mer teknisk, kutting av kabler for å få de så korte som mulig er bare positivt. Jeg vil tro at lik lengde bare er sunt, men jeg for min del er mer opptatt av at ledningene ligger fint plassert i bilen, enn at de er 100% like.

                    Så til det viktige punktet; forlenging av kabler. Hvis du må forlenge kabler, er det mye bedre om du flytter regulatoren og forlenger motorkablene, enn at du forlenger batterikablene. For lange ledninger på batterisiden vil gjøre at kondensatorene i regulatoren jobber hardere for å jevne ut spenningstopper og blir varmere, i tillegg kan nevnte spenningstopper skade regulatoren hvis ikke kondensatorene klarer og gjøre jobben sin. Og dette har ingenting med motstand(Men derimot induktans) i kabelen å gjøre, så tykkere ledninger hjelper ikke, kun flere kondensatorer eller kortere ledninger. Det finnes en god del info på nett om størrelser på motstander vs lengder på ledninger, men du må først trenge å forlenge originalkablene med 10 cm før dette er relevant.

                    Men igjen, det skal mye til og oppnå i bil, og de fleste produsenter leverer jo med lengre ledninger enn vi noen gang bruker.
                    I fly derimot, hvor avstanden mellom komponenter ofte er lengre og strømtrekkene høyere, er dette mye viktigere.

                    Sånn. Det finnes utrolig mye info om emne rundt om kring på nett for de som vil lese og lære mer, men her er ihvertfall den viktigste infoen
                    Martin Sørlie - 1985
                    TLR - Absima - Spektrum
                    Darkspeed Racing
                    www.teamsmallsize.com

                    Comment


                    • #11
                      Takk for mye info. Jeg kjører på å ser ossen det blir med de ledningene som er.

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X