Announcement

Collapse
No announcement yet.

traxxas vxl biler og 3s, hva skal til for at det blir driftsikkert?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • traxxas vxl biler og 3s, hva skal til for at det blir driftsikkert?

    Hei. Lurer litt på dette med å kjøre 3s og det medfølgende ekstra større 17t drevet på traxxas stampede/slash vxl bilene.
    Brodern har kjørt sin nye stampede med 3s et par ganger og hver gang har det knekt en del på bakakselen.
    Jeg har en helt orginal bil som kjøres på 2s og den har aldri hatt noe som helst problemer så det er tydelig at 3s batteriet gjør slik at ting revner.

    Hvis han da bytter ut bakakslene med metall deler, vil den da holde eller vil problemene bare forflytte seg?

    Det jeg også lurer på er om en ut av eske bil kan gå på 2s lipo sammen med det 17t drevet uten at ting slites mere enn normalt?
    Det sitter ferdig montert et 11t drev ut av esken. Med 17 drevet så øker bilen med ca 15-20km.
    Vurderer å kjøre med 2s og 17 drev da 3s blir utelukket før jeg får forsterket bakakselen.
    Pro line gatehjul gjør så bilen får skikkelig feste å tar wheelie bare ved å gi full gass, leiter dette på plastakslingene eller har det ingen betydning?

  • #2
    Er det stikkakslingene som ryker? De smeller selv på 2S hos meg, men kjører med veldig stram slipper. Løsingen er MIP eller noen andre stålakslinger.
    Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

    Comment


    • #3
      Det større piniondrevet bør dessuten sløyfes. Det gir for høy utveksling og vil gi stor belastning på motor. Det blir for varmt rett og slett. Jeg har holdt meg til at motor og ESC ikke bør være varmere enn at jeg klarer å holde fingrene på den. Da er du rimelig safe på temp.
      Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

      Comment


      • #4
        Det er den plast delen som sitter festet rett på diffen delenr 6828 og andre siden mot felgen nr 6850 som klippes av på 3s

        Hvilke er det du ødelegger på 2s?

        jeg har kun kjørt orginal ut av esken på 2s og aldri ødelagt noe som helst og den har gått ca 6-7 timer. Stort sett bare hard kjøring
        Bilen virker veldig solid hvis man bruker den ut av esken med 2s, har hoppet flere meter opp i luften og ingenting er knekt eller defekt enda, men brodern sin stampede som nærmest bare har gått på 3s spiser driv akslinger bak.

        Jeg har lyst til å holde meg til 2s men kunne tenkt meg å byttet til 17t drev på motoren for og få den til å gå i ca 45mph slik traxxas sier, men om dette gir ekstra slitasje på driv verk så holder jeg meg unna.

        Merket at slashen kunne få ganske varm motor av å kjøre en stund i terrenget så jeg monterte en castle vifte på motoren, det hjalp veldig og motoren kjennes ikke varm ut etter 45 min kjøring på blandet terreng.

        Denne viften er koblet rett på ch 2 eller 3 på mottakeren, er det riktig måte å gi denne viften strøm på?

        Comment


        • #5
          De delenr tilhører jo akslingene? Søk etter MIP-akslinger. Elefun har dem stort sett på lager. Har tatt alt det du nevner, pluss selve hjulhubene av plast. Kjøp aluminium om de ryker. Sist gang jeg kjørte plastaksling på Stampeden varte de ca 3 min kjøring. Stålakslingene har gått mange batteripakker uten å gi seg selv på stram slipperclutch. Det vil hjelpe veldig å kjøre med slipperen som slurer litt med en gang man går hardt på gassen.
          Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

          Comment


          • #6
            Ja, takk for tipset. Elefun har ikke på lager nå, sikkert populære deler

            Hva mener du med hjul hubbene? er det dem som selve felgen sitter festet på der hvor du trykker inn plastikk mutteren når du fester felgen på bilen?

            Er det noe annet som bør forsterkes hvis jeg skal kjøre 3s annet en bakakslingene?

            Hvis jeg kjører den ut av esken med 17t drevet på 2s batteriet, vil det leite på akslinger og andre deler når den blir drevet opp fra 11 til 17t?
            Castle viften virker veldig bra, skal måle motoren etter neste kjøretur men den har gått fra svi varme til rundt 40-45 grader tenker jeg

            Lurer og på om det er mye som skal til for og bygge om slash til stampede? Jeg har stampede hjul liggende, men blir ikke slashen litt breiere da siden den har lengre mellomrom hjulene orginalt? Hva må jeg kjøpe for at den skal få plass til stampede karrosseriet og hvordan skal jeg få den like høy?

            Er det mulig og få slash 4x4 på 2s til og ta wheelie med noen andre hjul på 2s? Stampede 4x4 ut av esken på 2s klarer ikke det, men med proline gatehjul tar den wheelie bare ved å gi gass
            Last edited by raybenz; 3 October 2013, 20:34.

            Comment


            • #7
              Ja det er de plastgreiene som felgen står på som etterhvert knekker. Du kommer nok til å ta stikkakslingene forran også etterhvert. Tyngre dreving øker teoretisk belastningen på drivlinje og motor.

              Forskjellen på Stampede og Slash er i grove trekk hjul, chassiplate og midtakslingen. Det er også andre mindre forskjeller som fjærer, karosserifester, drev og slikt. Du kan fint kjøre Slash på de større dekkene, men da bør du dreve ned en del for å kompensere for det. Du må også regne med å klippe ganske mye av karosseriet.

              Selv om disse to bilene har veldig mange felles deler, så oppleves de meget forskjellige å kjøre. Mye pga. forskjellig tyngdepunkt og akselavstand. Det enkleste er vel å prøve å finne en brukt Stampede? Jeg ga 1500,- for min med radio og batterier. Selv om den var godt brukt og krevde litt "puss" så er det rimelig morro.
              Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X