Jeg og sønnen til søstra mi har hver sin e-maxx brushless edition og vi har vært plaget med at esc kortslutter.
Min første esc åpnet jeg og smurte inn med plastidip, men første vinteren kortsluttet esc`en.
På den andre bilen skjedde det samme med 2 fartsregulatorer, på den tredje fikk jeg et 3M produkt fra elektronikkavdelingen på jobb som de brukte når dem skulle montere elektronikk under vann. Men også denne esc`en takket for seg nå i vår.
På de fleste esc`ene som har tatt kveld har det vist seg at plastidippen/3M produktet har sprukket og løsnet rundt skarpe kanter/deler, men om det er her vannet har kommet inn vet jeg ikke. Men tror det.
Jeg laget et "badekar" som jeg fyllte med plastidip og monterte esc`en oppi og tettet ordentlig rundt på min i høst og den har fungert perfekt i hele vinter. Så nå laget jeg et likens system til den andre bilen når ny esc måtte kjøpes.
Tok noen bilder som viser hvordan det blir.
- "Badekaret" som jeg har frest ut i aluminium og nye hull for å skrue det fast i bilen, med ny esc demontert og klar.
- Hadde plastidip i bunnen og på sidene og puttet bunndelen av esc dekselet oppi slik at elektronikken ligger mot plast og ikke aluminium.
- Etter at den originale plastbunndelen var nedi hadde jeg en god del plastidip oppi her igjen slik at elektronikken ble godt innsmurt i plastidip. Brukte en liten sprøyte med tynn tut for å fuge ordentlig rundt alle kabler og kriker & kroker. Høyden på "badekaret" er slik at bunnen på kjøleribben går jevnt med toppen, slik at det fylles opp med plastidip opp til og rundt hele kjøleribben for å få en vanntett emballasje.
- Skjærte av litt langs sidene på toppdekselet til esc`en og presset det ned i plastidipen.
- Kappet av de originale skruefestene slik at dekselet som holder av/på bryteren kom ordentlig nedpå toppdekselet, og limte det fast med lynlim.
- Monterte esc`en på bilen med Outerwears trekk rundt for å ta det verste vannet og snyen, samt beskytte av/på bryteren.
- Et trekk i Outerwears som kjerringa har sydd til, med strekk rundt i nerkant som holder det inntil rammen på bilen. Brukes i vintermånedene for å beskytte mot snøen som legger seg oppå bilen.
Ved sommertemperaturer så får plastidipen fort ei hinne oppå så det måtte gå fort imellom fotograferingen siden alt måtte monteres i våt tilstand på plastidipen.
Resultatet er en 99% vanntett esc, eneste som kan ødelegge er hvis av/på bryteren eller kjøleviften kortslutter og svir esc`en. Men med Outerwears over så er det rimelig beskyttet her også.
Så satser på at bilene nå ikke har problemer med å takle vannsprut, snø og slaps
Min første esc åpnet jeg og smurte inn med plastidip, men første vinteren kortsluttet esc`en.
På den andre bilen skjedde det samme med 2 fartsregulatorer, på den tredje fikk jeg et 3M produkt fra elektronikkavdelingen på jobb som de brukte når dem skulle montere elektronikk under vann. Men også denne esc`en takket for seg nå i vår.
På de fleste esc`ene som har tatt kveld har det vist seg at plastidippen/3M produktet har sprukket og løsnet rundt skarpe kanter/deler, men om det er her vannet har kommet inn vet jeg ikke. Men tror det.
Jeg laget et "badekar" som jeg fyllte med plastidip og monterte esc`en oppi og tettet ordentlig rundt på min i høst og den har fungert perfekt i hele vinter. Så nå laget jeg et likens system til den andre bilen når ny esc måtte kjøpes.
Tok noen bilder som viser hvordan det blir.
- "Badekaret" som jeg har frest ut i aluminium og nye hull for å skrue det fast i bilen, med ny esc demontert og klar.
- Hadde plastidip i bunnen og på sidene og puttet bunndelen av esc dekselet oppi slik at elektronikken ligger mot plast og ikke aluminium.
- Etter at den originale plastbunndelen var nedi hadde jeg en god del plastidip oppi her igjen slik at elektronikken ble godt innsmurt i plastidip. Brukte en liten sprøyte med tynn tut for å fuge ordentlig rundt alle kabler og kriker & kroker. Høyden på "badekaret" er slik at bunnen på kjøleribben går jevnt med toppen, slik at det fylles opp med plastidip opp til og rundt hele kjøleribben for å få en vanntett emballasje.
- Skjærte av litt langs sidene på toppdekselet til esc`en og presset det ned i plastidipen.
- Kappet av de originale skruefestene slik at dekselet som holder av/på bryteren kom ordentlig nedpå toppdekselet, og limte det fast med lynlim.
- Monterte esc`en på bilen med Outerwears trekk rundt for å ta det verste vannet og snyen, samt beskytte av/på bryteren.
- Et trekk i Outerwears som kjerringa har sydd til, med strekk rundt i nerkant som holder det inntil rammen på bilen. Brukes i vintermånedene for å beskytte mot snøen som legger seg oppå bilen.
Ved sommertemperaturer så får plastidipen fort ei hinne oppå så det måtte gå fort imellom fotograferingen siden alt måtte monteres i våt tilstand på plastidipen.
Resultatet er en 99% vanntett esc, eneste som kan ødelegge er hvis av/på bryteren eller kjøleviften kortslutter og svir esc`en. Men med Outerwears over så er det rimelig beskyttet her også.
Så satser på at bilene nå ikke har problemer med å takle vannsprut, snø og slaps
Comment