Announcement

Collapse
No announcement yet.

El motor som hakket.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by SHY View Post
    Nei, det går ikke. ESC/motor brukt for modellfly er enklere sånn. For det første er de sensorløse (ingen sensorkabel), og der kan man bare bytte om to ledninger om den går feil vei. Men for bil ESC så går det ikke, det må være 100% riktig. Altså A-A, B-B, C-C.
    Det finnes vel strengt tatt veldig mange sensorløse systemer for bil. Så for sensorløse systemer, uansett om det er til bil eller fly, så kan man endre retningen på motoren ved å bytte plass på A og C. På sensorsystemer derimot, blir det som du sier at de må stemme overens på motor og regulator.
    Team RC Companiet - Minicupen.no
    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

    Comment


    • #17
      Originally posted by >Jonas< View Post
      Det finnes vel strengt tatt veldig mange sensorløse systemer for bil. Så for sensorløse systemer, uansett om det er til bil eller fly, så kan man endre retningen på motoren ved å bytte plass på A og C. På sensorsystemer derimot, blir det som du sier at de må stemme overens på motor og regulator.
      Joda, stemmer sikkert det. Men da snakker vi stort sett om "billig systemer". Alle de "seriøse" (og dyre) som brukes av de aller fleste i konkurranse er sensorbaserte (Tekin, Novak, LRP, Nosram, Speed Passion osv).

      Tror forresten jeg var den første i Norge som prøve Tekin R1 for noen år siden (sensorløs), fungerte overhodet ikke! Så mye cogging og delay at det var helt ukjørbart...
      Life's too short to go slow! www.ymr.no

      Besøk mitt showroom

      Comment


      • #18
        Billig og billig, det er vel i hovedsak systemer til 1/10 og 1/12 onroad og 1/10 buggy som er sensor, ellers så er vel flertallet av systemer sensorløse. Systemer til større biler er vel som oftest sensorløse, og ikke akkurat alltid billig.
        Team RC Companiet - Minicupen.no
        VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

        Comment


        • #19
          Nå gjaldt vel dette 1:10, men nok om det! Rock on!
          Life's too short to go slow! www.ymr.no

          Besøk mitt showroom

          Comment


          • #20
            så ABC fra motor skal ikke kobles sammen med ABC fra ESC?
            http://petitrc.com/

            Comment


            • #21
              Originally posted by Bastard View Post
              så ABC fra motor skal ikke kobles sammen med ABC fra ESC?
              Jo, det skal de
              Life's too short to go slow! www.ymr.no

              Besøk mitt showroom

              Comment


              • #22
                ikke alltid...jeg har en esc med oransj blå gul, samme på motoren..når jeg kobla alle fargene som passa så gikk bilen bakover...så bytta jeg om gul og oransj da gikk den som den skulle...etter 5 min kjøring brant ESC opp...man kan ikke drive og gjette seg fram på de kabelene det blir dyrt...har en esc til med ABC kobling og farger men motoren jeg skal teste har, hvit, rød og svart uten ABC rekkeflølge..hvordan tester jeg den uten og gjette meg fram og risikere brenne opp esc?
                http://petitrc.com/

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Bastard View Post
                  ikke alltid...jeg har en esc med oransj blå gul, samme på motoren..når jeg kobla alle fargene som passa så gikk bilen bakover...så bytta jeg om gul og oransj da gikk den som den skulle...etter 5 min kjøring brant ESC opp...man kan ikke drive og gjette seg fram på de kabelene det blir dyrt...har en esc til med ABC kobling og farger men motoren jeg skal teste har, hvit, rød og svart uten ABC rekkeflølge..hvordan tester jeg den uten og gjette meg fram og risikere brenne opp esc?
                  Sorry, nå tror jeg du tar feil. En ESC (med sensor kabel vel å merke!) skal kobles A-A, B-B, C-C. Derimot for sensorløse systemer (vanlig for fly og heli) så er det bare å bytte om på to om den går feil vei.

                  For bil ESC'er så kan du desverre ikke gjøre dette. Noen få av dem kan stilles inn for å gå motsatt vei (f.eks. Excelorin/Losi). Og for de som ikke kan det må du inn med et "idler gear" i girkassa for å snu retningen.

                  Dette kan være grunnen til at din ESC tok reper'n...

                  Du bør nok se i manualen for motoren (og ESC). Hvilket merke er det? (har enda ikke sett ESC eller motor uten påtrykt ABC)
                  Life's too short to go slow! www.ymr.no

                  Besøk mitt showroom

                  Comment


                  • #24
                    Takk for svar det var det jeg også trodde..det er en Orion 60A 6700kv ESC motor er: Castle 4Pole 5700kv,,esc har ABC på seg men ikke motor..det som er problemet her..også testa jeg 3 forskjellige koblings måter..2 av dem gikk som den skulle den andre gikk i revers..men hvem av de 2 som går riktig er den "rette" måten
                    http://petitrc.com/

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Bastard View Post
                      Takk for svar det var det jeg også trodde..det er en Orion 60A 6700kv ESC motor er: Castle 4Pole 5700kv,,esc har ABC på seg men ikke motor..det som er problemet her..også testa jeg 3 forskjellige koblings måter..2 av dem gikk som den skulle den andre gikk i revers..men hvem av de 2 som går riktig er den "rette" måten
                      >> finn frem eller finn på nettet manualen og sjekk det først
                      Life's too short to go slow! www.ymr.no

                      Besøk mitt showroom

                      Comment


                      • #26
                        står nok ikkje abc på den motoren då den e sensorless...bruk den kombinasjonen der motor går rett vei.
                        Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                        Comment

                        (RS) Radiostyrt.no Statistics

                        Collapse

                        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                        Welcome to our newest member, Erik-M.
                        Working...
                        X