Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel, hva bør jeg bruke på GRP?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by casevac View Post
    Litt OT:
    Runner; hvordan gjør MRF det utenlands? Eksporteres det i noen grad? Hvordan får du med deg fuel når du skal utenlands på konk.?
    den er desverre ikke over landegrensen. Så når jeg flyr så blir det å bruke det som er å få tak i, prøver å bruke rb fule'n eller sist i statene ble det o'doonel.
    Er ikke så farlig da, blir ikke så mange litrene med kjøring da..

    Når jeg kjører bil til løpene, eller det er mulighet for frakt på båt så blir det til å bruke buggyrace'n.

    €€ xxxxxx €€ OS Engines €€ Byron fuel €€ xxx €€ xxxxxxxxxx €€ xxxxxxxxxx €€ Power save racing €€

    Comment


    • #32
      Ja som helt novise med nitro så kommer jeg helt sikkert til å ta livet av denne motoren. Tviler ikke på det. Nå må det bare bli litt mer varme i lufta så man kan få begynt litt innkjøring. Både på motor og sjåfør.
      Valget faller nok på Sidewinder World Blend denne gangen, jobber jo rett ved nærmeste salgssted, så da er jo det lettvint.
      Last edited by Streng1; 4 March 2009, 21:10.

      Comment


      • #33
        Originally posted by Streng1 View Post
        Ja som helt novise med nitro så kommer jeg helt sikkert til å ta livet av denne motoren. Tviler ikke på det. Nå må det bare bli litt mer varme i lufta så man kan få begynt litt innkjøring. Både på motor og sjåfør.
        Valget faller nok på Sidewinder World Blend denne gangen, jobber jo rett ved nærmeste salgssted, så da er jo det lettvint.
        Neida, motoren din holder nok den. Vent på våren og oppsøk en Buggybane, spør deg litt fram, så er det sikkert noen som kan hjelpe deg.
        Kim Gjerstad Oslo
        Xray XB9 2013, Highest, Beta, Bulitt, Piranha, Ko, Bitty..
        Ikke lenger Bane ansvarlig, men løps ansvarlig 1:8 Buggy, Oslo modellbilkubb

        Comment


        • #34
          En liten ting å ha i bakhue når det gjelder levetid på motor.
          Sammenlign det med ei lyspære, jo oftere du slår av og på så forkortes levetiden drastisk. En motor som sviver en 5-6 tanker om gangen før den stoppes og startes igjen klarer flere liter gjennom seg enn en motor som stoppes og kjøles ned for hver eneste tank. Noen sier de bare har klart 10-15 liter på en motor kan ha en sammenheng med at de kjører en tank, tar pause, skrur whatever og så starter opp igjen. Når Rune K klarer 37 liter på GRP`en sin, så vil jeg påstå at han ikke hadde klart det hvis han hadde drevet med søndagskjøring 5 tanker i uka.
          Ett eksempel er ett 4 timers løp vi hadde i klubben. RTR biler rett ut av eska. Heiv de på banen, og kjørte to, tre tanker litt fet, så full gass. Etter 4 timer og nesten 4 liter, så kniep de som f.. fremdeles. DET hadde de ikke gjort hvis man hadde kjørt en tank, stoppet kjølt ned og så fyrt opp igjen i 4 timer i strekk.

          Forvarming er viktigere enn man tror, selv om sommeren.

          Mitt fuelvalg er MRF Buggy Race. Aldri hatt noe trøbbel, aldri noe motorstopp.
          TEAM ELEFUN

          Comment


          • #35
            Originally posted by extra View Post
            Forvarming er viktigere enn man tror, selv om sommeren.

            Mitt fuelvalg er MRF Buggy Race. Aldri hatt noe trøbbel, aldri noe motorstopp.
            +1..........
            MBX-6
            Slash 4x4 rtr
            - Midtskogen Raceway-

            Comment


            • #36
              Forvarming er sikkert viktig det, når motoren er ny. Det eneste du vil merke forskjellen på er livstida på råden.

              Tar du to like motorer er sannsynligheten stor for at den ene ikke går så lenge som den andre pga produskjonstoleranser og bruk.

              Sånn som jeg ser det, så blir mye av varigheten tatt livet av i oppvarminsfasen, ikke det at den blir startet kald. Når jeg er ute å ser så starter de fleste opp motoren, lar den gå 30 sekunder på boksen, hiver den på banen og gir flatt jern med en gang. Da er foringa ikke blitt varm nok, og for trang. Da snakker vi om slittasje da. 35000 rpm bortover langsida med "kald" motor kontra en som har drifts temp..

              Varmer du opp motoren med en varmepistol er fremdeles ikke stemlet og foringa nådd arbeidstemp. Stemplet og foringa har sikkert arbeidstemp langt over 200 grader og forvarme det til 80-90 grader utapå motoren, vel... Det hjelper sikkert, men ikke allverden på levetida til stempel og foring. Selvfølgelig korter du ned tida på oppvarmingsfasen noe, men det hjelper ikke supermye hvis den ikke får gått litt før max belastning.

              Skal du gjøre det "riktig" i mine øyne skal motoren gå noen minutter før den blir ruset skikkelig (ellers går råden), og så et minutt eller to rundt banen med rolig kjøring så motoren blir varm.

              Forøvrig har GRP et veldig hardt stempelmatrialet og det gir lengre levetid enn andre.
              Last edited by A.M; 5 March 2009, 10:30. Reason: skriveleif, redd for represalier fra MT

              Comment


              • #37
                Takk igjen for mange gode tips, tar de med meg jeg. Og har helt klart tenkt å kjøre sammen med andre, vi er jo også igang med planlegging av ny buggybane i Trøgstad. Denne blir det nok mest kjøring på for min del i år. Men mange som har kjørt en del og har erfaring i bygda her. Vi hadde opptelling på siste møte og da er det over 30 stk som har buggyer i Trøgstad nå. Så tror helt klart at det bør bli et bra miljø ut av dette.

                Comment


                • #38
                  Ok. Forvarming har mindre hensikt fordi at:
                  Når motoren er kald og trang så slites foring og stempel pga. for mye friksjon og råde og veiv pga mye motstand. Faktisk så stor friksjon og motstand at man ikke klarer å gi motoren en omdreining uten makt.
                  Så forvarming som gjør at man ubesværet kan gi motoren omdreining har mindre betydning enn man skulle tro.
                  Er ikke dette feil så er jeg og metallurgiforeningen forvirret.

                  Driftstempen inni sylynderen og oppi forbrenningskammeret er helt sikkert mye varmere enn 100 grader. Men i min verden er det varmt nok når motoren gir meg smoothe omdreininger. Like viktig som forvarming er jo også justeringen da, at den går varmt nok ETTER forvarmingen. Hjelper lite å forvarme til 110 grader for en smooth motor når man senere kjører den så rikt at den putrer rundt på 50 grader.
                  Last edited by casevac; 5 March 2009, 21:25. Reason: moderering
                  MBX-6
                  Slash 4x4 rtr
                  - Midtskogen Raceway-

                  Comment


                  • #39
                    Sitat: Sånn er det nesten med alle som har en bra deal, går ikke ann å høre på de,

                    Rune

                    Er ikke du sponset da?? og er vel den her i landet som sitter lengst ned i lomma på forhandleren så om det går ann og høre på deg blir vel da også et tillitsspørsmål.mest imponerende er det vel at du alltid har kontroll på antall liter motoren har gått.. når det er sagt så er det jo bra at vi kan lage `gode` produkter her tilands også
                    Ønsker du og bli team førere for nye Serpent 811??
                    sigpic
                    Robert@rcsenteret.no

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Xmas View Post
                      Sitat: Sånn er det nesten med alle som har en bra deal, går ikke ann å høre på de,

                      Rune

                      Er ikke du sponset da?? og er vel den her i landet som sitter lengst ned i lomma på forhandleren så om det går ann og høre på deg blir vel da også et tillitsspørsmål.mest imponerende er det vel at du alltid har kontroll på antall liter motoren har gått.. når det er sagt så er det jo bra at vi kan lage `gode` produkter her tilands også
                      joda, tenk jeg er så heldig å være sponset, men ikke sponset for en hver deal. Ting skal funke, å det gjør det. Du skjønner jeg fulgte godt med i timen når vi hadde matte på skolen, å merklig nok så skjønte jeg 1+1=2. I senere tid lærte jeg også å merke hvem kanne jeg bruker på hvilken motor, så da blir det veldig enkel matte. Mulig du gikk glipp av det, men du har tlf nummert mitt, så du kan bare ringe så skal jeg lære deg det. Du har ringt før å lurt på ting å fått god hjelp.

                      fint du har den oppfatningen der, gjorde det bare mye enklere for meg å si nei til en ny avtale/spons fra en med noen produkter du skal selge...

                      nå er det nok off topic her fra min side. siste tråd!

                      €€ xxxxxx €€ OS Engines €€ Byron fuel €€ xxx €€ xxxxxxxxxx €€ xxxxxxxxxx €€ Power save racing €€

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by A.M View Post
                        Skal du gjøre det "riktig" i mine øyne skal motoren gå noen minutter før den blir ruset skikkelig (ellers går råden), og så et minutt eller to rundt banen med rolig kjøring så motoren blir varm.
                        Jepp, dette er jo selvsagt en del av forvarming/oppvarming. Helt enig med deg.
                        Da jeg skrev forvarming så mente jeg ikke kun hårføner og så bånn gass
                        TEAM ELEFUN

                        Comment


                        • #42
                          helt enig med deg Rune , jeg hadde ALDRI giddet og kjørt mrf hadde det ikke vert for at den er meget bra fuel (særlig Buggy Race). Er selv sponset av Rh Racing men hadde aldri giddet det for enhver pris . kjører kun det beste og kan med hånden på hjerte anbefale mrf til alle jeg kjenner .
                          *Mugen Seiki*OS*Microracing.se*Factory driver Advantage Racing*
                          Sjekk ut www.microracing.se & www.advantageracingproducts.com

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X