Announcement

Collapse
No announcement yet.

Havarert 30.5 Esp?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Stalle View Post
    Er einig med Tomso her....det stempelet ser sandblåst ut ......her har det gått en del sand gjennom.
    Nytt stempel, ring,pakninger, bytt lagrene og vask resten, hvis sylinderen er uten store riper og ellers ok så er vel den brukandes.
    Detta kn filteret er forbudt å montere på er rc-motor, det kan sammenlignes med ein sil og er nok årsaken til havariet ditt vil eg påstå...
    Når sand og støv kommer inn i motor så tørker det støver ut den smøringa som er, du får mykje meir friksjon mellom stempel/sylinder (friksjon/treghet)og i lagra dermed ingen smøring og mye mindre kjøling og ikkje minst, mye høgre temperatur da stor friksjon = varme. Derfor meiner eg at filtret er synderen uanstt om innstillinga ellers var rett.
    Takk det var dette jeg ønsket mest av alt å få høre. At jeg har gått på en smell med et jallafilter kan jeg leve med men at jeg har kjørt så magert at motoren tok kveld har jeg større problemer med. For jeg var tilbake til grunninnstilling en haug med ganger da den begynte å fuske å jeg kan ikke fatte at jeg stilt den så magert for jeg var redd for nettopp å ødelegge motoren med for mager blanding siden det er tuning motor også og den sikkert tåler litt mindre enn en stock.
    Mvh,
    Bjørnar Steinsland.

Comment

Originally posted by promod View Post
      se det positive i detta.. tror ikke du gjør detta en gang til
      gjorde det samma sjøl en gang:
      http://forum.radiostyrt.no/vb/showth...g-oljet-filter
      Hehe det var heftig ja, ser ut som du har fått enda mer sand inn i motoren en jeg klarte ja. Men som du sier så gjør man ikke dette mer enn en gang og samtidig er det lærerikt å plukke en motor i småbiter. Nå har jeg 3 stk KN filtre som står i garasjen. 1 brukt som er fullt i sand på innsiden og 2 stk helt nye som aldri kommer til å stå på en motor
      Mvh,
      Bjørnar Steinsland.

Comment

Originally posted by Phonixx View Post
        Hehe det var heftig ja, ser ut som du har fått enda mer sand inn i motoren en jeg klarte ja. Men som du sier så gjør man ikke dette mer enn en gang og samtidig er det lærerikt å plukke en motor i småbiter. Nå har jeg 3 stk KN filtre som står i garasjen. 1 brukt som er fullt i sand på innsiden og 2 stk helt nye som aldri kommer til å stå på en motor
        du kan kjøpe deg en moped å bruke filterene på da kan dem hvertfall brukes til noe men du må kun kjøre på asfalt da.. hehe
        1:5 MCD Ultimate|1:5 HPI baja 5b ss med masse option | 1:5 HPI baja 5b karbon edition by Ivers |1:10 traxxas summit|1:8 HPI Vorza

Comment

Hei!
          Da var motoren overhalt og satt tilbake i bilen. Har ikke hatt start enda men kompresjonen er ihvertfall tilbake så regner med det er ok. Har skiftet alle pakninger i hele motoren, kulelagre i veiven, simmerringer og segerring i veiven, nytt svinhjul da det gamle hadde 4 brukne vinger. Nytt stempel og stempelfjør. I tillegg så har alle delene fått seg en grundig vask i bensin.

Har satt Outwear på både baksiden og fremsiden av svinghjulet for å slippe flere knekte vinger på svinghjulet. Har bestilt nytt Outerwear med snor til å ha over luftfilteret. Har den sorten med strikk men det ble så trangt at jeg var redd Redneck filteret kom ut av stilling når jeg tvingte outerwear`en over. Har satt på det blå stock innerfilteret og TGN Redneck ytterfilteret, begge med luftfilterolje.

Har dere noe triks for å få Outerwearen over luftfilteret uten for mye banning? TGN Rednecken ligger jo nesten helt nedpå bensintanken og Outerwearen er mildt sagt et hel.. å få på plass? Eller er det fordi jeg har den sorten med strikk som egentlig er for trang?

Satser på å få kjørt noen problemfrie tanker nå i sommer Legger ved noen bilder av fremdriften.

Her er alle delene nyvasket i bensin:
          Click image for larger version

Name:	Demontert.JPG
Views:	1
Size:	55.6 KB
ID:	773683

Her er delene klar til montering. Kulelagrene la jeg i 20 minus i frysa og veivhuset på 100 grader i steikeovnen. Lagrene smatt da greit på plass.

Name:	Delelager.jpg
Size:	47.6 KB
ID:	773684

Motoren delvis montert

Name:	Delvis ferdig motor.jpg
Size:	69.5 KB
ID:	773685

Motor ferdig montert

Name:	Ferdig.jpg
Size:	72.2 KB
ID:	773686

Bil nesten ferdig

Name:	Nesten ferdig bil.JPG
Size:	76.2 KB
ID:	773687
          Bil på lading og klar til start

Name:	Ferdig bil.JPG
Size:	79.8 KB
ID:	773688
          Mvh,
          Bjørnar Steinsland.

Comment

visst du kjøper deg en stack og bytter til et annet filter enn det som er stock så blir jobben en del lettere når det gjelder skifte av luftfilter..
            her er noen forslag
            stack: http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88...it.A/id.725/.f
            filter: http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88...t.A/id.7208/.f
            dustcover: http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88...t.A/id.7209/.f

når det gjelder oljing av filter.. sier ikke at det du har gjort er feil, vil bare foreslå en annen frengangsmåte... neste gang du skal olje det så oljer du bare det innerste filteret, for når du oljer det ytterste så griser du til outerwear'n så gæli at den mister liksom sin funksjon, den suuuger til seg støv med olje sølet på

annet enn det så ser motor og alt veldig bra ut
            1:5 MCD Ultimate|1:5 HPI baja 5b ss med masse option | 1:5 HPI baja 5b karbon edition by Ivers |1:10 traxxas summit|1:8 HPI Vorza

Comment

Takk for respons,
              Ja det skal jeg huske på neste gang, det ble et skikkelig gris ut av det hehe. Det så jo smart ut med stack og de filtrene du linket til. Er det innerfilteret også beregnet for å olje inn? Hadde jo stack på KN filteret. Er jo blitt litt hysterisk nå med tanke på å holde støvet ute av motoren så jeg bare lurer på om de 2 filtrene du linket til vil gjøre en like bra jobb som det originale blå innerfilteret i kombinasjon med 2 stegs TGN redneck ytterfilteret? Isåfall så bestiller jeg ikveld og slipper mer styr med å få alt på plass og slippe krangling med bur og bensintank.
              Mvh,
              Bjørnar Steinsland.

Comment

ja det innerfilteret jeg linka til er beregnet på å oljes inn ja og filteret er bra.. jeg har brukt det siden det kom ut, tror det var i fjor.. er veldig fornøyd.. hpi filteret er bra det men det er veldig kronglete å drive med.. detta er minst like bra men mye lettere å jobbe med og veldig lett å bytte.. absolutt verdt pengene spør du meg

uansett hvor bra et filter er så får man aldri vært for nøye med å bytte filter.. jeg skifter ofte og har 4 sånne filter med på kjøretur.. støver det fæælt så bytter jeg veldig ofte... har det nettopp reina og ikke støver noe så bytter jeg heller ikke.. man må liksom tenke seg om litt hvertfall når dissa motora er så dyre.. hehe

sånn her ser det ut klart til bruk.. bare å tre på stacket og skru fast.. super enkelt
                Last edited by Vforce jr; 2 June 2011, 23:52.

Comment

Ja det så rett og slett genialt ut. Har nå bestilt 1 stack og 3 sett med innerfilter + ytterfilter + outerwear

Takk for hjelpen
                  Mvh,
                  Bjørnar Steinsland.

Comment

da er du sikra vøtt

bare hyggelig

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                    Welcome to our newest member, Mortenporten.
                    Working...
                    X