Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan jeg laget Mamba Monster ESC vanntett etter utallige kortslutninger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan jeg laget Mamba Monster ESC vanntett etter utallige kortslutninger

    Jeg og sønnen til søstra mi har hver sin e-maxx brushless edition og vi har vært plaget med at esc kortslutter.

    Min første esc åpnet jeg og smurte inn med plastidip, men første vinteren kortsluttet esc`en.
    På den andre bilen skjedde det samme med 2 fartsregulatorer, på den tredje fikk jeg et 3M produkt fra elektronikkavdelingen på jobb som de brukte når dem skulle montere elektronikk under vann. Men også denne esc`en takket for seg nå i vår.
    På de fleste esc`ene som har tatt kveld har det vist seg at plastidippen/3M produktet har sprukket og løsnet rundt skarpe kanter/deler, men om det er her vannet har kommet inn vet jeg ikke. Men tror det.

    Jeg laget et "badekar" som jeg fyllte med plastidip og monterte esc`en oppi og tettet ordentlig rundt på min i høst og den har fungert perfekt i hele vinter. Så nå laget jeg et likens system til den andre bilen når ny esc måtte kjøpes.
    Tok noen bilder som viser hvordan det blir.

    - "Badekaret" som jeg har frest ut i aluminium og nye hull for å skrue det fast i bilen, med ny esc demontert og klar.



    - Hadde plastidip i bunnen og på sidene og puttet bunndelen av esc dekselet oppi slik at elektronikken ligger mot plast og ikke aluminium.



    - Etter at den originale plastbunndelen var nedi hadde jeg en god del plastidip oppi her igjen slik at elektronikken ble godt innsmurt i plastidip. Brukte en liten sprøyte med tynn tut for å fuge ordentlig rundt alle kabler og kriker & kroker. Høyden på "badekaret" er slik at bunnen på kjøleribben går jevnt med toppen, slik at det fylles opp med plastidip opp til og rundt hele kjøleribben for å få en vanntett emballasje.



    - Skjærte av litt langs sidene på toppdekselet til esc`en og presset det ned i plastidipen.



    - Kappet av de originale skruefestene slik at dekselet som holder av/på bryteren kom ordentlig nedpå toppdekselet, og limte det fast med lynlim.



    - Monterte esc`en på bilen med Outerwears trekk rundt for å ta det verste vannet og snyen, samt beskytte av/på bryteren.



    - Et trekk i Outerwears som kjerringa har sydd til, med strekk rundt i nerkant som holder det inntil rammen på bilen. Brukes i vintermånedene for å beskytte mot snøen som legger seg oppå bilen.



    Ved sommertemperaturer så får plastidipen fort ei hinne oppå så det måtte gå fort imellom fotograferingen siden alt måtte monteres i våt tilstand på plastidipen.
    Resultatet er en 99% vanntett esc, eneste som kan ødelegge er hvis av/på bryteren eller kjøleviften kortslutter og svir esc`en. Men med Outerwears over så er det rimelig beskyttet her også.
    Så satser på at bilene nå ikke har problemer med å takle vannsprut, snø og slaps
    sigpic HPI Sprint 2 Drift | FG Monstertruck | ARC Cessna | Multiplex Mentor | Multiplex Easyglider | Kyosho Mini-Z Monster jubileumsutgave m/lipo | Kyosho PureTen | Tamiya Leopard tanks | Tamiya "The Frog" | Futaba 7C 2,4Ghz | Futaba 3PM 2,4Ghz |

  • #2
    Ser bra ut, men du har jo "isolert" hele ESC, så ikke bli overrasket om den svir seg til tross for at den har vifte...
    Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

    Comment

    (RS) Radiostyrt.no Statistics

    Collapse

    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
    Welcome to our newest member, Erik-M.
    Working...
    X