Jeg skal koble mamba motor til min hobbywing esc. Men jeg må ha større plugger. Men jeg ser det blir veldig mye ledning. Kan jeg klippe ned ledningene på escn, eller blir det da rot i signalene. Noen som har noen gode råd.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
kan jeg klippe ledninge på esc'n?
Collapse
X
-
Ikke endre lengde på ledningene. Det blir garantert trøbbelTom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
- NiceShot.no
-
Snakker vi ikke om ESC/regulator -> motor da??
Hvis det er snakk om mottaker -> ESC så er det noe helt annet.
Da kan du kappe og herje som du vil.Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
- NiceShot.no
Comment
-
Originally posted by xilian View PostSnakker vi ikke om ESC/regulator -> motor da??
Hvis det er snakk om mottaker -> ESC så er det noe helt annet.
Da kan du kappe og herje som du vil.
Comment
-
Om jeg har forstått det riktig kan det i teorien hende man klipper trådene som kommer fra viklingene i statoren, og da er det bedre å sjekke før man klipper, eller heller korte inn på ESC-sida. Ville for eksempel ikke klippet disse kablene uten å sjekke først:
Når du først endrer på kablene mellom motor og ESC skader det ikke å sørge for at alle kablene er like lange.
Comment
-
Originally posted by MatsNorway View PostVil det ikke ha noe å si om det er sensorless system?
det finnes mange gode teorier hit og dit, men mangeårig erfaring har vist at det viktigste er å få loddet skikkelig, og legge ledningene mest praktisk i bilen. I buggy f.eks. Blir det jo ofte mye lengre ledninger enn i touring, uten at det har merkbar betydning. Etter min mening er kortest mulig alltid best.
Comment
-
Jaja. Sett i gang og kutt, men pass på loddinga
Razer har mye mer peil og erfaring på dette enn meg,
men det er vel kanskje også derfor jeg IKKE endrer
noe på lengdene. Jeg vil heller ikke anbefale noen
å gjøre det.
Fortsatt ikke fullTom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
- NiceShot.no
Comment
-
Originally posted by xilian View PostJaja. Sett i gang og kutt, men pass på loddinga
Razer har mye mer peil og erfaring på dette enn meg,
men det er vel kanskje også derfor jeg IKKE endrer
noe på lengdene. Jeg vil heller ikke anbefale noen
å gjøre det.
Fortsatt ikke full
Men, for å bli litt mer teknisk, kutting av kabler for å få de så korte som mulig er bare positivt. Jeg vil tro at lik lengde bare er sunt, men jeg for min del er mer opptatt av at ledningene ligger fint plassert i bilen, enn at de er 100% like.
Så til det viktige punktet; forlenging av kabler. Hvis du må forlenge kabler, er det mye bedre om du flytter regulatoren og forlenger motorkablene, enn at du forlenger batterikablene. For lange ledninger på batterisiden vil gjøre at kondensatorene i regulatoren jobber hardere for å jevne ut spenningstopper og blir varmere, i tillegg kan nevnte spenningstopper skade regulatoren hvis ikke kondensatorene klarer og gjøre jobben sin. Og dette har ingenting med motstand(Men derimot induktans) i kabelen å gjøre, så tykkere ledninger hjelper ikke, kun flere kondensatorer eller kortere ledninger. Det finnes en god del info på nett om størrelser på motstander vs lengder på ledninger, men du må først trenge å forlenge originalkablene med 10 cm før dette er relevant.
Men igjen, det skal mye til og oppnå i bil, og de fleste produsenter leverer jo med lengre ledninger enn vi noen gang bruker.
I fly derimot, hvor avstanden mellom komponenter ofte er lengre og strømtrekkene høyere, er dette mye viktigere.
Sånn. Det finnes utrolig mye info om emne rundt om kring på nett for de som vil lese og lære mer, men her er ihvertfall den viktigste infoen
Comment
Today's Birthdays
Collapse
(RS) Radiostyrt.no Statistics
Collapse
Topics: 39,683
Posts: 440,447
Members: 18,929
Active Members: 2
Welcome to our newest member, Erik-M.
Comment