Announcement

Collapse
No announcement yet.

Snudd klutsj

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Snudd klutsj

    Dersom man snur klutsjen/skoene andre veien oppnår man tidligere grep, kjøligere klutsjhus/bjelle og mindre slitasje på skoene da de "dytter" på huset og holder et mer konstant tak. Burde bruke 8000rpm fjær (den røde) for at skoene ikke skal ta for tidlig grep, samt dette oppsettet passer best på løst underlag da du kan gjerne få bogging på asfalt med mindre du har en sterk nok motor og griper på høyt nok turtall. Dette er i alle fall en grov oppsummering av hva jeg har lest og høres jo vel og bra ut.

    Men, kan det bli for mye trykk i standardbjella som følger med SS kit? Noen fare for at den ikke tåler det?

    Vil gjerne høre fra noen som har kjørt med det en stund om erfaringer. På sikt handler jeg kanskje elcon eller noe men inntil videre hadde det vært fint om ting varte så lenge som mulig.

  • #2
    Skal definitivt teste ut dette trikset. Jeg kjører med TR bjella, men kan ihvertfall gi en rapport om det eksploderer eller ikke
    HPI Baja 5b SS med TR Racing clutch-system, Zenoah G290RC og CPI Tuned Pipe (Big Bore). Futaba 4PL radio, og Savox servoer.

    Comment


    • #3
      Kjørte 4 tanker med snudd clutch i går, og det fungerte bra det. Ingen synlig slitasje på skoene, og kortere spenn mellom første kontakt og full kontakt. Funka som juling dette her, men pass på å sette fjæra på utsida når du snur den, ellers vil den henge igjen på mutteren og bli litt morsom
      HPI Baja 5b SS med TR Racing clutch-system, Zenoah G290RC og CPI Tuned Pipe (Big Bore). Futaba 4PL radio, og Savox servoer.

      Comment


      • #4
        Ja må i enkelte tilfeller snu fjøra ellers vil den ikke løpe fritt, men da vil den også kunne krasje litt i skoene om du ikke sliper litt på kanten men helt avhengig av hvilke sko man bruker.

        Får ny clutch carrier i posten om et par dager, snur min samtidig og tester det ut en stund da Greit at det blir mindre støv også når man har lukket klutsj.

        Comment


        • #5
          Det er jo ganske logisk når man tenker på det. Blir som en klemmende kraft. Jo mer moment som tilføres clutchskoen jo mer moment klemmer mot klokka og jo mer solid grep blir det jo.
          Så det blir nok mye mindre sluring og slitasje.

          Lurer faktisk på om jeg skal gjøre det samme.

          Jeg har faktisk gjordt dette med en FG marder ved en feiltagelse for mange år siden. Oppdaget det etter et titalls tanker og kan faktisk huske at den var ganske fast i fisken på clutchen.
          sigpic
          If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
          If you put men on a planet without science, they will believe in God.

          Comment


          • #6
            Fant ut av det gjennom amerikanske og uk forum hvor det visstnok har vært populært veldig lenge spesielt på offroad med løst underlag, men gjør man det på de svakeste av motorer og med fjører under 8000rpm blir det gjerne bogging pga. for lavt moment før den griper, spesielt på asfalt med null hjulspinn. Snur man skoene så griper de på rundt 2000rpm tidligere, så en 8000 fjør blir faktisk til ca en 6000 med nærmest umiddelbart grep.

            Tar det med ei klype salt da jeg ikke har prøvd det enda, men slik er hvertfall utsagnet over dammen hos de som har kjørt det en stund. Det hevdes også at hpi faktisk satte sko feil vei i begynnelsen på sine første bajaer, siden motoren var snudd andre vei enn den egentlig var laget for å bli brukt, men at de glemte å snu skoene også.

            Comment


            • #7
              Jeg kunne jo sjekket når den griper i og med at jeg har turteller på spektrumen.
              Den griper rundt 6000 på bajaen nå med clutchen som fulgte med 30,5 raceporten. Om det stemmer så ville den vel begynt å gå i inngrep på rundt 4000.
              Men kanskje litt lavt, men igjen så er det mye bunndrag i den maskinen.
              sigpic
              If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
              If you put men on a planet without science, they will believe in God.

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X