Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva har jeg ødelagt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva har jeg ødelagt

    Hei folkens!

    Jeg har ødelagt et eller annet på Rustleren min. Jeg trodde først det var motoren siden den gikk helt latterlig sinnsykt varm på 3s batterier, men nå lurer jeg på om det kan være noe annet.

    Bilen går veldig dårlig nå, den klarer ikke kjøre avgårde av seg selv og hakker på spur giret, men den kjører fremover i ca 15 km/t hvis jeg dytter den i gang. Hvis jeg løfter den opp fra bakken så gir den full spiker slik jeg kan se det. Typ så mye at dekkene blåser seg opp.

    Jeg har skrudd opp motoren, men jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter. Men den virker ok inni, bortsett fra tydelige svimerker rundt trådene, samt en latterlig god svidd lukt.

    Det er/var en leopard brushless motor.

  • #2
    Er vel hakket før ESC takker for seg da... Selv om det høres litt rart ut det også.
    Hva er status på batteriene dine?
    Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
    - NiceShot.no

    Comment


    • #3
      De er fine de.

      Kan det være noe i giret som har tatt kvelden?

      Comment


      • #4
        Er det kanskje en låseskrue som har jobbet seg ut? Da kan du få effekten du beskriver. Altså litt friksjon, men ikke nok til at du får i gang bilen. Har du "slipperdisk"? En slags clutch for elbiler slik at ikke belastningen på drivverket skal bli for stor, den er sannsynligvis korrekt fra fabrikk, men trenger justering etter en tids bruk. Kan også virke som om drivverket ditt gir motstand, da jobber motoren hardt, og både den og kabler blir varme. Lar driverket seg dreie relativt lett dersom du tar bort motoren og dreier spur med fingrene? Husker en gang jeg satte i tannhjulene i en Sand Rover slik at de låste i hverandre; isolasjonen på ledningene bare fordampet, dette var et helanalogt system, så jeg bare tapet kablene, satte tannhjulene korrekt, og alt funket fint etterpå.
        Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

        Comment


        • #5
          Hva er en låseskrue?

          Ja, det er en slipperdisk på den også. Kan sjekke den også.

          Inni giret vil jeg helst unngå å sjekke siden det er mye skruing. Men er det ikke rart hvis det er drivverket hvis det har funket som bare det tidligere? Altså, den gikk jo som et lyn på 3s, men ble tydeligvis veldig varm.

          Hmm. Jeg får skru litt..

          Comment


          • #6
            Click image for larger version

Name:	rrpc2021.jpg
Views:	1
Size:	10.4 KB
ID:	784016

            Den korte, tjukke skruen til høyre i bildet er en låseskrue. Dras til med unbrako (finnes muligens med Torx), og bør ha litt loctite på gjengene for ikke å skru seg ut. "Spur" spinner fritt siden den bare overfører kraft via 2 radiuser, men "Pinion" skal sitte fast på akslingen, soklene som "dogbones" skal passe i er også sikret med låseskruer. Du kan også ha et kulelager som har fått for mye sand i seg. I tillegg har moderne biler relativt komplekse differensialer, her kan ting slites ut og oljen i dem kan bli tjukk eller lekke ut. Personlig er jeg litt mett av alt det der; så lenge ting fungerer er det genialt, men det blir fort mye skruer å løsne for å feilsøke/reparere. Tror ikke man slipper unna det medmindre man kan kjøpe ny hver gang noe svikter
            Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

            Comment


            • #7
              Ok. Takk.

              Tror låseskruen er fin, men kan sjekke den.

              Jeg skiftet akkurat olje i differensialen. Gikk for Mobile 1 sin syntetiske fett. Var anbefalt, men kan hende jeg hadde for mye i. Men er fortsatt rart at det kneler etter hard bruk på den måten..

              Comment


              • #8
                Men motoren er det ikke som er ødelagt?

                Comment


                • #9
                  Oppdatering:

                  Jeg har skrudd helt inn drivverket. Eneste jeg ikke åpnet var diffen. Alt virket fint der inne. Ingen ulyder fra noe og alt gikk veldig fint rundt. Eneste jeg vet som mangler inni drivverket er en skive mellom et tannhjul og et kulelager, men det skal vel ikke ha noe å si? Glemte seff å sette den på igjen når jeg var der inne.

                  Så da er jeg tilbake til problemet som enten er esc eller motor..

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har også dette problemet, nå vet jeg hvordan jeg skal håndtere mangler i stasjonen.

                    Comment

                    (RS) Radiostyrt.no Statistics

                    Collapse

                    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                    Welcome to our newest member, Erik-M.
                    Working...
                    X