Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjøring av motor - Tamiya VS andre merker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innkjøring av motor - Tamiya VS andre merker

    Jeg har en liten diskusjon på gang med noen andre her og søker folk som har samme erfaring som meg. Dvs. at de har begynt kjørt inn nye Tamiya biler og i tillegg prøvd seg på andre merker enn Tamiya og erfart det at Tamiya motorer krever mye lengre innkjøring enn "andre" modeller som f.eks. Hot Bodies.

    Med Tamiya, så har jeg erfart at motoren ikke er klar for herjing før man har kjørt den pent inn på ca. 5 liter fuel. Og det er selv om jeg har funnet en optimal justering. Justerte jeg rikere en optimalt, så ble motoren bare varmere pga. for høy kompresjon.

    Bilen jeg har kjøpt nå er en Hot Bodies Lightning Stadium Sport med 26-motor. Allerede på 2. tank, så hold motoren kun 80 grader i gjennomsnitt (motoren ble justert på 1. tank). Dette har overrasket meg siden 80 grader var noe jeg kun kunne drømme om med tamiya TNX før det hadde gått ca. 5 liter fuel på en 33-motor. Den første bilen min er en Tamiya TNS-B (mad spirit eller Mighty Ballista heter den vel nå). Husker ikke helt motorstørrelsen, men det er vel en 13-motor eller noe slikt. Den krevde ca. 3 liter fuel på innkjøring før den ble kjølig og fin.

    Jeg regner med at det krever litt fuel for å kjøre inn stadiumen min og, men jeg tror det blir mye lettere siden den alt holder 80 grader og det på 2. tanken.

    Noen som har erfart det samme som meg her?
    Øystein Sund
    Modum
    Trimmet 1979 modell med 10 høl i potta

  • #2
    At den fort er innkjørt og mister noe komp, vil ikke det også bety at den blir fort utslitt?

    Jeg hører folk sier at STS-motoren jeg har gjerne må gå 6-8 liter før den slipper ordentlig, men at den til gjengjeld fortsatt er helt fint etter 40 liter.
    HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

    Comment


    • #3
      Originally posted by FrodeS View Post
      At den fort er innkjørt og mister noe komp, vil ikke det også bety at den blir fort utslitt?

      Jeg hører folk sier at STS-motoren jeg har gjerne må gå 6-8 liter før den slipper ordentlig, men at den til gjengjeld fortsatt er helt fint etter 40 liter.
      Har tenkt det samme selv.
      Har fortsatt kun kjørt 2 tanker på den, så det er kanskje litt tidlig å si enda.

      Den ble ikke så fort varm på 2. tanken i hvertfall. Vet ikke om det har noe med at det er karbonpotte og at det gjør motoren kjøligere. Men tviler på at det har såå mye å si.

      TNX-en min nådde lett 130 grader i 10 kuldegrader da jeg kjørte den inn i vinter (med både varm og medium plugg), så jeg tror den potteteorien lett blir gruset og at det heller er motoren det er snakk om.
      Øystein Sund
      Modum
      Trimmet 1979 modell med 10 høl i potta

      Comment


      • #4
        Jeg driver og kjører inn STS-motoren nå. Virker veldig bra i forhold til den som tok kvelden, så det skal bli spennende å se etterhvert. Jeg har kjørt tank 3. og 4. nå, og den ligger veldig stabilt og fint rundt 80C. Kjører veldig fett, så det ryker fælt, men den går ikke så ille dårlig.
        HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

        Comment


        • #5
          Originally posted by FrodeS View Post
          Jeg driver og kjører inn STS-motoren nå. Virker veldig bra i forhold til den som tok kvelden, så det skal bli spennende å se etterhvert. Jeg har kjørt tank 3. og 4. nå, og den ligger veldig stabilt og fint rundt 80C. Kjører veldig fett, så det ryker fælt, men den går ikke så ille dårlig.
          Er det noen som vet hvordan motorene til Hot Bodies er?
          Ser det er mange som skryter av STS. For å være helt ærlig, så hadde jeg aldri hørt om STS engang før jeg så folk skryter av det på forumet her i dag.
          Øystein Sund
          Modum
          Trimmet 1979 modell med 10 høl i potta

          Comment

          (RS) Radiostyrt.no Statistics

          Collapse

          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
          Welcome to our newest member, Erik-M.
          Working...
          X